Page 14 - Ventilen 2016-1
P. 14
STORA
SOMMARFÄRDEN 2015
Alvar Holmgren/Agneta Wedborn/Gun Jonasson
Stora sommarfärden 2015 (13-17/7) gick till Småland och Eksjö. Ja det var här vi tillbringade trev-
liga sommardagar. Sagolikt vackert bodde vi vid sjön Södra Vixen i närheten av Eksjö. Dagarna
fördrev vi med att besöka trevliga orter i Småland, en dag-för-dag-rapport om upplevelser kan ni
läsa om nu.
Dag 1 Nästa mål var Gränna museum. Nu i vår bil. Vi blev våta men när vi kom
gick det bättre med vägvisningen. Det till hotellet så sken solen igen.
Vi vaknade utvilade. Efter en utmärkt tog inte många minuter att komma till
frukost var det dags att börja dagens Gränna. Alla lyckades hitta parkering Dag 2
äventyr. Solen sken från en klarblå men besvärligt var det. Nu fick vi en
himmel. Första delmålet var Björke- utförlig redogörelse för S A Andrées Vår reseledare förde oss med bravur
näs mopedmuseum. Vi körde en bit öden och äventyr. Med en enkel bil- på slingriga vägar, bitvis grusiga (En
på väg 40, sedan in i förvirringen. Jag jett till isen i norr började ballon- nära chaufför sa när underlaget ef-
hade navigatorn inställd på småvä- gresan från Spetsbergen den 11 juli ter en dryg halvtimmes grusfärd byt-
gar till Björkenäs. Ja, slingrande vä- 1897. Tre dygn senare landade Örnen tes till ett annat: Vad lätt det går på
gar i det småländska landskapet blev på isen 82 gr 56 min nordlig bredd. asfalt!). Vägrenen täcktes av massor
det. Navigatorn visade höger, vänster, Förberedelserna för isvandringen tog av blomster i intensiva färger och där
ibland rakt fram, tiden gick. De vackra sex dagar. Vandringen söderut bör- innanför tät gran- eller tallskog. Emel-
sommarblommorna som kantade vä- jade. Isdriften påverkade negativt, de lanåt gläntor med enorma stenmurar
garna lyste upp tillvaron när vi var vandrade utan att komma så långt. och odlingsrösen och ibland välskötta
vilse i spenaten. Efter två och en halv månader kom gårdar med betande kor.
de nära Vitön, som ligger på ca 80 gr
Agneta som är bra på kartläsning kom nordlig bredd. Den 5 oktober steg de Färden gick till Målilla hembygds- och
med en bra idé: Benny och Agneta iland på ön som skulle bli deras sista motormuseum. Där möttes vi av vän-
skulle visa vägen till Björkenäs. Ja, hem. De sista anteckningarna är från liga entusiaster, som försåg oss med
vi kom fram, tack vare det initiativet. den 17 oktober. På 1930-talet åter- kaffe och dopp. Sedan fick vi en guid-
Det var trevliga vägar tyckte resten fanns deras sista läger. ning av motorfantasten Sven-Erik
av sällskapet men de visste ju inget Svensson. Han visade oss en del av
om svårigheterna att hitta rätt. Ett trevligt café med 1950-talsin- klenoderna bland de olika motorerna,
redning lockade vår nyfikenhet, här bl a tändkulemotorer från Målilla och
Björkenäs mopedmuseum är ett pa- fanns goda bakelser och bullar. Efter andra platser, speedwaycyklar och
radis för nostalgiska motorfantaster. ett besök på en bensinstation inleddes brandbilar. De som blivit övermätta
Där finns 250 mopeder och 50 motor- återresan. När vi närmade oss Eksjö på tekniska finesser kunde se an-
cyklar. Anders Arnesson har byggt om började himlen mörkna. När vi hade dra delar av hembygdsmuseet med
logen så här blänker moppar överallt, några km kvar öppnades molnen och en hel del olika hus, t ex en gammal
långa rader av nostalgimopeder. allt vatten som fanns i dem hamnade järnvägsstation.
foto: B Wahlberg
foto: L-G Itskowitz
Ventilen • 14 | 2016