Page 8 - Ventilen 2016-1
P. 8
ge sig ut på en strapatsrik körning från fem olika utföranden: Standard, Extra helt osynkad. Man kunde lätt få in-
Ystad till Haparanda 1950 med lan- stor, Safari (med kapell), Linjevagn trycket att Björkman var väldigt okri-
dets minsta lastvagn, en MotoStan- (med dubbelhytt) och Bryggerivagn. tisk i sina bedömningar, särskilt som
dard med bara 16 hkr. Det kommer du Specialtransportvagnarna fanns också han beskrev bilens interiör som rym-
aldrig att klara med den lilla vagnen, i flera varianter med skåpkarosseri, lig och bilen som rikhaltigt utrustad!
sa man. Detta gjorde Bjurhovd ännu varav Privatbuss var den lyxigaste. Ändå verkar det som han frös för att
mer övertygad om att han verkligen Två motorstorlekar erbjöds, en tvåcy- bilens värmeaggregat inte klarade yt-
måste genomföra jippot. Den lilla mc- lindrig 662 cc på 20 hkr och en trecy- tertemperaturer under nollan.
motorn spann som en katt hela vä- lindrig 993 cc på 30 hkr. Gutbrod Atlas
gen, enligt Bjurhovd. Han hann göra leveransbilar och lastbilar användes Enligt uppgifter i samtida motorpress
fyra rundsmörjningar, en bromsjuste- främst av olika småföretagare i stads- skulle det svenska priset vid introduk-
ring, en genomblåsning av förgasaren trafik. Ett renoverat skåpbilsexemplar tionen 1951 ligga på 7 325 kr för en
och en tändstiftsjustering, det var allt. lär finnas bevarat i Västsverige. Gutbrod Superior personbil levererad
Bjurhovd hade naturligtvis sett till att i Stockholm av Kungsholms Bilaktie-
han hade en reporter från Nordisk Mo- Tidningen Teknik för alla var med bolag. Två år senare angavs priset till
tor Tidning med sig, så resan skulle när Suecia i Stockholm hösten 1952 9 110 kr fritt Malmö eller 9 300 kr i
bli omskriven i positiva ordalag. (Idag för första gången i Sverige provkör- Stockholm, vilket var strax under pri-
hade vi knappast accepterat att behö- de en Superior med bränsleinsprut- set för den nära konkurrerande Saab
va göra några som helst reparations- ningspump från Bosch. Premiärtillfäl- 92 (9 450 kr). Enligt Stora bilboken
eller serviceåtgärder under en sådan let kändes högtidligt genom att man 1953 var priserna för en Cabrio-li-
långkörning med en modern småbil. hade fått bevittna ett så viktigt tek- mousine inklusive accis 8 665 kr för
Bilarnas (och landsvägarnas) utveck- nikhistoriskt genombrott. Enligt Gut- förgasarversionen och 9 110 kr med
ling har allt gått framåt med storm- brods annonser i svensk motorpress direktinsprutning. Som jämförelse
steg under de följande 65 åren!) 1953 så var Superior den första bilen kan nämnas att den lilla mikrobilen
i Sverige med direktinsprutad motor. Champion 400 kostade 7 225 kr och
Personvagnarna från Gutbrod började en Lloyd LP300 fick man för bara 6
komma hit på hösten 1951. Autoropa Motorjournalisten Bertil Björkman på 165 kr. Andra exempel är Goliath
hade lyckats komma över ett 50-tal tidningen Teknikens Värld fick låna GP700 Cabrio-limousine som kostade
Gutbrod Superior personvagnar för en vackert ljusblå Gutbrod Superior 10 165 kr medan VW-limousinerna
Sverige och dessa lär ha gått åt som med insprutningsmotorn på 30 hkr började omkring 8 000 kr. För en DKW
smör i solsken enligt samtida rappor- för en liten provkörning. Han skrev Sedan fick man betala 9 665 kr och
ter. Gällande kvoteringsregler ledde om den i TV nr 4 1953 att fjädringen för en Citroen 2CV 6 750 kr. Kanske
till tillfälligt importstopp per den 1 var ovanligt mjuk för den här typen av inte helt lätt för 1953 års bilköpare att
april 1951 med lång väntelista som bil. Resultatet var ypperligt gott en- veta vilken bil som var bäst att satsa
följd. De två först sålda personbilarna ligt honom. Den lilla vagnen flöt fram på. Oavsett hur bra kvalitet Gutbrod
1950 registrerades som MotoStan- som en betydligt större och tyngre bil Superior än må ha hållit jämfört med
dard med modellnamnet Gutbrod men med god stabilitet i sidled och bara konkurrenterna, så var den nog inget
1951, när 36 bilar såldes, kallades de måttlig krängning i kurvorna. Insprut- bra alternativ ur långsiktighetssyn-
Gutbrod Superior. Under 1952 såldes ningsmotorn var nästan helt fri från punkt med tanke på att märket redan
41 stycken Gutbrod och 1953 såldes tvåtaktsputter. Accelerationen ansågs följande år skulle komma att försvin-
10 stycken, men det sista året 1954 särskilt bra med 0-80 på 33 sekunder. na från marknaden.
bara 4 stycken. Av dessa totalt 93 Det verkar som han själv aldrig vå-
Gutbrod personbilar i Sverige återstår gade köra över 90 km/t, även om han I vårt grannland Norge tillverkades
bara ett par kända exemplar idag. trodde att den nog kunde klara 105! några bilar med namnet Troll, byggda
(Vid tyska oberoende tester lär ha på Gutbrods chassi och motor, och
Nyttofordonen som kallades Gutbrod uppmätts 106-113.) För bilen lämplig med en banbrytande användning av
Atlas ingår inte i sifferuppgifterna marschfart låg snarare kring 75 km/t. glasfiber för karosseriet. Läs mer om
ovan. De var bakhjulsdrivna med mo- Han fann Gutbrod Superior lättväxlad Troll i Ventilen nr 3 2011.
torn bak. Atlas 1000 lastbil fanns i men tyckte det var synd att lådan var
Ventilen • 8 | 2016