Page 4 -
P. 4
LA BILLY!

LEIF FALK

Egentligen är det ganska roligt att tänka sig att den ytterst vänlige samt ypperlige TT-
föraren, konstruktören, sant skicklige mekanikern samt allt annat tänk- och otänkbart i
sammanhanget, Billy Andersson från Olofstorp, ägt förmågan att få di store Elefanterne
inom MV Agustas ledning och dessas motsvarigheter på en del andra platser och
sammanhang, att darra på manschetten och bli något nervösa? Hur hade den sortens
pinsamma situation månne kunnat komma till stånd? För att erhålla ett något så när stort
hum om hur, kanske och emedan, är vi tvungna att titta bakåt ett antal år.

År 1959/60 rådde ett klart uttalat tekniskt andra tävlingssammanhang, förstås japanska revolutionen, som man sedan
stillestånd i framtagandet av nya och varit förenat med ohyggliga kostnader länge vetat varit på väg. I detta läge
potenta tvåhjuliga tävlingsmaskiner, att försöka ändra någonting som satt dessutom folket inom MV Agusta
speciellt vad gällt 500cc-klassen. helst. MC-tävlingsbranschen höll vid närmast ensamma i en drömsits man
Det yttersta fåtal sådana som ändå denna tid sakta men säkert på att göra definitivt inte tänkt på något sätt riskera.
envisats med att sippra ut, var alla av medvetet självmål. Detta eftersom man Man hade via de egna teknikerna och
minst sagt bedagad modell och sort. helt klart skapat den egna stagnationen utvecklarna destillerat fram en mycket
Sant är och förblir att det, som i alla på egen hand. Man inväntade Den bra och minst sagt konkurrensduglig

Ventilen • 4 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9