Page 5 -
P. 5
kin. ”Ago” Agostino, deras dåtida Andersson och Agne Carlsson som Efter att lyckats med konststycket

försteförare, hade sedan länge uppnått skred till aktion. att komma på åttonde plats i sadeln

ikonstatus. på sin Crescentracer redan vid 1971

års första SM, hade Billy kommit att

Stagnationen fanns som sagt främst rannsaka det egna hjärtat och njurarna,

inom den stentuffa 500cc-klassen, motvilligt insett den egna uppnådda

där närmast geriatriska modeller som åldern och beslutade att överlämna

Norton ”Manx” eller Matchless G50 tävlingsstyrandet till yngre förmågor.

fasats ut först på senare tid. Diskret och i Det blev Morgan Rådberg som tog

skymundan hade emellertid den svenska över facklan, vilket resulterade i andra-,

mopedtillverkaren Nymanbolagens fjärde- och femteplaceringar i de

experimentavdelning i lugn och ro följande SM- tävlingarna det året.

kunnat ta fram en trecylindrig, tvåtakts

båtmotor på 500 cc, komplett med rigg En annan ivrig dåtida 500cc- Vid pass 1973 hade det emellertid tydligt
och allt. Aggregatet hade via sin lätthet experimentör var duktige MC chauffören och klart visat sig att tiden sprungit ifrån
och styrka som sådant ägt en närmast Bo Granath. Bosse var vid denna Billys maskin, de japanska vehiklarne
ohyggligt stor utvecklingspotential. tid inblandad i Husqvarnas försök gick helt enkelt åtskilligt fortare. Finis
att ta fram en 500cc-racer baserad och ridå!

på Husqvarna-konstruktören Ruben Som något av ett post skriptum kan
Helmins idé om att man skulle slå nämnas att Billy återigen satte ihop
ihop två av firmans tillverkade luftkylda den forna båtmotorn till en fungerande
250cc-motorer med varandra genom enhet. Han skaffade en lämplig båt,
att förse dem med ett gemensamt och tävlade med denna under ett antal
vevhus. Barnsjukdomarna var närmast år. Man kunde få en glimt av Billys blå
endemiska i bygget, och största delen Opel 1900 ”Herrgårdsvagn” med båten
av första säsongen kilade iväg under monterad via heltäckningsmatteklädda
ständigt barnsjukdomskurerande. skenor på takräcket. ”Oppfinnarjocken”

i Billy var ständigt där!

Enligt vad jag förstått, var det Billy
som lärt ryssarna att åka ”isracing”
och att det varit högst densamme som
inom båtåkeriet kommit på och börjat
praktisera bruket att åka på knäna i
stället för att sitta, eftersom man fått
bättre kontroll på detta sätt, zehr zehr
lurich som vanligt!

Den gamla sanningen som lyder - Akten
eder för gamble män - är fortfarande
Plötsligt började emellertid allt fungera, valid!
och Bosse vann det årets svenska TT-

SM i 500cc-klassen.

Även om man långt om länge

hade kommit på idén att skruva i

Dubbelqvarnan i en Seeley-ram, med

Diplomingenjören Hans Müller, som resulterande långt bättre väghållnings-
redan gjort sig skyldig till ”Autoped”- och hanteringsegenskaper, var hojen
motorn samt även bolagets första Internationellt sett ändå alldeles för
marinmotor ”NV Marin”, hade nu långsam för att räcka till. Däremot var
tjänstgjort som inspiratör och idéspruta. den hoj, som Billy och Agne slöjdat på
Det var denna stringenta och vitala och drömt om, av en helt annan klass
experiment/utvecklingsavdelning, och serie. Vid första påseendet var de
bestående av Gösta Stillerud, Thure båda närmast identiska, men efter en
Åkerfedt samt Carl-Erik Zander, som andra titt kunde man se att de definitivt
värpt minst sagt tungt! inte varit detta.

Idén om att försöka montera denna Efter en säsong fylld av frustration och
fantastiska båtmotor i en motorcykelram ständiga problem, hade Agne gett upp.
hade väckts relativt tidigt av de båda Billy å sin sida fortsatte envist pillandet
britterna Eric Parkinsson och Peter på sin hoj. Och si: till slut började Billys
Humber. För svenskt hemmaodlat skapelse gå som en bättre raket!

vidkommande blev det duon Billy

Ventilen • 5 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10