Page 5 - Ventilen 2016-1
P. 5
Före andra Genom att delta i racertävlingar rönte fyrhjulig enkel lastbil med tvåtakts
världskriget Standard-firman vissa framgångar av svansmotor på 396 eller 496 cc med
värde för marknadsföringen. Ännu det något kaxiga namnet Standard
smartare var att arrangera och spons- Superior. Till synes helt orädd för
Wilhelm Gutbrod (1890-1946) star- ra långturer under hårt prövande för- svåra utmaningar försökte Gutbrod
tade företaget Standard Fahrzeugfa- hållanden, då en effektiv och billig ge sig in i den hårt konkurrensutsatta
brik GmbH 1925-26 i avsikt att börja form av reklam inom motorbranschen. personbilsbranschen genom att kon-
bygga motorcyklar under namnet På detta sätt fick man möjlighet att struera en liten personbil på fyra hjul,
Standard. Den första mc-modellen bevisa stryktåligheten i företagets signerad Herr Diplom-Ingenieuren Jo-
kallades AT 500 och följdes snart av produkter (men även överlevnadsför- sef Ganz, också den kallad Standard
AS 500, AS 350 osv. Fabriken låg i mågan hos dessa bortglömda hjältar Superior. På en hjulbas av 200 cm,
Ludwigsburg (ca 87 000 invånare, i som på företagets uppdrag och tuffa med centralrörsram och en mc-motor
delstaten Baden-Württemberg, en mil villkor genomförde de starkt obekvä- i aktern, fick den en modern kaross
norr om Stuttgart i södra Tyskland). ma resorna i rudimentära fordon!). influerad av den tiden högsta mode,
Under åren 1926-1940 såldes minst strömlinjeformen. Förmodligen hade
ett tjugotal olika mc-modeller i 200- Ganska snart insåg man att det inte formen inte så stor betydelse för den
500 cc-klasserna. gick att leva på motorcyklar allena, lilla bilens fart eller bränsleförbruk-
så man gav sig in på transportområ- ning - men väl den låga vikten, 490
det kommersiella fordon med att ta kg. Wilhelm Gutbrod marknadsförde
fram en trehjulig liten flakbil med mc- den kompakta coupén som den nya
motor. Redan 1933 flyttade Gutbrod tyska folkbilen, alltså en Volks-wagen,
verksamheten till byn Feuerbach (ca men han fick backa på den punkten
350 invånare, ett par kilometer när- när Nazi-Tysklands ledning visade
mare Stuttgart). En intressant vidare- vem det var som som bestämde. Der
utveckling av mc-temat blev en Führer ansåg att Ferdinand Porsches
konstruktion skulle utses till den of-
ficiella tyska folkbilen och då blev det
så.
I reklamen i svenska tidningar användes ofta fraser som: Full av temperament och
kraft! - Den väcker entusiasm! - En småvagn av stort format - Småbilen för kän-
narna - Går från klarhet till klarhet. Det är svårt att tänka sig att ifrågasätta sådana
oemotsägliga ord. Man bör dock betänka att det är fråga om en pytteliten enkel
mc-bil för två personer.
Ventilen • 5 | 2016