Page 7 - Ventilen 2016-1
P. 7
flera journalister inom motorpressen. tävla i Monte Carlorallyt inte lyckades behov av att utveckla ett eget kom-
Dessa var överens med Gutbrods led- lika bra. Men han satte Gutbrod på bikoncept, så Hans van Winsen fick i
ning om att ”Der kleinwagen” var pre- kartan. uppdrag att ta fram en ny stations-
cis den typ av bil som starkast efter- vagn utan att ändra chassiet och med
frågades på marknaden just då. Bilty- För att kunna höja produktionstakten i stort sett den nuvarande karossen
pen skulle uppfylla följande kriterier: vid tillverkningen av bilarna när efter- men med fyra sittplatser. Han må ha
Den skulle vara tvåsitsig, ha Cabrio- frågan förväntades öka och kapacite- gjort ett gott jobb men det var för li-
Limousine-utförande (med nedfällbart ten vid fabriken i Plochingen kanske tet och för sent. Kombin visades på
tygtak och fasta dörrsidor), den borde inte skulle räcka till, såg sig Walter Frankfurtmässan på våren 1953.
toppa 82 km/t och dra 5,7 liter per Gutbrod om efter mer fabriksyta och Ingen verkade entusiastisk. Inte hel-
100 km. Med Gutbrods tilltänkta små- köpte upp en tom fabrik i Calw (23 ler den nya och rymligare fyrsitsiga
bil kunde man bocka av alla rutor i 400 invånare, tre mil väster om Stutt- limousine-karossen, som togs fram
kravspecifikationen. gart) för att påbörja serietillverkning strax efter, blev någon framgång. Fö-
där från våren 1950. Nu hade Korea- retaget hade gått med stora förluster
Gutbrod räknade med att kunna er- krisen börjat sätta sina spår även på under 1952 och 1953 såg ut att bli
bjuda sin Superior i två versioner, biltillverkningen i Tyskland genom att än värre, så den 23 september 1953
Standard för DM 3990 och Luxus för världsmarknadspriserna på råvaror ställde Gutbrod in sina betalningar. I
DM 4380. Personbilen skulle också steg kraftigt. Det tvingade fram krav december samma år stoppades hela
finnas i en kombiversion men den fick på effektiviseringar av verksamheten bilproduktionen för gott. De 55 styck-
tillverkas hos Westfalia Krosseriebau hos Gutbrod. Genom ständiga för- en bilar som ändå tillverkades en bit
i Wiederbrück (5 000 inv, nordvästra bättringar av produkten kunde mo- in på 1954 hade satts samman av be-
Tyskland). Westfalia var kända för toreffekten höjas först från 20 hkr fintliga delar.
sina Ford-, DKW- och VW-kombi och till 22 och sedan till 27. Det var här
lastvagnar och sina speciella postbilar bränsleinsprutningstekniken kom in, Ett helt nytt företag med namnet Gut-
för det tyska postväsendet. genom att man försåg motorn med brod-Werke fanns sedan 1970-talet i
insprutningspump från Bosch. Vissa Saarbrücken (177 000 invånare, 10
På Frankfurtmässan i mars 1950 vi- gör gällande att det var Gutbrod som mil väster om Stuttgart) som tillverka-
sade Gutbrod upp en stilig specialca- var först i världen med att införa in- re av mini-traktorer och diverse min-
briolet på Superior-chassit med alu- sprutningssystemet på en serietill- dre maskiner för plogning, sopning,
miniumkarosseri från Wendler i Reut- verkad bil (medan andra menar att gräsklippning mm under det historiskt
lingen (110 000 inv, tre mil söder om konkurrenten Goliath var först). Det väl inarbetade namnet Gutbrod Supe-
Stuttgart). Men tyvärr verkade det var Hans Scherenberg som låg bak- rior. De verkar inte ha någon annan
inte finnas något större intresse för om utvecklingen av Bosch-systemet koppling till det tidigare biltillverk-
en öppen bil, så det stannade vid bara med direktinsprutning till Gutbrods ningsföretaget än firmanamnet.
denna prototyp. lilla motor. Scherenberg hade kommit
över till Gutbrod från Mercedes-Benz
Walter Gutbrod kunde ändå inte släp- i samma veva som de allierade hade
pa tanken på en öppen bil, så han tvingat dem till en paus i utveckling- Gutbrod i Sverige
vände sig till Wendler igen. Detta re- en av bränsleinsprutningsmotorerna.
sulterade i ytterligare en ny cab, som 1952 vände han tillbaka till Mercedes Gutbrod skåp- och lastbilar började
mycket påminde om en Jowett Jupi- igen, efter det att han hade slutfört säljas i Sverige 1950. Från början
ter. På våren 1951 presenterades den arbetet med att förfina direktinsprut- skulle de säljas under namnet Moto-
för allmänheten med en prislapp på ningstekniken hos Superior-motorn. Standard men ibland gick de också
DM 8000. Modellen ingick visserligen Mercedes-Benz införde sitt insprut- under namnet Atlas eller Gutbrod-
i modellserien fram till slutet av 1952 ningssystem med början på modellen Atlas. Generalagent var Autoropa AB
men högst ett dussintal såldes. 300 SL 1954. - Bilfabriken i Malmö och Suecia Bil &
Motor AB på Sveavägen 129 i Stock-
Trots två mindre framgångsrika försök Utvecklings- och förbättringsarbetena holm. Skåpversioner fanns flera, Om-
så satsade Gutbrod en sista gång på hos Gutbrod fortsatte med att själv- nibus för 8-9 personer, Krankenwa-
en ny öppen bil. Nu föll uppgiften på mordsdörrarna ersattes med dörrar gen (ambulans), Kombinationswagen
Hans van Winsen, som ritade en fin med gångjärn i bakkant och bak- (stationsvagn säger vi i Sverige när
Roadster men inte heller den ledde till partiet fick en utvändig baklucka så det finns sidofönster), och Tieflader-
någon serieproduktion. Först nu insåg man kunde nå bagaget direkt i stäl- kastenwagen (lastskåpet utan föns-
Walter Gutbrod att han till slut måste let för att behöva klättra in i baksä- ter). Det fanns också fem standardva-
släppa tanken på en helt öppen Su- tet vare gång man skulle ta med en rianter av lastbilarna med öppet flak
perior. Det hade blivit alldeles för dyrt väska. Man jobbade också hårt på att och 3 x 1,75 meters lastutrymme.
att låta en sådan exklusiv modell ingå konstruera en bättre växellåda med Givetvis kunde man köpa en bil med
i kleinwagen-sortimentet. fem lägen i stället för den kritiserade förarhytt men utan flak för att anpas-
osynkade trestegslådan men detta sas för diverse specialverksamheter
Då gick det betydligt bättre för Wal- ledde bara till att den gamla lådan fick som t ex woodie, campingvagn eller
ters bror tävlingsföraren Wolfgang synkad tvåa och trea på 700 Luxus- glassbil.
som ställde upp i massor av rallyn modellen 1953-54.
med en Gutbrod Superior och vann Försäljningsdirektör E Bjurhovd hos
flera pokaler, även om hans försök att Hos Gutbrod tyckte man att det fanns Autoropa triggades av sina vänner att
Ventilen • 7 | 2016