Page 6 - Ventilen 2018-2
P. 6

hållbarhet kanske speglar en del väl-
        beställda läsare, som i samband med
        cigarrökens  utvädring  fnyste  åt  den
        enkla och billiga bilen.

        ”Feskebilen” från Stenungsund

        22 april 1924 inregistreras i Göteborgs
        och Bohus Län en Ford T Touring, som
        får registreringsnumret O668 och var
        monterad i Fords fabrik i Köpenhamn
        1923,  svart med motor  nr  7741254.
        1923  var  det  bästa  försäljningsåret
        för Ford då över 2 miljoner bilar leve-
        rerades runt om i världen.
        Namnet på den förste ägaren - J. A.
        Johansson  i Göteborg - framgår  av
        namnskylten  på  instrumentbrädan
        intill skattemärket  från  1934,  vilket
        antagligen var det sista året då den
        var  skattad  för  trafik.  Landsarkivet  Högskola i Göteborg. Som omväxling   Vad en förare ska veta:
        och  länsstyrelsen  verkar  sakna  fler  till studierna mekade han och några   Handbromsspaken har två manöverlä-
        uppgifter  om  O668  dock  framgår  andra Chalmerister med bilar. De fick   gen: första snäppet transmissionen i
        att den var beredskapsregistrerad  nys  om  en  T-  Ford,  som  skulle  fin-  friläge, andra snäppet parkeringsbroms.
                                                                                  Vänster pedal hel- och halvfart. Mittpe-
        mellan 1940 och 1946, men om den  nas i Stenungsund. Håkan och några      dal för back och höger pedal fotbroms.
        ”ryckte  in”  vet  man  inte.  Den  har  kompisar köpte den och kring Forden   Farten regleras med spaken höger under
        spår av att använts som lastbil då  uppstod en klubbverksamhet i ett      ratten. Den som ger sig tid att läsa ”Det
        det går  att montera  av  karosseriets  utrymme  som  Chalmers  klokt  nog   stora kalaset” får del av John Steinbecks
                                                                                  kunskaper om T-Fordens betydelse
        bakdel och  i stället  skruva  på  ett  ställde till förfogande. Håkan var där-  och egenheter samt en underhållande
        lastflak.  Johansson  kanske  verkade  med en av de tidiga medlemmarna    klassificering av olika förares mer eller
        inom  fiskenäringen  eftersom  näste  i Chalmers  Motorklubb,  som  fortfa-  mindre skickliga fotarbete med hel- och
        ägare - Håkan Holm - kallar den för  rande är verksam. Grabbarna tycks    halvfartspedalen, allt skrivet på nobel-
                                                                                  pristagarnivå.
        en ”feskebil”.                       ha visat respekt för dess välbevara-
                                             de originalskick och endast med öm  sväng med sin T-Ford. Efterhand blev
        I  slutet  av  1950-talet  studerade  hand gjort den körbar. Någon återre-  den stående i en lada och åren gick.
        Håkan  Holm  vid  Chalmers  Tekniska  gistrering tycks inte ha varit aktuell.
                                                                                  I Lammhult bor Kurt Lindström, hos
                                             1960  blev  Håkan  ensam  ägare  och  vem vi hittar några exemplar av Ford
                                             tog  den  till småländska  Sävsjö  där  T. En bil han sedan decennier vördat
                                             han  hade  sitt  föräldrahem.  Håkan  och  skaffat  sig  en  omfattande  kun-
                                             flyttade till U.S.A. men återvände då  skap om. Sävsjö ligger nära och Kurt
                                             och då till Sävsjö för att bl. a. ta en  är där emellanåt. Genom en person
                                                                                  får han nys om  en T-Ford, som  ska








        Konstvetaren Ulf Linde skrev att varje
        skruv i en Bugatti 35, är en hyllning till
        farten. Då är väl varje komponent i en
        Ford T, en hyllning till sparsamheten.





















          Ventilen • 6 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11