Page 12 - 4-2018.html
P. 12
SWALLOW DORETTI -
VILKEN TRIUMPH!
Jan Segerfeldt
Eller borde rubriken för den här artikeln
rätteligen ha varit: Bilen som var för bra
för sitt eget bästa och alltför framgångs-
rik för att tillåtas överleva?
rågan är om det verkligen var
så det förhöll sig att den var en
lyckad modell och därför måste
läggas ner eller om detta bara
Fär en ”falsk sanning”, påhittad
med stöd av vissa överkänsliga männi-
skors benägenhet att lukta sig till konspi-
rationsteorier bakom varje hörn? Vad ska
man tro? Blev Swallow Doretti verkligen
nedlagd bara för att den kunde bli ett hot
mot vissa andra biltillverkares produkter?
Här kommer i alla fall historien så får ni
som läsare dra era egna slutsatser!
Många personer i världshistorien har
försökt skapa sin egen succé-sportbil
men det är ytterst få som har lyckats, i den
meningen att ha nått ändra fram. Och då
menar jag att ha haft resurser att utveckla,
serietillverka och sälja en bil på en konkur-
rensutsatt marknad, alltså inte bara åstad-
kommit en osäljbar drömbil. Lägger man
sedan till kriteriet gått med vinst, så hittar
man väl knappast något bra exempel! Jag
tänker inte minst på alla dessa engelska
småfirmor som uppstod litet här och var i
England under 1950-talet med goda idéer
men inga pengar. Många av dessa under-
kapitaliserade optimisters drömmar sluta-
de med konkurs. Men det finns undantag.
Swallow Sidecar Company Ltd var kanske
typiskt men samtidigt annorlunda. Det ska-
pades av William Lyons 1922 för att tillver-
ka sidovagnar till motorcyklar. Ur detta
utvecklade han så småningom en mycket
framgångsrik biltillverkning under namnet
SS Cars Ltd, som efter andra världskriget In på arenan trädde nu dessa tre huvud- baserad på delar från Triumph TR2, sport-
bytte namn till det mer passande Jaguar rollsinnehavare: Andersen, Sanders och bilen som tillverkades av Standard-Triumph
Cars Ltd. Även det kvarvarande bolaget Black. På sommaren 1952 kom de tre her- Ltd, lett av Sir John Black. Man skulle då
Swallow Sidecar Co med sin begränsade rarna överens om att de skulle skapa en kunna använda The Swallow Coachbuild-
tillverkning av sidovagnar hade bytt sitt fantastisk sportbil. Målet var inställt på att ing Company (1935) Ltd som firmanamn
namn till Swallow Coachbuilding Co (1935) den skulle vara speciellt anpassad för att men också kompensera för den avtagande
Ltd. Tio år senare, 1945, blev bolaget över- sälja bra i USA, särskilt på västkusten, som sidovagnstillverkningen genom att utnyttja
flödigt och köptes upp av den stora Helli- var en betydelsefull marknad för engelska ledig kapacitet i Swallow-fabriken i Walsall.
well-koncernen/Tube Investments, som sportbilar vid den här tiden. Arthur Ander- För Triumphs vidkommande bedömdes
tillverkade allahanda komponenter för bilin- sen var boss på det amerikanska mask- det som en fördel om man kunde få ökad
dustrin inom sina bortåt 50 olika dotterbo- inverktygsbolaget Californian Tubing Co. avsättning för sina TR2-komponenter, un-
lag.
Han uppdrog åt Eric Sanders på Tube In- derförstått att Swallow inte kom att direkt
vestments att sätta igång med att förverkli- konkurrera med Triumphbilarna. Det var
ga idén om att ta fram och börja sälja en bil inte heller avsikten, eftersom Swallows bil
Ventilen • 12 | 2018