Page 7 - 4-2018.html
P. 7

På senhösten 1943 kommer smått oroande   250  000 (!) motorer för landstigningsbå-  man är beredd att ställa om produktionen
       nyheter. De som tidigare arbetat inom den   tar och Chevrolet visar sig ha tillverkat   med början 1 juli och sedan sker stegen i
       civila fordonsindustrin och som enkelt ställt   allt större volymer av snabba pansarbi-  övergången slag i slag. Den 23 juni stänger
       om sina yrkeskunskaper för krigsproduk-  lar ända sedan 1941 och inte mindre än   Ford sin flygplansfabrik i Willow Run efter
       tionen börjar bli färre och färre allt eftersom   400 000 lastbilar till både US Army och de   8 685 byggda bombplan och redan den 6
       krigsinsatsen  på  flera  fronter  kräver  fler   allierade styrkorna.  Hos Packard är man   juli startar så sakta tillverkningen av per-
       soldater. Dessutom anser myndigheterna   uppe i 50 000 flygmotorer och lika många,   sonbilar. Willys-Overland i Toledo följer ef-
       att en fyrfaldig ökning av lastbilsproduktio-  avsedda för ”Flygande fästningar”, har   ter bara tio dagar med sin första civila Jeep
       nen kommer att bli nödvändig för att klara   tillverkats hos Studebaker parallellt med   – det är ju ganska enkelt gjort – och ytterli-
       transportbehoven under 1944. Ett  slags   150  000  flerhjulsdrivna  tunga  lastbilar.   gare tio dagar senare bildas Kaiser-Frazer
       Moment 22 helt enkelt. Vid nyåret rappor-  Den tillverkning av kulsprutor som sattes   Corporation. Då har Kaiser byggt sitt sista
       terar GM att  deras fabriker sedan Pearl   igång inom samtliga GM-divisioner redan   Liberty-fartyg, av totalt 2 710, och Frazer
       Harbor-attacken har tillverkat krigsmateriel   1941  färdigställer  i november  sin  miljonte   (Graham-Paige) sin sista Alligator-tank.
       för ett sammanlagt värde av 5 miljarder   enhet och Graham-Paige levererar i de-  Det nybildade företaget övertar samtidigt
       dollars. Totalt inom industrin, med 1  038   cember sin tusende Alligator amfibietank.                                                                                                              Fords f.d. bombplansfabrik i Willow Run.
       fabriker  involverade  fabriker,  är  siffran  13   Vid årsskiftet rapporteras liksom tidigare   Den 14 augusti kapitulerar kejsardömet Ja-
       miljarder! En tredubbling sedan året innan.  det gångna årets siffror. 1944 visar sig ha   pan villkorslöst och dagen därpå lyfts ben-
                                           legat under rekordet från 1943 men repre-  sinransoneringen över hela USA. En vecka
       1944 börjar de första tydliga tecknen på att   senterar ändå enorma 9 miljarder men den   senare rullar den första modellen av nya
       Adolf, Benito och Hirohito inte kommer att   amerikanska regeringens kostnader för   Hudson av monteringsbanan i Detroit och
       ta hem spelet om världsherraväldet att visa   den totala krigsinsatsen har sänkts med en   den 15 oktober upplöses alla de olika krigs-
       sig, vilket återspeglas med viss försiktighet   tredjedel sedan 1941. Lite överraskande   kommittéerna för planering och genomför-
       i  den amerikanska  krigsindustrins  planer.   visar sig också det faktum att USA har för-  ande av den militära materielproduktionen.
       Nästan  tusen  personbilar  tillverkas  under   sett det kommunistiska men dock allierade   Och redan den 21 november började arbe-
       året och myndigheterna tillåter, med början   Sovjetunionen med 345 000 militärfordon.  tarna i General Motors samtliga fabriker att
       redan i januari, att civila lastbilar åter bör-                          strejka!
