Page 7 - 4-2018.html
P. 7
På senhösten 1943 kommer smått oroande 250 000 (!) motorer för landstigningsbå- man är beredd att ställa om produktionen
nyheter. De som tidigare arbetat inom den tar och Chevrolet visar sig ha tillverkat med början 1 juli och sedan sker stegen i
civila fordonsindustrin och som enkelt ställt allt större volymer av snabba pansarbi- övergången slag i slag. Den 23 juni stänger
om sina yrkeskunskaper för krigsproduk- lar ända sedan 1941 och inte mindre än Ford sin flygplansfabrik i Willow Run efter
tionen börjar bli färre och färre allt eftersom 400 000 lastbilar till både US Army och de 8 685 byggda bombplan och redan den 6
krigsinsatsen på flera fronter kräver fler allierade styrkorna. Hos Packard är man juli startar så sakta tillverkningen av per-
soldater. Dessutom anser myndigheterna uppe i 50 000 flygmotorer och lika många, sonbilar. Willys-Overland i Toledo följer ef-
att en fyrfaldig ökning av lastbilsproduktio- avsedda för ”Flygande fästningar”, har ter bara tio dagar med sin första civila Jeep
nen kommer att bli nödvändig för att klara tillverkats hos Studebaker parallellt med – det är ju ganska enkelt gjort – och ytterli-
transportbehoven under 1944. Ett slags 150 000 flerhjulsdrivna tunga lastbilar. gare tio dagar senare bildas Kaiser-Frazer
Moment 22 helt enkelt. Vid nyåret rappor- Den tillverkning av kulsprutor som sattes Corporation. Då har Kaiser byggt sitt sista
terar GM att deras fabriker sedan Pearl igång inom samtliga GM-divisioner redan Liberty-fartyg, av totalt 2 710, och Frazer
Harbor-attacken har tillverkat krigsmateriel 1941 färdigställer i november sin miljonte (Graham-Paige) sin sista Alligator-tank.
för ett sammanlagt värde av 5 miljarder enhet och Graham-Paige levererar i de- Det nybildade företaget övertar samtidigt
dollars. Totalt inom industrin, med 1 038 cember sin tusende Alligator amfibietank. Fords f.d. bombplansfabrik i Willow Run.
fabriker involverade fabriker, är siffran 13 Vid årsskiftet rapporteras liksom tidigare Den 14 augusti kapitulerar kejsardömet Ja-
miljarder! En tredubbling sedan året innan. det gångna årets siffror. 1944 visar sig ha pan villkorslöst och dagen därpå lyfts ben-
legat under rekordet från 1943 men repre- sinransoneringen över hela USA. En vecka
1944 börjar de första tydliga tecknen på att senterar ändå enorma 9 miljarder men den senare rullar den första modellen av nya
Adolf, Benito och Hirohito inte kommer att amerikanska regeringens kostnader för Hudson av monteringsbanan i Detroit och
ta hem spelet om världsherraväldet att visa den totala krigsinsatsen har sänkts med en den 15 oktober upplöses alla de olika krigs-
sig, vilket återspeglas med viss försiktighet tredjedel sedan 1941. Lite överraskande kommittéerna för planering och genomför-
i den amerikanska krigsindustrins planer. visar sig också det faktum att USA har för- ande av den militära materielproduktionen.
Nästan tusen personbilar tillverkas under sett det kommunistiska men dock allierade Och redan den 21 november började arbe-
året och myndigheterna tillåter, med början Sovjetunionen med 345 000 militärfordon. tarna i General Motors samtliga fabriker att
redan i januari, att civila lastbilar åter bör- strejka!
