Page 12 - Ventilen 2016-1
P. 12

Även  Aston  Martin  DBR2  -  om  den
                                                                                  hade varit äkta - skulle ha betingat
                                                                                  ansenliga belopp. Men använde As-
                                                                                  ton  Martin  verkligen  den  berömda
                                                                                  XK-motorn från Jaguar för sin DBR2?
                                                                                  Om  man  frågar  GMHK-medlemmen
                                                                                  Kåre Lindén, som har varit med och
                                                                                  renoverat motorn i den här bilen, så
                                                                                  kan han tala om att det också är en
                                                                                  replika - men en fin sådan.

                                                                                  De flesta entusiastbilarna på mäss-
                                                                                  san  var  inte  kopior.  Ta  till exem-
                                                                                  pel den  vita  och  alldeles korrekta
                                                                                  äkta Porsche 959:an som var med.
                                                                                  År  2015  fyllde  modellen  30  år  och
                                                                                  det var något som var värt att fira,
                                                                                  tyckte utställningsgeneralerna Picko
                                                                                  Troberg och Gunnar Dackevall. Por-
                                                                                  schen  började  som  en  koncepts-
                                                                                  portracerbil i Gruppe B vid bilutställ-
                                                                                  ningen  i Frankfurt  1983  och gick i
                                                                                  produktion 1985 som typ 959. Sam-
                                                                                  manlagt  gjordes bara 250  stycken.
                                                                                  Det  exemplar som  ställdes ut  på
                                                                                  Eriksberg är den extra eftertraktade
                                                                                  specialversionen  kallad 959 Sport,
                                                                                  som  har  100  hkr  mer  och är  cirka
                                                                                  100  kilo  lättare  än  standardmodel-
                                                                                  len 959 Komfort. Den före detta Por-
                                                                                  schehandlaren Lasse Jönsson köpte
                                                                                  bilen ny direkt från fabriken i Tysk-
                                                                                  land  och  äger  den  fortfarande.  En
                                                                                  extremt ovanlig och häftig bil, som
                                                                                  redan  har  blivit legendarisk.  Vilken
                                                                                  häftig samlarbil!






       Jaguar firade 80 år som biltillverkare
       (1935 var första gången karosserifö-
       retaget Swallow Sidecar Co, grundat
       1922,  började  använda  namnet  Ja-
       guar på sina bilar) och bildade en hel
       egen  avdelning på den  övre hyllan i
       Eriksbergshallen med Jaguar Mark II
       saloon,  SS100 (replika  byggd på  en
       Jaguar från 1947), XK 120 coupé och
       två E-type-coupéer (så den nya F-ty-
       pe kom litet i skymundan).




















        Ventilen • 12 | 2016
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17