Page 16 -
P. 16
t 8V mästerskapstiteln för 2-li- att sätta emot Ferrari på tävlings- ett skick som många gånger sä-
ters-GT-bilar varje år i följd. banorna. Här dög inte ens en 8V. kert överträffar det ursprungliga.
I en del fall har motorerna bytts
Fiat 8V var en utpräglad sport- Fiatledningens ointresse av ex- ut mot modernare och starkare V-
vagn som med sin åttacylindriga perimentet med 8V påverkade 8:or. Trots begränsningen i antal
motor påminde om de fina bilarna också projektledaren Dante Gia- tillverkade så förekommer en och
från racerbanornas storhetstid cosas svängrum. Som han själv annan bil på de stora spektaku-
på 1920/30-talen. Motorhuvens mycket riktigt påpekade vid tiden lära bilauktionerna. Försäljnings-
storlek gav intryck av styrka, så var detta inte alls Fiats vanliga belopp på flera miljoner svenska
fart och aggressivitet. Den stod linje. Fiat 8V styrde företagets fo- kr är vanliga.
i disproportion till resten av bilen kus i fel riktning. Fiats framtida
Bilföretaget Siata var tätt invol-
verade i utvecklingen av Fiat 8V.
Mycket av komponenterna som
finns i 8V hittar man också i Siatas
modell 208S från 1952, så mycket
att man nästan kan säga att Siata
bara är ännu en specialversion
av Fiat 8V. Chassit är visserligen
något annorlunda och karosserna
kommer från Stablimente Farina
men motorerna är samma Fiat 2
liters åtta, som hade fått en extra
bearbetning hos Siata. Siata 208S
sålde bra i USA. Siata tillverkade
cirka 60 stycken 208S mellan
1952 och 1954.

Fiat 8 V Vignale Coupé 1953 målsättning skulle i stället vara Det var inte möjligt att köpa en
att satsa på att tillhandhålla bra Fiat 8V i England. Trots det tyckte
och det dominerande frampartiet och prisvärda bilar tillgängliga för den ansedda engelska tidningen
tydde på en imponerande motor största möjliga antal bilköpare. The Autocar att det här var en så
som i en snabb supersportbil el- Det var som om han plötsligt in- intressant bil att de genomförde
ler lyxbil hade konstruerats för såg att företaget inte hade något en omfattande test av bilen som
att ge lågt luftmotstånd på mo- att vinna på att göra dyra sport- de publicerade i England 1954.
torvägarna. Men det är inte så bilar och leva på äran från täv- Testexemplaret var en standard
lätt att sälja bilar baserat på ra- lingsverksamheten. Fiat 8V tilläts ”serie 2” med de snedställda
cerbilstävlingsromantik, om man därför, trots stora framgångar på dubbla strålkastarna i framskär-
inte heter Ferrari. Här var Fiat ute racerbanorna, bara en kort tid i marna. Testlaget tyckte att Fiaten
på okänd mark och nosade farligt rampljuset. När nedläggningen är en modern sportbil som måste
nära Ferraris territorium, där det blev ett faktum 1954 hade man köras för att man ska njuta, för
krävde djärva och målmedvetna bara hunnit göra 114 stycken, den döljer den verkliga hastighe-
satsningar och stora resurser för nästan alla som coupéer. ten som man färdas i genom sitt
att ge valuta för pengarna. Fiats goda uppträdande. Den varvvil-
företagsledning med huvudaktie- Numera körs de här bilarna inte liga motorn går fint på höga varv
ägaren Giovanni Agnelli i spetsen alls så forcerat som de från bör- men inte så bra på låga, så det
tyckte inte att det var kommersi- händer inte så mycket vid motor-
ellt försvarligt att tillverka en bil Siata 208S Coupé 1954 från Carozzeria varv under 3 500 rpm. Toppfarten
som 8V, som sålde i väldigt liten Balbo i Turin uppmättes till 191 km/t. 0-96 gick
upplaga och som nästan inte de- på 12,6 sekunder. Dessa impone-
lade några komponenter med de jan varit avsedda för. Rika ameri- rande prestanda kostade förstås i
övriga Fiatbilarna i produktion. kanska samlare har tagit hand om bränsleförbrukning, som uppmät-
Den enda fördel med att göra en de flesta idag återstående bilarna, tes till ungefär 1,8 liter per mil i
sådan bil var det eventuella re- vilket faktiskt är så gott som snitt under testet. Man vill gärna
klamvärde som kunde komma ut alla tillverkade, och lagt ut stora köra fort med bilen för med sin
av framgångar i racertävlingar. pengar på att renovera dem till stabila väghållning, på bekostnad
Men många andra biltillverkare i av stötig fjädring och bra utmatt-
historien var på det klara med att ningsfria bromsar, matchar den
den sortens reklam sällan beta- en skicklig bilförares handlag.
lade sig i ökad avsättning för fö- Sammanfattningsvis är 8V enligt
retagets massproducerade stan- The Autocar en bil för entusiaster,
dardbilar. Undantag möjligen för ganska dyr men härlig att köra.
Ferrari. Men Fiat hade inte något

Ventilen • 16 | 2014
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21