Page 12 - 4-2018.html
P. 12

SWALLOW DORETTI -




       VILKEN TRIUMPH!


                                                                                                    Jan Segerfeldt


       Eller borde rubriken för den här artikeln
       rätteligen ha varit: Bilen som var för bra
       för sitt eget bästa och alltför framgångs-
       rik för att tillåtas överleva?

                rågan är om det verkligen var
                så det förhöll sig att den var en
                lyckad modell och därför måste
                läggas ner eller om detta bara
       Fär en ”falsk sanning”, påhittad
       med stöd av vissa överkänsliga männi-
       skors benägenhet att lukta sig till konspi-
       rationsteorier bakom varje hörn? Vad ska
       man tro? Blev Swallow Doretti verkligen
       nedlagd bara för att den kunde bli ett hot
       mot vissa andra biltillverkares produkter?
       Här kommer i alla fall historien så får ni
       som läsare dra era egna slutsatser!

       Många personer i världshistorien har
       försökt  skapa  sin  egen  succé-sportbil
       men det är ytterst få som har lyckats, i den
       meningen att ha nått ändra fram. Och då
       menar jag att ha haft resurser att utveckla,
       serietillverka och sälja en bil på en konkur-
       rensutsatt marknad, alltså inte bara åstad-
       kommit en osäljbar drömbil. Lägger man
       sedan till kriteriet gått med vinst, så hittar
       man väl knappast något bra exempel! Jag
       tänker inte minst på alla dessa engelska
       småfirmor som uppstod litet här och var i
       England under 1950-talet med goda idéer
       men inga pengar. Många av dessa under-
       kapitaliserade optimisters drömmar sluta-
       de med konkurs. Men det finns undantag.


       Swallow Sidecar Company Ltd var kanske
       typiskt men samtidigt annorlunda. Det ska-
       pades av William Lyons 1922 för att tillver-
       ka  sidovagnar  till  motorcyklar.  Ur  detta
       utvecklade han så småningom en mycket
       framgångsrik biltillverkning under namnet
       SS Cars Ltd, som efter andra världskriget   In på arenan trädde nu dessa tre huvud-  baserad på delar från Triumph TR2, sport-
       bytte namn till det  mer passande Jaguar   rollsinnehavare: Andersen, Sanders och   bilen som tillverkades av Standard-Triumph
       Cars Ltd.  Även det  kvarvarande bolaget   Black. På sommaren 1952 kom de tre her-  Ltd, lett av Sir John Black. Man skulle då
       Swallow Sidecar Co med sin begränsade   rarna överens om att de skulle skapa en   kunna använda The Swallow Coachbuild-
       tillverkning av sidovagnar hade bytt sitt   fantastisk sportbil. Målet var inställt på att   ing  Company  (1935)  Ltd  som  firmanamn
       namn till Swallow Coachbuilding Co (1935)   den  skulle  vara  speciellt  anpassad  för  att   men också kompensera för den avtagande
       Ltd. Tio år senare, 1945, blev bolaget över-  sälja bra i USA, särskilt på västkusten, som   sidovagnstillverkningen genom att utnyttja
       flödigt och köptes upp av den stora Helli-  var en betydelsefull marknad för engelska   ledig kapacitet i Swallow-fabriken i Walsall.
       well-koncernen/Tube Investments, som   sportbilar vid den här tiden. Arthur Ander-  För Triumphs vidkommande bedömdes
       tillverkade allahanda komponenter för bilin-  sen var boss på det amerikanska mask-  det som en fördel om man kunde få ökad
       dustrin inom sina bortåt 50 olika dotterbo-  inverktygsbolaget Californian Tubing Co.   avsättning för sina TR2-komponenter, un-
       lag.
                                           Han uppdrog åt Eric Sanders på Tube In-  derförstått att Swallow inte kom att direkt
                                           vestments att sätta igång med att förverkli-  konkurrera  med  Triumphbilarna.  Det  var
                                           ga idén om att ta fram och börja sälja en bil   inte heller avsikten, eftersom Swallows bil

        Ventilen • 12 | 2018
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17