Page 6 - Ventilen 2016-1
P. 6
Därmed blev Standard Superior ome- men här fanns latenta problem. Nu nen fick höra talas om den pågående
delbart hopplöst ute och las ner 1935, var det inte främst detta som var oro- tvisten mellan Gutbrod och Tatra om
medan man fortsatte tillverka de mer ande för Gutbrod, för på närmare håll rättigheterna, hävdade de att nam-
lättsålda lastbilarna. Samtidigt tvangs gjorde det tjeckiska bilföretaget vid net Standard var deras skyddade fir-
Josef Ganz, som var jude, att skynd- namn Tatra anspråk på äganderät- mamärke, eftersom de hade haft en
samt bege sig till Schweiz på grund av ten till själva grundkonstruktionen av kontinuerligt pågående biltillverkning
nazismens utbredning. chassit till Standard Superior med cen- under detta namn ända sedan 1905.
tralrörsram och svansmotor. Sålunda Som väl var löste sig den uppseglande
Gutbrods val av namnet Standard var stämde tjeckerna företaget Gutbrod konflikten smidigt och enkelt genom
kanske inte så lyckat, för det visade 1936 för som de ansåg kränkning att Gutbrod fortsättningsvis avstod
sig redan vara upptaget och inmutat av deras skyddade konstruktionsrät- från att använda Standard-namnet
av flera andra biltillverkare. Det har tigheter och denna juridiska process för att i stället sätta sitt eget familje-
faktiskt funnits så mycket som 14 olika fortgick ända till 1941. Till slut lyck- namn Gutbrod på fordonen (även om
företag i bilhistorien som har använt ades Gutbrod övertala Tatra om att det verkar ha varit OK att fortsätta
sig av ordet ”standard” i företagsnam- de faktiskt hade rätt att bygga sina använda namnet Moto-Standard).
net. Först ut var Standard Motor Ve- Standard Superior-chassin, eftersom
hicle Co i Camden, New Jersey, USA, liknande konstruktioner hade funnits Fabriken flyttades så en tredje gång
som redan 1900-1901 gjorde en liten och varit i produktion på bilar i USA 1937 och nu till Plochingen (ca 14 000
encylindrig ”Standard runabout” på 4 sedan årtionden. invånare, vid floden Neckar två mil
1/2 hkr. De flesta övriga Standard-fir- sydost om Stuttgart). Företagsnam-
morna låg också i USA och hade hun- Men det dröjde inte länge förrän man net ändrades samtidigt till Gutbrod
nit försvinna innan Wilhelm Gutbrod också fick den engelska biltillverkaren Motorenbau GmbH.
i Tyskland började använda namnet, Standard på halsen. När engelsmän-
Efter andra och började gå bra. Walter övervägde sett densamma som man hade använt
rätt snart att också börja tillverka en tidigare men tvärtom, alltså ett rör-
världskriget liten personbil som skulle vara av god ramschassi och en tvåtakts tvåcylin-
drig mc-motor monterad framtill och
kvalitet och bekväm att åka i. Samti-
digt som industrimässan pågick i Han- med framhjulsdrift. I Tyskland kallade
Wilhelms son Walter, som 1948 hade nover i början av maj 1949, så ringde man den här biltypen för kleinwagen,
följt i faderns fotspår och tagit över han upp Herr Doktor Hans Scheren- eller som engelsmännen kallar dem,
ledningen av företaget, tänkte börja berg på Mercedes-Benz och meddela- micro cars. Vi i Sverige använder gär-
tillverka nyttofordon igen i fabriken. de honom att nu skulle Gutbrod min- na uttrycket mc-bilar.
Problemet var bara att den franska sann börja sälja en småbil med arm-
krigsmakten i princip hade monterat bågsutrymme som en Mercedes 170 Med en längd av 3,56 m, en bredd av
ner hela fabriken i Plochingen. Den och fjädringskomfort som en Adler 1,49 m och en höjd av 1,37 m hade lil-
franska förvaltningen av zonen av- Junior. En grupp ingenjörer och tekni- la Gutbrod Superior bara plats för två
löstes snart av den amerikanska. När ker med nytillkomne Dr Scherenberg personer, även om en tredje i nödfall
Walter vände sig till USA-militären fick i spetsen började konstruera den nya kunde klämmas in där bak. Redan i
han lov att börja bygga lastfordon igen bilen. Den unge designansvarige Hans slutet av 1949 rullade en liten förserie
i fabriken. Vi har alla hört talas om det van Winsen var uppenbart inspirerad Gutbrod-bilar ut på vägarna i trakter-
tyska undret och det gällde verkligen av Fiat 500 Topolino när han ritade nya na kring Stuttgart för testkörningar.
här. Verksamheten kom snabbt igång Gutbrod Superior. Tekniken var i stort Walter Gutbrod hade god kontakt med
Ventilen • 6 | 2016