Page 7 - Ventilen 2016-1
P. 7

flera journalister inom motorpressen.  tävla i Monte Carlorallyt inte lyckades  behov av att  utveckla  ett eget  kom-
       Dessa var överens med Gutbrods led-  lika bra.  Men  han  satte  Gutbrod  på  bikoncept, så Hans van Winsen fick i
       ning om att ”Der kleinwagen” var pre-  kartan.                           uppdrag  att  ta fram  en  ny  stations-
       cis den typ av bil som starkast efter-                                   vagn utan att ändra chassiet och med
       frågades på marknaden just då. Bilty-  För att kunna höja produktionstakten  i stort sett  den nuvarande  karossen
       pen skulle uppfylla följande kriterier:  vid tillverkningen av bilarna när efter-  men med fyra sittplatser. Han må ha
       Den skulle  vara tvåsitsig,  ha Cabrio-  frågan förväntades öka och kapacite-  gjort ett gott jobb men det var för li-
       Limousine-utförande (med nedfällbart  ten  vid fabriken  i Plochingen kanske  tet  och  för  sent.  Kombin  visades  på
       tygtak och fasta dörrsidor), den borde  inte  skulle räcka  till,  såg  sig Walter  Frankfurtmässan  på  våren 1953.
       toppa  82  km/t  och  dra  5,7  liter per  Gutbrod om efter mer fabriksyta och  Ingen verkade entusiastisk. Inte hel-
       100 km. Med Gutbrods tilltänkta små-  köpte  upp  en  tom  fabrik  i  Calw  (23  ler den nya  och  rymligare  fyrsitsiga
       bil kunde  man  bocka  av  alla  rutor  i  400 invånare, tre mil väster om Stutt-  limousine-karossen,  som  togs  fram
       kravspecifikationen.                gart) för att påbörja serietillverkning  strax efter, blev någon framgång. Fö-
                                           där från våren 1950. Nu hade Korea-  retaget hade gått med stora förluster
       Gutbrod räknade  med  att  kunna  er-  krisen börjat sätta sina spår även på  under  1952  och 1953  såg ut att bli
       bjuda  sin  Superior  i  två  versioner,  biltillverkningen i Tyskland genom att  än värre, så den 23 september 1953
       Standard för DM 3990 och Luxus för  världsmarknadspriserna  på  råvaror  ställde Gutbrod in sina betalningar. I
       DM  4380.  Personbilen  skulle också  steg kraftigt. Det tvingade fram krav  december  samma  år  stoppades  hela
       finnas i en kombiversion men den fick  på effektiviseringar av verksamheten  bilproduktionen för gott. De 55 styck-
       tillverkas  hos Westfalia  Krosseriebau  hos  Gutbrod.  Genom  ständiga  för-  en bilar som ändå tillverkades en bit
       i Wiederbrück (5 000 inv, nordvästra  bättringar  av  produkten  kunde  mo-  in på 1954 hade satts samman av be-
       Tyskland).  Westfalia  var  kända  för  toreffekten  höjas  först  från  20  hkr  fintliga delar.
       sina Ford-, DKW- och VW-kombi och  till 22 och sedan till 27. Det var här
       lastvagnar och sina speciella postbilar  bränsleinsprutningstekniken  kom  in,  Ett helt nytt företag med namnet Gut-
       för det tyska postväsendet.         genom  att  man  försåg  motorn  med  brod-Werke fanns sedan 1970-talet i
                                           insprutningspump  från  Bosch.  Vissa  Saarbrücken  (177  000  invånare,  10
       På  Frankfurtmässan  i mars  1950  vi-  gör gällande att det var Gutbrod som  mil väster om Stuttgart) som tillverka-
       sade Gutbrod upp en stilig specialca-  var först i världen med att införa in-  re av mini-traktorer och diverse min-
       briolet på  Superior-chassit med  alu-  sprutningssystemet  på  en  serietill-  dre  maskiner  för  plogning, sopning,
       miniumkarosseri från Wendler i Reut-  verkad  bil  (medan  andra  menar  att  gräsklippning mm under det historiskt
       lingen (110 000 inv, tre mil söder om  konkurrenten  Goliath var  först).  Det  väl inarbetade namnet Gutbrod Supe-
       Stuttgart).  Men  tyvärr  verkade  det  var  Hans  Scherenberg  som  låg  bak-  rior.  De verkar inte ha  någon  annan
       inte  finnas  något  större  intresse  för  om  utvecklingen  av  Bosch-systemet  koppling till  det  tidigare  biltillverk-
       en öppen bil, så det stannade vid bara  med  direktinsprutning  till  Gutbrods  ningsföretaget än firmanamnet.
