Page 14 -
P. 14
enjören Dante Giacosa ut- av någon anledning från att Ford 6 500 varv men det fanns ännu
vecklade för Fiat en superb 70 i USA hade registrerat ensamrät- mer avancerade motorer som gav
graders V8-motor på 1 996 ten till namnet V8. Kanske hade 125 hkr med speciell cylinder-
cc. Den var en aluminiumkon- Fiat vilseletts att tro att Ford ägde topp och två fyrports Weber 36
struktion med toppventiler och ensamrätten till beteckningen IF4/C-förgasare. Men det gällde
en överliggande kamaxel. Fiats V8 men i själva verket använde att inte övervarva och överbelas-
planer var att sätta in den i en många andra amerikanska bi- ta en sådan motor med tanke på
kommande stor lyxbil, toppmo- lar V8-motorer och de hade inga att vevaxeln fortfarande bara var
dellen i det omfattande sortiment problem med modellbeteckning- trelagrad.
som Fiat brukade kunna erbjuda en V8. Kanske agerade Fiat bara
sina köpare. Fiatledningen tit- av överdrivna försiktighetsskäl? Den av Fabio Luigi Rapi designade
tade också på möjligheten att ta Samma sak har ju hänt flera karossen för Fiat 8V Carozzeria
fram en mindre serie sportvagnar gånger i bilhistorien. Tänk bara på Speciale var influerad av mycket
där den fina motorn skulle kunna Porsche 901/911 eller Volvo S4/ nytänkande. Med sina fyra stora
komma till sin rätt. Motorn skulle S40. Ibland kan det vara lämpligt strålkastare varav två placerade
matchas av en fyrväxlad manuell att undvika risken för kostbara i frontgrillen som hade ett ovan-
låda. Sportbilen skulle få individu- rättegångar kring namnrätten. El- ligt vattenfallsmönster av blanka
ell hjulupphängning fram och bak, ler var det bara en smart mark- pelare i art decostil, lagom ag-
delvis härledd ur befintliga Fiat nadsföringsploj från Fiats sida? I gressivt för en racersportbil, blev
1100-konstruktioner, och med vart fall så valde man att använda det en lyckad design. För att bi-
krängningshämmare både fram namnet Fiat 8V (otto vu på ita- len skulle bli så lätt som möjligt
och bak och hydrauliska trum- lienska) i stället. tillverkade man karossen i tunt
bromsar. Hjulbasen skulle ligga stål med två dubbla självbärande
på 240 cm, så det var ingen sär- I normalutförande hade 8V-mo- skal som var hopsvetsade med
skilt stor bil. Men den skulle få torn en lägre trimningsgrad som bottenplattan. Denna var en rör-
fina prestanda. gjorde att den gav 105 hkr vid 5 ramskonstruktion medan det inre
600 varv och ett vridmoment på skalet hade bärande lådformade
Den nya sportbilen byggdes i Fi- 145 Nm vid 4 600 varv. Mot bak- sektioner. Med kaross och botten-
ats stora fabrik Officine Lingotto i grund att hela bilen hade en vikt platta i ett kan man säga att bilen
Italien men i en liten experiment- på strax under 1 000 kg så hade var gjord som en slags halvsjälv-
verkstad inom anläggningen. De den utmärkta prestanda för sin tid bärande konstruktion.
kompletta bilar som byggdes där med en toppfart på 190 km/t. Ef-
försågs med en egen liten skylt, tersom den motor man nu egent- Man testade bilen i vindtunnel så
Carozzeria Speciale. ”Inhouse”- ligen hade utvecklat var mer in- kunskapen om dess luftmotstånd
modellen formgavs av Fabio Luigi riktad mot racing än stor lyxbil fick avgöra mycket av den yttre
Rapi som ingick i Dante Giacosas fanns den också i olika grader av formen på bilen. Det var också
arbetslag. Den introducerades hårdtrimning. Kombinerat med hänsynen till luftmotståndet som
som Fiat 8V på Genevemässan i en Zagatokaross eller en utpräg- gjorde att man satte släta hjul-
mars 1952. Men varför 8V? Borde lad racingkaross så kunde vikten skärmsskivor för bakhjulen. Fiats
den inte ha döpts till Fiat V8? sänkas till under 900 kilo. Täv- egna kaross Carozzeria Speciale
lingsversionen med dubbla Weber gjordes i 34 exemplar. Bara 34
Inom Fiatledningen utgick man DCF3-förgasare gav 115 hkr vid färdiga bilar på två år och 114
chassin allt som allt låter som en
droppe i havet för att vara Fiat
men det fanns inte så mycket ka-
pacitet tillgänglig hos Fiats lilla
experimentavdelning för att göra
fler bilar.

Fiat 8 V första serien Carozzeria Speciale 1952

Ventilen • 14 | 2014
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19