Page 8 - Ventilen 2018-2
P. 8

VOLVO OCH NORDBERGS                                                                           Jan Segerfeldt





        Visserligen var den allra första Volvobilen   Karosserie Alexis Kellner AG hade sitt säte   Volvo  blev  detta  en  förlustaffär,  så  Volvo
        en öppen tourer (ÖV4) men Volvo har väl   i Berlin och var på 1920-talet väl ansedda   aktade sig noga för cabrioletbyggen i
        annars inte precis rosat marknaden med   i hela Europa för sina snygga cabriolet-   fortsättningen. Ändå lät man 1933 tillverka
        att bygga framgångsrika cabrioleter. De   och coupékarosser enligt ”patent Kellner”,   två cabrioleter  på specialbeställning på
        flesta produktionsvagnarna från Volvo var   ett smidigt sätt att fälla och resa de tunga   PV 655-chassit, varav en är den berömda
        redan från starten 1927 täckta bilar, som   suffletterna. Avsikten var att Kellner skulle   ”Världens vackraste Volvo”, sedan länge
        var bättre anpassade för vårt nordiska   bygga minst 100 stycken lyxcabrioleter på   i Tomas Söderbergs i Kållered ägo. Det
        klimat. På 1920-talet inriktade sig Volvo på   PV  651/652-chassit.  På så  sätt  räknade   var det  lilla Karosseri AB  Norrmalm i
        att tillverka stora och rymliga bilar, vilket väl   Volvo med att man skulle kunna få   Stockholm  som  1933  fick  i  uppdrag  att
        inte är så konstigt med tanke på att   ekonomi på produktionen av öppna bilar.   utforma de öppna specialarna. Säkerligen
        Sveriges  vagnpark  vid den här  tiden   Nu blev det bara 25 provvagnar (Kellner   fick kunderna betala dyrt. Även på PV36-
        dominerades av stora men prisvärda bilar   hade gått i konkurs 1930 och resterna   chassit lät Volvo bygga en elegant cabriolet
        som importerades från det stora landet i   inklusive viktiga patent hade övertagits av   men även denna var på specialbeställning,
        väster.                              Karosserie Drauz, vilka tidigare olagligt   för läderhandlare Gahm. För säkerhets
                                             kopierat Kellners patent, en högst märklig   skull anlitade Volvo denna gång den mer
        Men det fanns några undantag. Något   historia!) och dessa visade sig vara så   kända  karosserifirman  Gustaf  Nordbergs
        överraskande inledde Volvo nämligen   svåra att sälja att det tog närmare två år   Vagnfabrik AB för jobbet.
        1931 ett samarbete med Kellner i Tyskland.   att bli av med de sista exemplaren. För

































































          Ventilen • 8 | 2018
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13