       denna prototyp.                     lilla motor. Scherenberg hade kommit
                                           över till Gutbrod från Mercedes-Benz
       Walter Gutbrod kunde ändå inte släp-  i samma veva som de allierade hade
       pa tanken  på en  öppen  bil, så han  tvingat dem till en paus i utveckling- Gutbrod i Sverige
       vände sig till Wendler igen. Detta re-  en  av  bränsleinsprutningsmotorerna.
       sulterade i ytterligare en ny cab, som  1952 vände han tillbaka till Mercedes  Gutbrod skåp-  och lastbilar började
       mycket  påminde  om  en  Jowett  Jupi-  igen,  efter  det  att  han  hade  slutfört  säljas i Sverige  1950.  Från  början
       ter. På våren 1951 presenterades den  arbetet med att förfina direktinsprut-  skulle de säljas under namnet Moto-
       för  allmänheten  med  en  prislapp på  ningstekniken  hos  Superior-motorn.  Standard  men  ibland gick de också
       DM 8000. Modellen ingick visserligen  Mercedes-Benz  införde  sitt  insprut-  under  namnet  Atlas eller Gutbrod-
       i modellserien fram till slutet av 1952  ningssystem med början på modellen  Atlas. Generalagent var Autoropa AB
       men högst ett dussintal såldes.     300 SL 1954.                         - Bilfabriken i Malmö och Suecia Bil &
                                                                                Motor AB på Sveavägen 129 i Stock-
       Trots två mindre framgångsrika försök  Utvecklings- och förbättringsarbetena  holm. Skåpversioner fanns flera, Om-
       så satsade Gutbrod en sista gång på  hos Gutbrod fortsatte  med  att  själv-  nibus för  8-9  personer,  Krankenwa-
       en ny öppen bil. Nu föll uppgiften på  mordsdörrarna  ersattes  med  dörrar  gen (ambulans), Kombinationswagen
       Hans  van  Winsen,  som  ritade  en  fin  med  gångjärn  i bakkant  och  bak-  (stationsvagn  säger  vi  i  Sverige  när
       Roadster men inte heller den ledde till  partiet  fick  en  utvändig  baklucka  så  det  finns  sidofönster),  och  Tieflader-
       någon serieproduktion. Först nu insåg  man  kunde  nå bagaget  direkt i stäl-  kastenwagen  (lastskåpet  utan  föns-
       Walter Gutbrod att han till slut måste  let  för  att  behöva  klättra  in i baksä-  ter). Det fanns också fem standardva-
       släppa  tanken  på  en  helt  öppen  Su-  tet vare gång man skulle ta med en  rianter av lastbilarna med öppet flak
       perior. Det hade blivit alldeles för dyrt  väska. Man jobbade också hårt på att  och  3  x  1,75  meters  lastutrymme.
       att låta en sådan exklusiv modell ingå  konstruera  en  bättre  växellåda  med  Givetvis kunde man köpa en bil med
       i kleinwagen-sortimentet.           fem lägen i stället för den kritiserade  förarhytt men utan flak för att anpas-
                                           osynkade  trestegslådan  men  detta  sas  för  diverse  specialverksamheter
       Då gick det betydligt bättre för Wal-  ledde bara till att den gamla lådan fick  som  t ex woodie, campingvagn  eller
       ters  bror  tävlingsföraren  Wolfgang  synkad tvåa och trea på 700 Luxus-  glassbil.
       som  ställde upp i massor  av rallyn  modellen 1953-54.
       med  en  Gutbrod  Superior  och  vann                                    Försäljningsdirektör  E Bjurhovd hos
       flera pokaler, även om hans försök att  Hos Gutbrod tyckte man att det fanns  Autoropa triggades av sina vänner att


                                                                                              Ventilen • 7 | 2016
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12