Page 6 -
P. 6
328

OSBECKS ÖGONSTEN

OWE PERSSON

Vackert effektiv och välbyggd – sportvagnstävlingar, där 328 visade sig i hur mycket av BMWs flygtekniska
kanske lite euforiskt men vad vara ett skarpslipat vapen. erfarenhet medverkade.
annat kan man tycka då en
BMW 328 dyker upp. Denna tyska Fritz Fiedler och Rudolf Schleicher Motorn byggde på den raka sex-
sportbil med sin nästan latinska i München, var huvudpersonerna
framtoning såg dagen ljus 1936, bakom BMWs automobilverksamhet. cylindriga maskin av gjutjärn med
då de första exemplaren lämnade De två hade snabbt utvecklat
fabriken i Eisenach, belägen i det BMWs prestationsdugliga bilar i integrerat cylinderblock och vevhus
centrala Tyskland. Bayerische mellanklassen. En helsvetsad ram av
Motoren Werke AG hade sedan runda stålrör i varierande diametrar med fyr-lagrad vevaxel, som varit i
1916 i sydtyska München tillverkat och med individuellt fjädrade framhjul
flygmotorer och 1923 presenterat den upphängda i en överliggande tvärställd produktion sedan ett par år. Den var
första kardandrivna BMW-motorcykeln bladfjäder och undertill länkarmar med
med boxermotor. 1929 övertog man stötdämpare. Styrningen sköttes av en konventionell konstruktion med
Dixi Werke i Eisenach, vilka då en effektiv kuggstångsmekanism. Den
licenstillverkade Austin Seven och 1933 drivande stela bakaxeln avfjädrades stötstångsmanövrerade stående
var det dags för BMWs första egna bil och fixerades av halvelliptiska
utvecklad av konstruktionskontoret i bladfjädrar. Man hade således frångått toppventiler, som i två-liters utförandet
München. Så det var alltså en ganska den tidigare pendelaxel- bakfjädringen,
nyetablerad tillverkare, som 3 år som var så populär bland de gav 55 hkr. På detta motorblock
senare lanserade 328-modellen. Under genuina tyska och centraleuropeiska
mellankrigstiden var det vanligt att tillverkarna. Resultatet blev ett prydligt monterades en ny cylindertopp av
spirande biltillverkare visade upp sina och lätt chassi, till stor del resultatet av
bilar i olika motorsportsammanhang att man redan från början fokuserat på aluminiumgjutgods med halvsfäriska
och BMW blev framgångsrika i styvhet och låg vikt. Man kan spekulera
förbränningsrum och snedställda

stötstångspåverkade ventiler av vilka

avgasventilerna påverkades av en extra

uppsättning horisontella stötstänger.

Alltså en ganska okonventionell

lösning. För bränsleblandningen

svarade tre vertikal - förgasare,

monterade ovanpå cylindertoppen.

Denna nya motor presterade 80 hkr

med god säkerhetsmarginal. Till motorn

kopplades en fyrstegad växellåda från

Ventilen • 6 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11