Page 7 -
P. 7
eller Hurth. Karosseriet var utfört Frazer-Nash BMW. Efter freden 1945 Före kriget såldes i Sverige ett nytt
med aluminiumplåt på trästomme utnyttjades kontakterna då bilmärket exemplar av 328 men efter 1945
men framparti och skärmar av Bristol etablerades, med bilar baserade tycks ett antal – bl. a. AA73769 - ha
stålplåt. Den ses ofta i vit kulör men på konstruktioner från förkrigstidens importerats och några har sedermera
det fanns bl. a. även röda, svarta BMW. återexporterats men idag kanske man
eller gröna. Det blev en spartansk bil, kan räkna in ett 10-tal bilar i Sverige.
men brukbar i vardagssammanhang Bilen (AA73769) på bilderna, som Det tillverkades ca 460 vagnar mellan
med en viss komfort att förflytta två 1936 och 1939. I 40- och 50-talens
människor på ett extravagant sportigt dök upp i Göteborg på 1960-talet, svenska motorsport var BMW 328 en
vis. Den var ganska välutrustad med mycket populär och aktiv deltagare.
pedalmanövrerad centralsmörjning var Gunnar Osbeck´s ögonsten en Att idag se en BMW 328 köra är en
av chassiet och handmanövrerat upplevelse med dess utstrålning och
kylarjalusi. En vagnvikt kring 800 kg sommar, då den var parkerad kring trevliga avgasljud.
tillsammans med en duglig motor
gav goda prestanda stöttad av en Vasaplatsen, där han bodde och hade Faktauppgifter har inhämtats i en
säker manöverbarhet och väghållning artikel i juni-numret 1986 av MotorSport
resulterande i en drömbil både då och sin tandläkarpraktik. Osbeck hade skriven av Denis Jenkinson samt från
nu. Då bilen var ny såldes den med Kjell Gejbrant, Tullinge.
täckplåtar över bakhjulen, avsedda att under tidigare år skymtat med sin BMW
reducera luftmotståndet men dessa ser
man inte så ofta på bilder från tiden 327/28, så han var säkert helt klar över
och i dag verkar dessa plåtar ha blivit
rariteter. vad han gjorde, när han bytte upp sig
till en 328. Jag lyckades att snacka
till mig en provtur och blev senare lite
involverad i den restaurering, som
genomfördes på ett ganska storstilat
sätt, bl. a. importerades en speciell
motorhuv med luftintag ovanpå från en
miss Betty Haig, som var välkänd på
de brittiska öarna, bakom ratten på sin
328. En unik detalj är de synnerligen
BMW fick en hel del inverkan på väl perforerade hjulen med borrade
motorsporten även i England då hål i olika storlekar. Detta lär ha utförts
sportbilstillverkaren Frazer-Nash i Sverige någon gång
började inse att nya tider stundade under efterkrigstiden.
för deras charmigt antika vagnar, med Efterhand fick
en säregen kedje-kraftöverföring, Osbeck då och då
då de inte längre var lika ofta besök i garaget av
förekommande i tätpositionerna en bilsamlande herre
på tävlingsbanorna. Frazer-Nash från Malmö och så
skaffade sig både generalagentur och småningom hamnade
licensrätt för den brittiska marknaden, den i Söderströms
dock blev det aldrig någon tillverkning Automobilsamling.
i England, istället tillverkades i
Eisenach högerstyrda varianter, som
importerades till England, kallade
Ventilen • 7 | 2014
med aluminiumplåt på trästomme utnyttjades kontakterna då bilmärket exemplar av 328 men efter 1945
men framparti och skärmar av Bristol etablerades, med bilar baserade tycks ett antal – bl. a. AA73769 - ha
stålplåt. Den ses ofta i vit kulör men på konstruktioner från förkrigstidens importerats och några har sedermera
det fanns bl. a. även röda, svarta BMW. återexporterats men idag kanske man
eller gröna. Det blev en spartansk bil, kan räkna in ett 10-tal bilar i Sverige.
men brukbar i vardagssammanhang Bilen (AA73769) på bilderna, som Det tillverkades ca 460 vagnar mellan
med en viss komfort att förflytta två 1936 och 1939. I 40- och 50-talens
människor på ett extravagant sportigt dök upp i Göteborg på 1960-talet, svenska motorsport var BMW 328 en
vis. Den var ganska välutrustad med mycket populär och aktiv deltagare.
pedalmanövrerad centralsmörjning var Gunnar Osbeck´s ögonsten en Att idag se en BMW 328 köra är en
av chassiet och handmanövrerat upplevelse med dess utstrålning och
kylarjalusi. En vagnvikt kring 800 kg sommar, då den var parkerad kring trevliga avgasljud.
tillsammans med en duglig motor
gav goda prestanda stöttad av en Vasaplatsen, där han bodde och hade Faktauppgifter har inhämtats i en
säker manöverbarhet och väghållning artikel i juni-numret 1986 av MotorSport
resulterande i en drömbil både då och sin tandläkarpraktik. Osbeck hade skriven av Denis Jenkinson samt från
nu. Då bilen var ny såldes den med Kjell Gejbrant, Tullinge.
täckplåtar över bakhjulen, avsedda att under tidigare år skymtat med sin BMW
reducera luftmotståndet men dessa ser
man inte så ofta på bilder från tiden 327/28, så han var säkert helt klar över
och i dag verkar dessa plåtar ha blivit
rariteter. vad han gjorde, när han bytte upp sig
till en 328. Jag lyckades att snacka
till mig en provtur och blev senare lite
involverad i den restaurering, som
genomfördes på ett ganska storstilat
sätt, bl. a. importerades en speciell
motorhuv med luftintag ovanpå från en
miss Betty Haig, som var välkänd på
de brittiska öarna, bakom ratten på sin
328. En unik detalj är de synnerligen
BMW fick en hel del inverkan på väl perforerade hjulen med borrade
motorsporten även i England då hål i olika storlekar. Detta lär ha utförts
sportbilstillverkaren Frazer-Nash i Sverige någon gång
började inse att nya tider stundade under efterkrigstiden.
för deras charmigt antika vagnar, med Efterhand fick
en säregen kedje-kraftöverföring, Osbeck då och då
då de inte längre var lika ofta besök i garaget av
förekommande i tätpositionerna en bilsamlande herre
på tävlingsbanorna. Frazer-Nash från Malmö och så
skaffade sig både generalagentur och småningom hamnade
licensrätt för den brittiska marknaden, den i Söderströms
dock blev det aldrig någon tillverkning Automobilsamling.
i England, istället tillverkades i
Eisenach högerstyrda varianter, som
importerades till England, kallade
Ventilen • 7 | 2014