Page 12 - Ventilen 2016-1
P. 12
Även Aston Martin DBR2 - om den
hade varit äkta - skulle ha betingat
ansenliga belopp. Men använde As-
ton Martin verkligen den berömda
XK-motorn från Jaguar för sin DBR2?
Om man frågar GMHK-medlemmen
Kåre Lindén, som har varit med och
renoverat motorn i den här bilen, så
kan han tala om att det också är en
replika - men en fin sådan.
De flesta entusiastbilarna på mäss-
san var inte kopior. Ta till exem-
pel den vita och alldeles korrekta
äkta Porsche 959:an som var med.
År 2015 fyllde modellen 30 år och
det var något som var värt att fira,
tyckte utställningsgeneralerna Picko
Troberg och Gunnar Dackevall. Por-
schen började som en koncepts-
portracerbil i Gruppe B vid bilutställ-
ningen i Frankfurt 1983 och gick i
produktion 1985 som typ 959. Sam-
manlagt gjordes bara 250 stycken.
Det exemplar som ställdes ut på
Eriksberg är den extra eftertraktade
specialversionen kallad 959 Sport,
som har 100 hkr mer och är cirka
100 kilo lättare än standardmodel-
len 959 Komfort. Den före detta Por-
schehandlaren Lasse Jönsson köpte
bilen ny direkt från fabriken i Tysk-
land och äger den fortfarande. En
extremt ovanlig och häftig bil, som
redan har blivit legendarisk. Vilken
häftig samlarbil!
Jaguar firade 80 år som biltillverkare
(1935 var första gången karosserifö-
retaget Swallow Sidecar Co, grundat
1922, började använda namnet Ja-
guar på sina bilar) och bildade en hel
egen avdelning på den övre hyllan i
Eriksbergshallen med Jaguar Mark II
saloon, SS100 (replika byggd på en
Jaguar från 1947), XK 120 coupé och
två E-type-coupéer (så den nya F-ty-
pe kom litet i skymundan).
Ventilen • 12 | 2016