Page 11 -
P. 11
VAR PÅ ERIKSBERG

Jan Segerfeldt

Helgen den 16-17 november varit i Stockholm helgen innan flyttades Det relativt nya svenska bilmärket
förra året begick Gran Turismo helt enkelt ner till Göteborg. På så sätt Koenigsegg hade en ”gammal”
Expo sin Göteborgspremiär fick även vi på Sveriges framsida ta bil utställd, en CC8S med
med en sport- och finbilsmässa i den del av alla fina sport- och lyxbilar som tillverkningsnummer fem, bredvid
gamla maskinhallen på Eriksberg. finns representerade på den svenska den snarlika senaste Agera R med
Nästan 8 000 besökare kom under marknaden idag men som vi sällan tillverkningsnummer 103.
utställningsdagarna, vilket får anses eller aldrig får chansen att se på våra
imponerande. Det är ju faktiskt flera vägar. Här uppvisades nya modeller Ändå får man väl säga att den bil som
år sedan vi hade en mässa av det från bland annat Bentley, Chevrolet, tilldrog sig mest uppmärksamhet var
här slaget i Göteborg. Den förra, Ferrari, Jaguar, Koenigsegg, Lotus, Glenn (inte från Göteborg utan Lund!)
kallad MPH och arrangerad av Lars Maserati, Morgan och Porsche. Billqvists nya monsterbil Il Drago
Holst, hade lyckats bryta ny mark Ruggante (Den rytande draken).
genom att först i Eriksbergshallen I Stockholm hade utställningen hållit till i Han har byggt den på en ram från
och senare i Svenska Mässan, över Bilfabriken i Nacka Strand där det fanns en Delage D1 1924, i vilken han har
en helg samla enbart dyra lyx- och nästan obegränsat med utrymme. Det monterat in en 27 liters 12-cylindrig 750
supersportbilar under ett tak. Tyvärr var mer ont om plats i Eriksbergshallen hkr stark luftkyld, kompressormatad
slutade det kalaset med konkurs efter men fullt av karaktär. Trängseln gjorde Isotta Fraschini R C351 motor från ett
ett par år. Den nya mässarrangören att våra äldre bilar och klubbar inte Caproni S 16-A bombflygplan, som
Gran Turismo Expo, lett av den kände erbjöds delta här. Likväl fanns flera levererades till det svenska flygvapnet
tävlingsföraren mm Picko Troberg och trevliga klassiska bilar på plats. Aston 1940. Med diverse ihopplockade
motorjournalisten Gunnar Dackewall Martin visade sina paradmodeller lastbilsdelar mm har han återskapat
från motortidningen Gran Turismo, DB2, DB4, DB5 och DBS i en liten en slags rekordbilsreplika från tidigt
hade först övat sig i Stockholm några hundraårsjubileumsmonter och en 1900-tal. När han startade motorn
gånger innan man nu vågade utvidga fint renoverad Alfa-Romeo Giulia TZ dånade det öronbedövande och eld
till Göteborg. Samma mässa som hade lockade på Gran Turismotidningens slog ut från avgasrören. I sanning en
egen sektion. stark känslomässig upplevelse för alla
sinnen.
Morgan hade en ny retromodell att visa
upp, V6 Brooklands Roadster, som Maskinverkstaden vid Eriksbergsvarvet
ska minna om tider då man tävlade blev för ett par dagar en vallfärdsort för
på Brooklandsbanan - men den nya bildrömmare - och utställningsgeneralen
modellen är nog dubbelt så bred som Picko Troberg sa sig vara nöjd och
gamla äkta Brooklands racers. kommer gärna tillbaka nästa år.

Ventilen • 11 | 2014
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16