Page 13 - 4-2018.html
P. 13
skulle vara både större och dyrare och genom att konstruera Englands första rik- och formge bilen. Upphovsmännen krävde
därmed hamna i ett högre marknadsseg- tiga scooter, the Gadabout, som sattes i dock att den måste bli klar för tillverkning
ment. produktion av Halliwells, så kom han att bli inom nio månader, så att en färdig bil kunde
den som i januari 1953 fick uppdraget att ställas ut på den viktiga årliga bilmässan i
Bakvägen in i projektet kom nu fjärde konstruera trion Andersens, Sanders och London i oktober. Rainbow och hans lilla
mannen, ingenjören Frank Rainbow (1910- Blacks nya sportbil, som skulle byggas i team, bara fem personer allt som allt, kla-
1990), som var anställd på Tube Invest- The Airport works i Walsall i Birmingham. rade uppdraget i tid och med glans. Den
ments. Efter att ha visat sitt stora kunnande Rainbow gavs fria händer att konstruera första bilen begick faktiskt sin debut på
Earls Court Motor Show i oktober 1954.
Utöver de fyra namngivna personerna ovan
så behövdes, som så ofta, också en kvin-
na för att det skulle bli ordning på torpet.
Sålunda hade Andersen en dotter, Doro-
thy Deen Sitz (1922-2007). I stället för ett
monotont liv som traditionell hemmafru
så hade Dorothy valt att satsa på en kar-
riär som affärskvinna. Med stor skicklighet
ledde hon nu ett biltillbehörsföretag. Hon
fick följa med pappa Arthur till England
när han och Rainbow diskuterade med
ledningen för Triumph om att få använda
komponenter från Triumph Sports, senare
kallad TR2, i den tilltänkta Swallow-bilen.
Det var hon som, uppbackad av sin pappa,
skulle komma att ansvara för försäljningen
av Swallow-bilen på den viktiga amerikan-
ska västkusten genom att framgångsrikt
leda Cal Sales Inc i Gardena, Californien.
Det finns andra som gör gällande att Dor-
othy Deen egentliga bidrag till Swallows
framgångar i USA bara var att hon var ung,
snygg och blond, vilket var lyckat ur mark-
nadsföringssynpunkt men inte mycket mer.
I själva verket låg det nog en hel del seriöst
arbete bakom hennes framgångar. Tyvärr
kommer hon ändå alltid att vara mest känd
som den snygga blondinen som lånade ut
sitt namn till en engelsk sportbil.
Alltså men nej - bilen hette inte Dorothy. Det
kan inte nog understrykas hur viktigt det är
att hitta rätt namn på sina produkter om
man ska lyckas sälja dem med framgång.
Med en italiensk tvist fick Andersens dot-
ters förnamn inspirera till bilmodellnamnet
Doretti, ett namn med den rätta klangen.
Vid den här tiden var nämligen litet dyrare
italienska sportvagnar högsta mode i USA
och namnet Doretti passade bra för att höja
den engelska sportbilens status. Det var
säkert också på grund av anspelningen på
Denna härliga miljöbild som italienska sportbilar som man hade försett
fyller hela uppslaget på för- bilen med en grill som väl knappast av en
säljningsbroschyren för Swal- ren tillfällighet råkade påminna om Ferra-
low Doretti ger den öppna ri 166 Inter 1948-50. Rainbows lyckade
sportbilens köpare känslan design gav i övrigt ett mycket elegant och
av sol och värme med skönt harmoniskt intryck med en imponerande
vinddrag i håret i skarp kon- lång och mjukt rundad motorhuv och ett
trast mot den ofta bistra eng- bakparti som i princip hade kopierats rakt
elska verklighetens regn och av från Austin-Healey 100. Resultatet blev
kyla en ”typiskt engelsk” sportvagn i sin bästa
bemärkelse.
Ventilen • 13 | 2018