Page 15 -
P. 15
en serie 2 ändrade Fiat de- Fiat 8V Serie 2 Fyra av dessa var försedda med
signen 1953 så att de två strål- 1954 Fiat 8V Supersonic coupé delar av Fiats standardkarosseri
kastarna som hade suttit i grillen som Zagato byggde på med tak i
nu byggdes in i framskärmarna i aluminium och delvis egen design
stället men på lägre höjd än de med den för Zagato så typiska
två yttre huvudstrålkastarna, en dubbelpuckelformen och en timi-
placering som dikterades av gäl- dare och mer oansenlig front. På
lande tävlingskrav. Grillen blev resten av serien byggde Zagato
nu oval med tunna blanka ribbor sina helt egna Elaborata Zagato
så att fronten såg mer harmonisk aluminiumcoupéer. Många anser
ut än tidigare men samtidigt blev de här Zagatobilarna vara bland
den mer intetsägande. Man tog de vackraste bilar som gjorts.
också bort hjulhusplåtarna som
halvt hade dolt bakhjulen, trots Ett särskilt kapitel var de åtta Ca-
att de sänkte luftmotståndet, om rozzeria Ghia Supersonic-coupé-
än marginellt. Märkligt nog be- erna med en rymdinspirerad jet
höll man den vid det här laget age design. De gjordes främst för
rätt otidsenliga delade framrutan. att attrahera rika sportbilsfantas-
Bara de allra sista tillverkade ex- ter i USA. Ghiaföretaget hade just
emplaren fick hel vindruta med blivit sålt till Luigi Segre och hade
rundade hörn. byggt en första Fiat 8V som täv-
lingsbil i Mille Miglia-loppet för en
Övriga 80 tillverkade Fiat 8V
skickades som bottenplatta med privat deltagare från USA. Sedan
motor och drivlina vidare till in- ställde man ut bilen på Turinmäs-
dividuella karosserimakare. Ca- san 1953 och detta gav inspira-
rozzeria Zagato tog hand om 32 tion till att tillverka en mindre se-
stycken. rie likadana bilar hos Ghia under
det häftiga namnet Supersonic
Fiat 8 V Zagato Elaborata 1953 som gick väl hem hos amerika-
narna. Modellen har behållit sin
attraktionskraft för en Superso-
nic såldes för ett par år sedan på
auktion för $ 1 760 000 (cirka 12
miljoner svenska kr). En snarlik
karossdesign användes med lyck-
at resultat även på andra biltill-
verkares chassin såsom AC, Aston
Martin och Jaguar. I Italien fort-
satte tävlingsframgångarna ända
fram till 1959, alltså fem år efter
nedläggningen. Så länge vann

Ventilen • 15 | 2014
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20