Page 6 - Ventilen 2016-1
P. 6

Därmed blev Standard Superior ome-  men  här  fanns  latenta  problem.  Nu  nen fick höra talas om den pågående
       delbart hopplöst ute och las ner 1935,  var det inte främst detta som var oro-  tvisten mellan Gutbrod och Tatra om
       medan man fortsatte tillverka de mer  ande för Gutbrod, för på närmare håll  rättigheterna,  hävdade  de  att  nam-
       lättsålda lastbilarna. Samtidigt tvangs  gjorde  det  tjeckiska  bilföretaget  vid  net Standard var deras skyddade fir-
       Josef Ganz, som var jude, att skynd-  namn  Tatra  anspråk  på  äganderät-  mamärke,  eftersom  de  hade  haft  en
       samt bege sig till Schweiz på grund av  ten till själva grundkonstruktionen av  kontinuerligt  pågående  biltillverkning
       nazismens utbredning.               chassit till Standard Superior med cen-  under detta namn ända sedan 1905.
                                           tralrörsram  och  svansmotor.  Sålunda  Som väl var löste sig den uppseglande
       Gutbrods val av namnet Standard var  stämde  tjeckerna  företaget Gutbrod  konflikten  smidigt  och  enkelt  genom
       kanske inte så lyckat, för det visade  1936  för  som  de  ansåg  kränkning  att  Gutbrod fortsättningsvis avstod
       sig redan vara upptaget och inmutat  av  deras  skyddade  konstruktionsrät-  från  att  använda  Standard-namnet
       av  flera  andra  biltillverkare.  Det  har  tigheter  och denna  juridiska process  för att i stället sätta sitt eget familje-
       faktiskt funnits så mycket som 14 olika  fortgick  ända  till  1941.  Till  slut lyck-  namn Gutbrod på fordonen (även om
       företag i bilhistorien som har använt  ades  Gutbrod  övertala  Tatra  om  att  det  verkar  ha varit  OK att  fortsätta
       sig av ordet ”standard” i företagsnam-  de  faktiskt hade  rätt  att  bygga  sina  använda namnet Moto-Standard).
       net. Först ut var Standard Motor Ve-  Standard  Superior-chassin,  eftersom
       hicle Co i Camden, New Jersey, USA,  liknande  konstruktioner  hade funnits  Fabriken  flyttades  så  en  tredje  gång
       som redan 1900-1901 gjorde en liten  och  varit  i  produktion  på  bilar  i  USA  1937 och nu till Plochingen (ca 14 000
       encylindrig ”Standard runabout” på 4  sedan årtionden.                   invånare,  vid  floden  Neckar  två  mil
       1/2 hkr.  De flesta övriga Standard-fir-                                 sydost om  Stuttgart).  Företagsnam-
       morna låg också i USA och hade hun-  Men det dröjde inte länge förrän man  net  ändrades  samtidigt till  Gutbrod
       nit försvinna  innan  Wilhelm  Gutbrod  också fick den engelska biltillverkaren  Motorenbau GmbH.
       i Tyskland  började  använda  namnet,  Standard på halsen. När engelsmän-

































       Efter andra                          och började gå bra. Walter övervägde  sett densamma som man hade använt
                                            rätt snart att också börja tillverka en  tidigare  men  tvärtom,  alltså  ett  rör-
       världskriget                         liten personbil som skulle vara av god  ramschassi  och  en  tvåtakts  tvåcylin-
                                                                                drig mc-motor  monterad  framtill  och
                                            kvalitet och bekväm att åka i. Samti-
                                            digt som industrimässan pågick i Han-  med framhjulsdrift. I Tyskland kallade
       Wilhelms son Walter, som 1948 hade  nover i början av maj 1949, så ringde  man den här biltypen för kleinwagen,
       följt i faderns  fotspår  och  tagit  över  han  upp  Herr  Doktor  Hans  Scheren-  eller  som  engelsmännen  kallar  dem,
       ledningen  av  företaget,  tänkte  börja  berg på Mercedes-Benz och meddela-  micro cars. Vi i Sverige använder gär-
       tillverka  nyttofordon  igen i fabriken.  de honom att nu skulle Gutbrod min-  na uttrycket mc-bilar.
       Problemet  var  bara  att  den  franska  sann börja sälja en småbil med arm-
       krigsmakten  i princip hade  monterat  bågsutrymme  som  en  Mercedes  170  Med en längd av 3,56 m, en bredd av
       ner  hela  fabriken  i Plochingen.  Den  och  fjädringskomfort  som  en  Adler  1,49 m och en höjd av 1,37 m hade lil-
       franska  förvaltningen  av  zonen  av-  Junior. En grupp ingenjörer och tekni-  la Gutbrod Superior bara plats för två
       löstes snart av den amerikanska. När  ker med nytillkomne Dr Scherenberg  personer, även om en tredje i nödfall
       Walter vände sig till USA-militären fick  i spetsen började konstruera den nya  kunde  klämmas  in där  bak.  Redan  i
       han lov att börja bygga lastfordon igen  bilen. Den unge designansvarige Hans  slutet av 1949 rullade en liten förserie
       i fabriken. Vi har alla hört talas om det  van Winsen var uppenbart inspirerad  Gutbrod-bilar ut på vägarna i trakter-
       tyska undret och det gällde verkligen  av Fiat 500 Topolino när han ritade nya  na  kring  Stuttgart  för  testkörningar.
       här. Verksamheten kom snabbt igång  Gutbrod Superior. Tekniken var i stort  Walter Gutbrod hade god kontakt med

        Ventilen • 6 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11