Page 14 - Ventilen 2018-2
P. 14

Redaktören i späd ålder framför familjens första bil, en Morris   En avsevärt förbättrad Morris Minor 1000 1957.
        Minor 1954.

        När  jag  själv  debuterade  som  bilkonsu-  dolt i sig, som bara just vi, till skillnad  de  var  beroende  av  omfattande  och
        ment 1968 var de engelska bilarna attrak-  från  älskarna  av  amerikanska  eller  regelbunden service, vilket de sällan
        tiva även som begagnade, för de hade lågt   franska  eller  tyska  bilar,  förmår  att  fick av andra eller tredje ägaren, som
        andrahandsvärde. Man fick mer och nyare   uppfatta?                       kanske hade köpt bilen för en spott-
        bil för små pengar. Mina sparade 2.000 kr                                 styver  (som  jag).  Det var  nog bara
        skulle knappast ha räckt till en begagnad   Om sanningen ska fram så var väl de  det rätt låga priset på reservdelarna
        PV 444,  möjligen till en gammal rishög.   flesta  bilarna  oavsett  ursprungsland  som  gjorde  att  några  alls  har  över-
        Visst måste jag ha blivit indoktrinerad re-  överdrivet rostkänsliga på den tiden.  levt.
        dan som liten att gilla engelska bilar. Jag   Effektiva rostskyddsbehandlingar var
        ansåg då att det fanns bärande argument   inte tal om. Ofta  hamnade bilarna  Så varför vurmar vi så för dessa gam-
        för de engelska bilarna. Förmodligen jäm-  på  skroten  alldeles för  snabbt.  Jag  la bilar idag om de var så dåliga? Det
        förde jag med de simpla och billiga öst-  minns att fem-tio år gamla oåterkal-  finns egentligen bara ett rimligt svar:
        tyska IFA F8 och F9 som min morbror fö-  leligt sönderrostade Jaguar Mk II stod  Om  enbart  rationella  skäl alltid  ska
        redrog och som jag ofta hade åkt i innan   staplade  på  varandra  på  bilskroten  tillåtas styra vårt handlande, så är li-
        vi köpte egen bil i vår familj. Vid en utflykt   på Ebbe Lieberathsgatan i Mölndal. I  vet inte värt att leva!
        till Danmark med IFA F9:an rasade växellå-  många fall var även mekaniska kom-
        dan, så vi fick stanna en hel vecka på hotell   ponenter  som  motorer,  växellådor,  Men det finns ljuspunkter: Min tredje
        i Aabenraa medan den lagades. Något år   kopplingar och bromsar så dåliga att  (och  sista?)  engelska  bil  köpte  jag
        senare höll plötsligt hela bilen på att brinna   de inte lönade sig att byta ut. Bilarna  1978 (se Ventilen nr 2 2008) och den
        upp. Tänk vad spännande saker man fick   var ekonomiskt bortom all räddning.  har jag faktiskt fortfarande kvar!
        uppleva som barn på den tiden!       Detta var inte typiskt enbart för eng-
                                             elska bilar (IFA F8/F9 höll inte länge
        GAMMAL KÄRLEK ROSTAR                 heller) men eftersom de ofta  hade
        ALDRIG                               ett sämre andrahandsvärde än till
                                             exempel Volvo PV 444 var de lättare
        Jag har inget direkt minne av att min  att  skrota  ut.  Ingen  var  beredd  att
        barndoms engelska familjebilar hade  tömma  hela  hushållskassan för  att
        några egentliga funktionsproblem el-  hålla dem vid liv. En orsak till det låga
        ler  kvalitetsbrister.  Det  hade  de  sä-  andrahandsvärdet kan ha varit att
        kert men jag var för liten för att lägga
        märke  till sådana  vuxenfrågor  som
        hanterades av mina  föräldrar. Mot
        denna  bakgrund  är  det  väl inte  sär-
        skilt förvånande att jag och många
        jämnåriga med mig fattade tycke för
        de  engelsktillverkade  bilarna!  Denna
        vurm har i vuxen ålder övergått i nå-
        gon  slags  passion,  där  erkännandet
        av bilarnas negativa egenskaper hun-
        nit försvinna bort i dimridåer av dåligt
        minne.  Många  fler  än  jag  verkar  ha
        drabbats av denna möjliga förvirring,
        som vanligen går under namnet nos-
        talgi. Är vi alltså helknäppa som fort-
        farande  går  omkring och  tycker  att
        de  engelska  bilarna  från  1950- och
        1960-talen är så fantastiskt charmiga
        i all sin enkelhet? Eller har engelska
        bilar  från  förr  faktiskt  något  genialt
                                             Redaktörens perpetuum mobile.
          Ventilen • 14 | 2018
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19