jar tillverkas, parallellt med militärlastbilar. 1945 är det inte längre något snack om sa-
Man bildar också en expertkommitté för att ken. Det är bara en tidsfråga innan axelmak- Seger tack vare fordonsindustrin
ta itu med planering och problem i sam- terna ger upp. Det är bara slutspurten kvar. – och kvinnorna
band med återgång till civil fordonsproduk- Sakta men säkert börjar planeringsarbetet Den amerikanska fordonsindustrin var den
tion. Men bensin är det fortfarande ont om. hos War Production Board för en övergång enskilt största bidragande industrin beträf-
Normaltilldelningen för den amerikanske från militär till civil fordonsproduktion. Det fande produktion av materiel till både de
bilisten är två gallons i veckan, 7,5 liter. skall inte behöva bli något märkbart glapp amerikanska och allierade väpnade styr-
Willys-Overland avslöjar i januari att de- när freden väl slutits. För att gå händel- korna under andra världskriget. Förutom
ras mycket framgångsrika Jeep skall börja serna i förväg så startar produktionen av alla pansarfordon levererade man 92 % av
tillverkas i civila versioner efter kriget och både bilar och lastbilar i oktober 1945 hos alla patrull- och transportfordon, 87 % av
innan sommaren samma år tillverkas den resten av de tillverkare som inte redan hun- alla bomber, 85 % av alla stålhjälmar, 75 %
200 000:e Jeepen. Andra intressanta fakta nit börja tidigare, ett halvår efter Tysklands av flygplansmotorerna, 57 % av stridsvag-
för första halvåret är t.ex. att Ford tillver- kollaps och mindre än två månader efter narna, 56 % av alla karbiner (gevär), hälf-
kar sin 20 000:e Pratt & Whitney-motor Japans kapitulation. Det betyder att, även ten av alla dieselmotorer och kulsprutor,
och sitt 5 000:e kompletta Liberator-plan; om banden snurrar långsammare än tidi- 10 % av alla kompletta flygplanen, torpe-
Buick färdigställer sin 50 000:e motor för gare, så hinner 69 532 bilar och 655 683 der och landminor samt 3 % av sjöminor-
Liberator-bombarna; hos Chevrolet till- lastbilar och bussar tillverkas innan året är na.
verkas var tionde flygplansmotor av alla; slut. Och de kommer att behövas eftersom
Nash levererar sin 100 000:e Hamilton- hälften av den civila amerikanska bilpar- Vem tillverkade då allt detta? Ja, en stän-
Standard trebladiga propeller och Hud- ken som rullar är mer än sju år gammal. digt växande andel av de manliga industri-
son bygger både kropp och vingsektioner Men i början av 1945 är det fortfarande mi- arbetarna och frivilliga togs ju i anspråk för
för B-29 ”Flygande fästningar”; arméns litär produktion som gäller. I februari tillver- själva krigsinsatsen på fältet allt eftersom
första surplusförsäljning (utförsäljning av kar Oldsmobile sin 40-miljonte granathylsa kriget fortsatte så det blev i stor utsträck-
överskottsmateriel) av 10 000 begagnade och Nash sin 150 000:e Hamilton-Standard ning den amerikanska kvinnan som gjor-
lastbilar äger rum på budgivningsbasis. propeller. När kriget är framme i mars har de att de stridande hade något att skjuta
Under sommaren 1944 avslöjas att Stude- General Motors sammanlagda ansträng- med, köra och flyga med. Det är lätt att
baker i South Bend i största hemlighet un- ning resulterat i 31 000 strids- och pan- glömma. Den fantastiska affischen med
der två års tid har byggt stora och ständigt sarvagnar samt 740 000 lastvagnar. Willys texten ”We can do it” visar på ett perfekt
ökande volymer av de banddrivna M-29 har byggt 300 000 Jeepar, Fords fabrik i sätt den vilja och kämparanda som rådde.
Weasel-transportfordonen. Lyxbils-tillver- Willow Run 8 000 Liberator-bombare och Från alla social- och yrkesgrupper kom
karen Lincoln har inte heller legat i träda. Dodges fabrik i Chicago 10 000 motorer för kvinnor till produktionen; kvinnor som ville
I juli levererar man sin 10 000:e strids- ”Flygande fästningar”. Andra imponerande göra en insats för landet och friheten, och
vagnsmotor, V8 på 500 hk, och månaden siffror som offentliggörs på vårkanten är att som lärde sig allt från enkla handgrepp
därpå rapporterar Dodge att man byggt sin Ford byggt 50 000 tvåtusenhästars Pratt till mycket avancerade arbeten på rekord-
340 000:e armélastbil och Pontiac 50 000 & Whitney-motorer och Chevrolet en halv tid. En del av dem stannade kvar i sina
Oerlikon luftvärnspjäser för flottan. miljon propellerblad. respektive arbeten efter krigsslutet men
i de flesta fall återgick man till man, hem
När hösten -44 tar sin början fortsätter im- Den 8 maj kommer freden till Europa, men och barn, så som ordningen varit tidigare.
ponerande produktionssiffror att strömma inte till Stilla Havet, och redan tre dagar se- Och den tidigare ordningen kom snabbt att
in. Hudson meddelar att man dittills byggt nare rapporterar War Production Board att råda också i fordonsindustrin. Redan 1946
Ventilen • 7 | 2018