Page 7 -
P. 7
eller Hurth. Karosseriet var utfört Frazer-Nash BMW. Efter freden 1945 Före kriget såldes i Sverige ett nytt
med aluminiumplåt på trästomme utnyttjades kontakterna då bilmärket exemplar av 328 men efter 1945
men framparti och skärmar av Bristol etablerades, med bilar baserade tycks ett antal – bl. a. AA73769 - ha
stålplåt. Den ses ofta i vit kulör men på konstruktioner från förkrigstidens importerats och några har sedermera
det fanns bl. a. även röda, svarta BMW. återexporterats men idag kanske man
eller gröna. Det blev en spartansk bil, kan räkna in ett 10-tal bilar i Sverige.
men brukbar i vardagssammanhang Bilen (AA73769) på bilderna, som Det tillverkades ca 460 vagnar mellan
med en viss komfort att förflytta två 1936 och 1939. I 40- och 50-talens
människor på ett extravagant sportigt dök upp i Göteborg på 1960-talet, svenska motorsport var BMW 328 en
vis. Den var ganska välutrustad med mycket populär och aktiv deltagare.
pedalmanövrerad centralsmörjning var Gunnar Osbeck´s ögonsten en Att idag se en BMW 328 köra är en
av chassiet och handmanövrerat upplevelse med dess utstrålning och
kylarjalusi. En vagnvikt kring 800 kg sommar, då den var parkerad kring trevliga avgasljud.
tillsammans med en duglig motor
gav goda prestanda stöttad av en Vasaplatsen, där han bodde och hade Faktauppgifter har inhämtats i en
säker manöverbarhet och väghållning artikel i juni-numret 1986 av MotorSport
resulterande i en drömbil både då och sin tandläkarpraktik. Osbeck hade skriven av Denis Jenkinson samt från
nu. Då bilen var ny såldes den med Kjell Gejbrant, Tullinge.
täckplåtar över bakhjulen, avsedda att under tidigare år skymtat med sin BMW
reducera luftmotståndet men dessa ser
man inte så ofta på bilder från tiden 327/28, så han var säkert helt klar över
och i dag verkar dessa plåtar ha blivit
rariteter. vad han gjorde, när han bytte upp sig

till en 328. Jag lyckades att snacka

till mig en provtur och blev senare lite

involverad i den restaurering, som

genomfördes på ett ganska storstilat

sätt, bl. a. importerades en speciell

motorhuv med luftintag ovanpå från en

miss Betty Haig, som var välkänd på

de brittiska öarna, bakom ratten på sin

328. En unik detalj är de synnerligen

BMW fick en hel del inverkan på väl perforerade hjulen med borrade

motorsporten även i England då hål i olika storlekar. Detta lär ha utförts

sportbilstillverkaren Frazer-Nash i Sverige någon gång

började inse att nya tider stundade under efterkrigstiden.

för deras charmigt antika vagnar, med Efterhand fick

en säregen kedje-kraftöverföring, Osbeck då och då

då de inte längre var lika ofta besök i garaget av

förekommande i tätpositionerna en bilsamlande herre

på tävlingsbanorna. Frazer-Nash från Malmö och så

skaffade sig både generalagentur och småningom hamnade

licensrätt för den brittiska marknaden, den i Söderströms

dock blev det aldrig någon tillverkning Automobilsamling.

i England, istället tillverkades i

Eisenach högerstyrda varianter, som

importerades till England, kallade

Ventilen • 7 | 2014
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12