Page 8 - Ventilen 2016-1
P. 8

ge sig ut på en strapatsrik körning från  fem olika utföranden: Standard, Extra  helt  osynkad.  Man  kunde  lätt få  in-
       Ystad  till  Haparanda  1950  med  lan-  stor,  Safari (med  kapell),  Linjevagn  trycket att Björkman var väldigt okri-
       dets  minsta  lastvagn,  en  MotoStan-  (med  dubbelhytt)  och  Bryggerivagn.  tisk i sina bedömningar, särskilt som
       dard med bara 16 hkr. Det kommer du  Specialtransportvagnarna fanns också  han beskrev bilens interiör som rym-
       aldrig att klara med den lilla vagnen,  i  flera  varianter  med  skåpkarosseri,  lig och  bilen  som  rikhaltigt  utrustad!
       sa man. Detta gjorde Bjurhovd ännu  varav  Privatbuss var  den  lyxigaste.  Ändå verkar det som han frös för att
       mer  övertygad  om  att  han  verkligen  Två motorstorlekar erbjöds, en tvåcy-  bilens värmeaggregat inte klarade yt-
       måste genomföra jippot. Den lilla mc-  lindrig 662 cc på 20 hkr och en trecy-  tertemperaturer under nollan.
       motorn  spann  som  en  katt  hela  vä-  lindrig 993 cc på 30 hkr. Gutbrod Atlas
       gen, enligt Bjurhovd. Han hann göra  leveransbilar  och lastbilar användes  Enligt uppgifter i samtida motorpress
       fyra rundsmörjningar, en bromsjuste-  främst av olika småföretagare i stads-  skulle det svenska priset vid introduk-
       ring, en genomblåsning av förgasaren  trafik. Ett renoverat skåpbilsexemplar  tionen 1951 ligga på 7 325 kr för en
       och en tändstiftsjustering, det var allt.  lär finnas bevarat i Västsverige.  Gutbrod Superior personbil levererad
       Bjurhovd hade naturligtvis sett till att                                 i  Stockholm  av  Kungsholms  Bilaktie-
       han hade en reporter från Nordisk Mo-  Tidningen Teknik  för  alla  var  med  bolag. Två år senare angavs priset till
       tor Tidning med sig, så resan  skulle  när  Suecia  i  Stockholm  hösten  1952  9 110 kr fritt Malmö eller 9 300 kr i
       bli omskriven i positiva ordalag. (Idag  för  första  gången  i Sverige  provkör-  Stockholm, vilket var strax under pri-
       hade vi knappast accepterat att behö-  de  en  Superior  med  bränsleinsprut-  set för den nära konkurrerande Saab
       va göra några som helst reparations-  ningspump från Bosch. Premiärtillfäl-  92  (9 450  kr).  Enligt  Stora bilboken
       eller serviceåtgärder under en sådan  let kändes högtidligt genom att man  1953  var  priserna  för  en  Cabrio-li-
       långkörning  med  en  modern småbil.  hade  fått bevittna  ett  så  viktigt tek-  mousine  inklusive  accis 8  665  kr  för
       Bilarnas (och landsvägarnas) utveck-  nikhistoriskt  genombrott.  Enligt Gut-  förgasarversionen  och  9  110  kr  med
       ling har allt gått  framåt  med  storm-  brods  annonser  i svensk  motorpress  direktinsprutning.  Som  jämförelse
       steg under de följande 65 åren!)    1953 så var Superior den första bilen  kan  nämnas  att  den  lilla  mikrobilen
                                           i Sverige med direktinsprutad motor.   Champion 400 kostade 7 225 kr och
       Personvagnarna från Gutbrod började                                      en  Lloyd  LP300  fick  man  för  bara  6
       komma hit på hösten 1951. Autoropa  Motorjournalisten Bertil Björkman på  165  kr.  Andra  exempel  är  Goliath
       hade  lyckats  komma  över  ett 50-tal  tidningen  Teknikens  Värld  fick  låna  GP700 Cabrio-limousine som kostade
       Gutbrod Superior personvagnar  för  en  vackert  ljusblå Gutbrod Superior  10  165  kr  medan  VW-limousinerna
       Sverige och dessa lär ha gått åt som  med  insprutningsmotorn  på 30  hkr  började omkring 8 000 kr. För en DKW
       smör i solsken enligt samtida rappor-  för  en  liten provkörning.  Han  skrev  Sedan  fick  man  betala  9  665  kr  och
       ter.  Gällande  kvoteringsregler  ledde  om den i TV nr 4 1953 att fjädringen  för en Citroen 2CV 6 750 kr. Kanske
       till  tillfälligt  importstopp  per  den  1  var ovanligt mjuk för den här typen av  inte helt lätt för 1953 års bilköpare att
       april 1951  med lång väntelista som  bil. Resultatet  var  ypperligt gott en-  veta vilken bil som var bäst att satsa
       följd. De två först sålda personbilarna  ligt honom. Den lilla vagnen flöt fram  på. Oavsett hur bra kvalitet Gutbrod
       1950  registrerades  som  MotoStan-  som en betydligt större och tyngre bil  Superior än må ha hållit jämfört med
       dard med modellnamnet Gutbrod men  med  god  stabilitet i sidled och  bara  konkurrenterna, så var den nog inget
       1951, när 36 bilar såldes, kallades de  måttlig krängning i kurvorna. Insprut-  bra  alternativ  ur  långsiktighetssyn-
       Gutbrod Superior. Under 1952 såldes  ningsmotorn  var  nästan  helt  fri  från  punkt med tanke på att märket redan
       41 stycken Gutbrod och 1953 såldes  tvåtaktsputter. Accelerationen ansågs  följande år skulle komma att försvin-
       10 stycken, men det sista året 1954  särskilt bra med 0-80 på 33 sekunder.  na från marknaden.
       bara  4 stycken.  Av dessa  totalt 93  Det  verkar  som  han  själv  aldrig  vå-
       Gutbrod personbilar i Sverige återstår  gade köra över 90 km/t, även om han  I vårt  grannland  Norge  tillverkades
       bara ett par kända exemplar idag.   trodde att den nog kunde klara 105!  några bilar med namnet Troll, byggda
                                           (Vid  tyska  oberoende  tester  lär  ha  på  Gutbrods  chassi  och  motor,  och
       Nyttofordonen  som  kallades Gutbrod  uppmätts 106-113.) För bilen lämplig  med  en  banbrytande  användning av
       Atlas  ingår  inte  i  sifferuppgifterna  marschfart låg snarare kring 75 km/t.  glasfiber för karosseriet. Läs mer om
       ovan. De var bakhjulsdrivna med mo-  Han fann Gutbrod Superior lättväxlad  Troll i Ventilen nr 3 2011.
       torn  bak.  Atlas  1000  lastbil fanns  i  men tyckte det var synd att lådan var
























        Ventilen • 8 | 2016
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13