       jar tillverkas, parallellt med militärlastbilar.   1945 är det inte längre något snack om sa-
       Man bildar också en expertkommitté för att   ken. Det är bara en tidsfråga innan axelmak-  Seger tack vare fordonsindustrin
       ta itu med planering och problem i sam-  terna ger upp. Det är bara slutspurten kvar.   – och kvinnorna
       band med återgång till civil fordonsproduk-  Sakta men säkert börjar planeringsarbetet   Den amerikanska fordonsindustrin var den
       tion. Men bensin är det fortfarande ont om.   hos War Production Board för en övergång   enskilt största bidragande industrin beträf-
       Normaltilldelningen för den amerikanske   från militär till civil fordonsproduktion. Det   fande produktion av materiel till både de
       bilisten  är  två  gallons  i  veckan,  7,5  liter.                                                                                                                                       skall inte behöva bli något märkbart glapp   amerikanska och allierade väpnade styr-
       Willys-Overland avslöjar i januari att de-  när  freden  väl slutits.  För  att  gå  händel-  korna under andra världskriget. Förutom
       ras mycket framgångsrika Jeep skall börja   serna i förväg så startar produktionen av   alla pansarfordon levererade man 92 % av
       tillverkas i civila versioner efter kriget och   både bilar och lastbilar i oktober 1945 hos   alla patrull- och transportfordon, 87 % av
       innan sommaren samma år tillverkas den   resten av de tillverkare som inte redan hun-  alla bomber, 85 % av alla stålhjälmar, 75 %
       200 000:e Jeepen. Andra intressanta fakta   nit börja tidigare, ett halvår efter Tysklands   av flygplansmotorerna, 57 % av stridsvag-
       för första halvåret är t.ex. att Ford tillver-  kollaps och mindre än två månader efter   narna, 56 % av alla karbiner (gevär), hälf-
       kar  sin  20  000:e  Pratt  &  Whitney-motor   Japans kapitulation. Det betyder att, även   ten av alla dieselmotorer  och kulsprutor,
       och sitt 5 000:e kompletta Liberator-plan;   om banden snurrar långsammare än tidi-  10 % av alla kompletta flygplanen, torpe-
       Buick färdigställer sin 50  000:e motor för   gare, så hinner 69 532 bilar och 655 683   der och landminor samt 3 % av sjöminor-
       Liberator-bombarna;  hos  Chevrolet  till-  lastbilar och bussar tillverkas innan året är   na.
       verkas  var  tionde  flygplansmotor  av  alla;   slut. Och de kommer att behövas eftersom
       Nash  levererar  sin  100  000:e  Hamilton-  hälften av den civila amerikanska bilpar-  Vem tillverkade då allt detta? Ja, en stän-
       Standard trebladiga propeller och Hud-  ken  som  rullar  är  mer  än  sju  år  gammal.                                                                                                                              digt växande andel av de manliga industri-
       son bygger både kropp och vingsektioner   Men i början av 1945 är det fortfarande mi-  arbetarna och frivilliga togs ju i anspråk för
       för  B-29  ”Flygande  fästningar”;  arméns   litär produktion som gäller. I februari tillver-  själva krigsinsatsen på fältet allt eftersom
       första surplusförsäljning (utförsäljning av   kar Oldsmobile sin 40-miljonte granathylsa   kriget fortsatte så det blev i stor utsträck-
       överskottsmateriel)  av 10 000 begagnade   och Nash sin 150 000:e Hamilton-Standard   ning den amerikanska kvinnan som gjor-
       lastbilar  äger  rum  på  budgivningsbasis.                                                                               propeller. När kriget är framme i mars har   de att de stridande hade något att skjuta
       Under sommaren 1944 avslöjas att Stude-  General Motors sammanlagda ansträng-  med,  köra  och  flyga  med.  Det  är  lätt  att
       baker i South Bend i största hemlighet un-  ning resulterat i 31  000 strids- och pan-  glömma.  Den  fantastiska  affischen  med
       der två års tid har byggt stora och ständigt   sarvagnar samt 740 000 lastvagnar. Willys   texten ”We can do it” visar på ett perfekt
       ökande volymer av de banddrivna M-29   har  byggt  300  000  Jeepar,  Fords  fabrik  i   sätt den vilja och kämparanda som rådde.
       Weasel-transportfordonen. Lyxbils-tillver-  Willow Run 8 000 Liberator-bombare och   Från alla social- och yrkesgrupper kom
       karen Lincoln har inte heller legat i träda.   Dodges fabrik i Chicago 10 000 motorer för   kvinnor till produktionen; kvinnor som ville
       I juli levererar man sin 10  000:e strids-  ”Flygande fästningar”. Andra imponerande   göra en insats för landet och friheten, och
       vagnsmotor, V8 på 500 hk, och månaden   siffror som offentliggörs på vårkanten är att   som lärde sig allt från enkla handgrepp
       därpå rapporterar Dodge att man byggt sin   Ford byggt 50  000 tvåtusenhästars Pratt   till mycket avancerade arbeten på rekord-
       340 000:e armélastbil och Pontiac 50 000   & Whitney-motorer och Chevrolet en halv   tid. En del av dem stannade kvar i sina
       Oerlikon luftvärnspjäser för flottan.  miljon propellerblad.                                                                                                 respektive arbeten efter krigsslutet men
                                                                                i de flesta fall återgick man till man, hem
       När hösten -44 tar sin början fortsätter im-  Den 8 maj kommer freden till Europa, men   och barn, så som ordningen varit tidigare.
       ponerande  produktionssiffror  att  strömma   inte till Stilla Havet, och redan tre dagar se-   Och den tidigare ordningen kom snabbt att
       in. Hudson meddelar att man dittills byggt   nare rapporterar War Production Board att   råda också i fordonsindustrin. Redan 1946

                                                                                              Ventilen • 7 | 2018
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12