Page 6 - Ventilen 2018-2
P. 6
hållbarhet kanske speglar en del väl-
beställda läsare, som i samband med
cigarrökens utvädring fnyste åt den
enkla och billiga bilen.
”Feskebilen” från Stenungsund
22 april 1924 inregistreras i Göteborgs
och Bohus Län en Ford T Touring, som
får registreringsnumret O668 och var
monterad i Fords fabrik i Köpenhamn
1923, svart med motor nr 7741254.
1923 var det bästa försäljningsåret
för Ford då över 2 miljoner bilar leve-
rerades runt om i världen.
Namnet på den förste ägaren - J. A.
Johansson i Göteborg - framgår av
namnskylten på instrumentbrädan
intill skattemärket från 1934, vilket
antagligen var det sista året då den
var skattad för trafik. Landsarkivet Högskola i Göteborg. Som omväxling Vad en förare ska veta:
och länsstyrelsen verkar sakna fler till studierna mekade han och några Handbromsspaken har två manöverlä-
uppgifter om O668 dock framgår andra Chalmerister med bilar. De fick gen: första snäppet transmissionen i
att den var beredskapsregistrerad nys om en T- Ford, som skulle fin- friläge, andra snäppet parkeringsbroms.
Vänster pedal hel- och halvfart. Mittpe-
mellan 1940 och 1946, men om den nas i Stenungsund. Håkan och några dal för back och höger pedal fotbroms.
”ryckte in” vet man inte. Den har kompisar köpte den och kring Forden Farten regleras med spaken höger under
spår av att använts som lastbil då uppstod en klubbverksamhet i ett ratten. Den som ger sig tid att läsa ”Det
det går att montera av karosseriets utrymme som Chalmers klokt nog stora kalaset” får del av John Steinbecks
kunskaper om T-Fordens betydelse
bakdel och i stället skruva på ett ställde till förfogande. Håkan var där- och egenheter samt en underhållande
lastflak. Johansson kanske verkade med en av de tidiga medlemmarna klassificering av olika förares mer eller
inom fiskenäringen eftersom näste i Chalmers Motorklubb, som fortfa- mindre skickliga fotarbete med hel- och
ägare - Håkan Holm - kallar den för rande är verksam. Grabbarna tycks halvfartspedalen, allt skrivet på nobel-
pristagarnivå.
en ”feskebil”. ha visat respekt för dess välbevara-
de originalskick och endast med öm sväng med sin T-Ford. Efterhand blev
I slutet av 1950-talet studerade hand gjort den körbar. Någon återre- den stående i en lada och åren gick.
Håkan Holm vid Chalmers Tekniska gistrering tycks inte ha varit aktuell.
I Lammhult bor Kurt Lindström, hos
1960 blev Håkan ensam ägare och vem vi hittar några exemplar av Ford
tog den till småländska Sävsjö där T. En bil han sedan decennier vördat
han hade sitt föräldrahem. Håkan och skaffat sig en omfattande kun-
flyttade till U.S.A. men återvände då skap om. Sävsjö ligger nära och Kurt
och då till Sävsjö för att bl. a. ta en är där emellanåt. Genom en person
får han nys om en T-Ford, som ska
Konstvetaren Ulf Linde skrev att varje
skruv i en Bugatti 35, är en hyllning till
farten. Då är väl varje komponent i en
Ford T, en hyllning till sparsamheten.
Ventilen • 6 | 2018