Page 8 - Ventilen 2018-2
P. 8
VOLVO OCH NORDBERGS Jan Segerfeldt
Visserligen var den allra första Volvobilen Karosserie Alexis Kellner AG hade sitt säte Volvo blev detta en förlustaffär, så Volvo
en öppen tourer (ÖV4) men Volvo har väl i Berlin och var på 1920-talet väl ansedda aktade sig noga för cabrioletbyggen i
annars inte precis rosat marknaden med i hela Europa för sina snygga cabriolet- fortsättningen. Ändå lät man 1933 tillverka
att bygga framgångsrika cabrioleter. De och coupékarosser enligt ”patent Kellner”, två cabrioleter på specialbeställning på
flesta produktionsvagnarna från Volvo var ett smidigt sätt att fälla och resa de tunga PV 655-chassit, varav en är den berömda
redan från starten 1927 täckta bilar, som suffletterna. Avsikten var att Kellner skulle ”Världens vackraste Volvo”, sedan länge
var bättre anpassade för vårt nordiska bygga minst 100 stycken lyxcabrioleter på i Tomas Söderbergs i Kållered ägo. Det
klimat. På 1920-talet inriktade sig Volvo på PV 651/652-chassit. På så sätt räknade var det lilla Karosseri AB Norrmalm i
att tillverka stora och rymliga bilar, vilket väl Volvo med att man skulle kunna få Stockholm som 1933 fick i uppdrag att
inte är så konstigt med tanke på att ekonomi på produktionen av öppna bilar. utforma de öppna specialarna. Säkerligen
Sveriges vagnpark vid den här tiden Nu blev det bara 25 provvagnar (Kellner fick kunderna betala dyrt. Även på PV36-
dominerades av stora men prisvärda bilar hade gått i konkurs 1930 och resterna chassit lät Volvo bygga en elegant cabriolet
som importerades från det stora landet i inklusive viktiga patent hade övertagits av men även denna var på specialbeställning,
väster. Karosserie Drauz, vilka tidigare olagligt för läderhandlare Gahm. För säkerhets
kopierat Kellners patent, en högst märklig skull anlitade Volvo denna gång den mer
Men det fanns några undantag. Något historia!) och dessa visade sig vara så kända karosserifirman Gustaf Nordbergs
överraskande inledde Volvo nämligen svåra att sälja att det tog närmare två år Vagnfabrik AB för jobbet.
1931 ett samarbete med Kellner i Tyskland. att bli av med de sista exemplaren. För
Ventilen • 8 | 2018