Page 5 -
P. 5
ISO – EN INTERNATIONELL STANDARD?*

man kunde komma över hyfsat billigt. Om Iso skulle ha försökt att ta fram en motsvarande motor på egen hand hade
nog projektet kapsejsat direkt.

Renzo Rivolta ville ta fram en imponerande prestandasportbil som skulle berika hans varumärke Iso. Men det räcker
inte bara med en stark vilja. Här krävdes också samordning mellan två herrar som var stora på var sitt delområde
inom bilkonstruktion. En av dem var chefsingenjören Giotto Bizzarrini, tidigare anställd hos Ferrari, för tillverkning av
ett lämpligt grundchassi på plattformsram i stål. Den andre var Giorgetto Giugiaro. Uppdraget att rita en sportig och
snygg kaross till en ny Iso gick egentligen till karossfirman Bertones styling centre. Under åren 1960 till1965 hade de
en ung lovande designer anställd. Designern Giugiaro hade redan gjort sig känd som en duktig karossritare med bland
annat Ferrari 250 GT på sitt samvete, även om det inte var något mot hur stor han skulle bli senare. Han har ju genom
sitt designföretag Italdesign-Guigiaro SpA sedan 1968 i princip haft sin penna med på det mesta av formgivningen av
moderna bilar över hela världen. 1999 utsågs han till Århundradets bildesigner.

Hur som helst så kunde den första Gran Turismo-sportbilen från Iso se dagens ljus 1962, närmare bestämt på bilut-
ställningen i Turin detta år. Den nya bilens kaross var byggd helt i stål. Den tvådörrade 2+2-coupén döptes följdrik-
tigt till Iso Rivolta (IR300). Det var nog ingen tillfällighet att designen liknade den samtida Gordon-Keeble GT (också
Giugiaros verk). Motorn i Rivoltan var GM:s 5 359 cc small block Chevrolet Corvette Turbofire V-8 på 300 hästar vilket
gav bilen en toppfart på 220 km/tim. I IR340-versionen gav samma motor ytterligare 40 hästar och en toppfart på
240 km/tim enligt löfte i försäljningskatalogen. Man lovade i en något senare broschyr en tyst och jämn accelera-
tion från 40 till 260 km/tim på högsta växeln med 365 hästarsmotorn! Det här var ett långt kliv från den lilla 250 cc
Isettamotorn! Bilens grundkonstruktion var bland det bästa man kunde få vid denna tid. Framvagnskonstruktionen var
försedd med individuell fjädring med tvärställda länkarmar och spiralfjädrar. Bakhjulsupphängningen var av de Dion-
typ. Differentialen hade diffspärr. Den manuella helsynkade växellådan hade fyra växlar framåt. Även om det var fråga
om en prestandabil så hade den fått en relativt återhållsam framtoning. Prismässigt låg den på bara två tredjedelar av
vad Ferrari tog ut av sina kunder för den billigaste 250 GT. Framgången lät inte vänta på sig. Det hann tillverkas 797
stycken Iso Rivolta GT under åren 1963-1970.

Den kände Bugattiägaren och bilentreprenören Uno Ranch importerade en av de här vagnarna till Sverige. I Svensk
Motortidning den 15 mars 1964 meddelades att ”Triumphkungen” har blivit svensk generalagent för märket Iso
Rivolta som erbjuder ”familjelyx”. Jag har ett exemplar av försäljningsbroschyren för Iso Rivolta som är stämplad hos
Motorfirma Uno Ranch AB på Karl Gustavsgatan 25 i Göteborg C. Antagligen har den här broschyren ursprungligen
lämnats ut till en av relativt få seriösa svenska spekulanter på en Iso Rivolta. Så vitt jag vet lyckades Uno Ranch bara
hitta en enda svensk Rivoltaköpare. Det enda exemplaret, en rödlackerad Iso Rivolta, syns här på bilderna. Bilen finns
fortfarande kvar i Göteborg och är av 1965 års modell.

Ventilen 2-2010 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10