Page 11 - Ventilen 2016-1
P. 11
En av de större bilhändelserna i Göte-
borg under hösten 2015 var att Gran
Turismos nybilshow, som startade
i Stockholm för fem år sedan, också
kom till Eriksbergshallen i Göteborg,
nu för tredje gången gillt. Flera stora
bilförsäljningsföretag och ett par ex-
klusiva klockaffärer brukar få dra de
tyngsta lassen och öppnar sina plån-
böcker för att fylla utställningen med
innehåll, dyra nya bilar. Bilentusiaster
med tunnare plånböcker kan haka på
och visa upp intressanta äldre bilar
och häftiga sportvagnar. Så skedde
också denna gång.
Redan på utsidan signalerades spän-
nande nyheter med två exklusiva bilar,
en Maserati Quattroporte och en Bent-
ley Continental GT V8. Väl inne i hallen
var det första som mötte en nyfiken
publik påkostade montrar med McLa-
rens supersportbil 570S (Sverigepre-
miär i Göteborg), supersupersportbi-
len Lamborghini Aventador LP 750-4
SuperVeloce (à 5,5 milj kr stycket) och
”Slatan-bilen” Porsche 918 Spyder. De
här bilarna blir garanterat samlarbilar
med tiden.
Det fanns en förhoppning att den riska racerbilar från 1950-talet, Fer- om ett marknadsvärde i hundramil-
svenska sportbilen Indigo 3000, som rari Testa Rossa 250 och Aston Martin jonersklassen! En äkta Ferrari TR250
baserades på Volvodelar och bygg- DB3. Vilken sensation! Hur lyckades från 1957 ligger väl där någonstans
des i Arvika hos Jösse Cars 1996-99, man med konststycket att få ägarna idag. Men nu var detta inte äkta vara
skulle göra comeback på mässan men till sådana internationellt märkvärdiga utan en replika byggd utifrån en Fer-
det blev inget av den världsnyheten. historiska bilar att ställa upp på den rari 250 GTE 1963.
Däremot kunde man se två legenda- här mässan i Sverige? Här talar vi väl
Ventilen • 11 | 2016