Page 13 - 4-2018.html
P. 13

skulle vara både större och dyrare och   genom att konstruera Englands första rik-  och formge bilen. Upphovsmännen krävde
       därmed hamna i ett högre marknadsseg-  tiga scooter, the Gadabout, som sattes i  dock att den måste bli klar för tillverkning
       ment.                               produktion av Halliwells, så kom han att bli  inom nio månader, så att en färdig bil kunde
                                           den som i januari 1953 fick uppdraget att  ställas ut på den viktiga årliga bilmässan i
       Bakvägen in i projektet kom nu fjärde   konstruera trion Andersens, Sanders och  London i oktober.  Rainbow och hans lilla
       mannen, ingenjören Frank Rainbow (1910-  Blacks nya sportbil, som skulle byggas i  team, bara fem personer allt som allt, kla-
       1990),  som var  anställd på Tube Invest-  The Airport works i Walsall i Birmingham.  rade uppdraget i tid och med glans. Den
       ments. Efter att ha visat sitt stora kunnande   Rainbow gavs fria händer att konstruera  första bilen begick faktiskt sin debut på
                                                                                Earls Court Motor Show i oktober 1954.

                                                                                Utöver de fyra namngivna personerna ovan
                                                                                så behövdes, som så ofta, också en kvin-
                                                                                na för att det skulle bli ordning på torpet.
                                                                                Sålunda  hade Andersen en dotter,  Doro-
                                                                                thy Deen Sitz (1922-2007). I stället för ett
                                                                                monotont  liv  som  traditionell  hemmafru
                                                                                så hade Dorothy valt att satsa på en kar-
                                                                                riär som affärskvinna. Med stor skicklighet
                                                                                ledde hon nu ett biltillbehörsföretag. Hon
                                                                                fick  följa  med  pappa  Arthur  till  England
                                                                                när han och Rainbow diskuterade med
                                                                                ledningen för Triumph om att  få använda
                                                                                komponenter från Triumph Sports, senare
                                                                                kallad TR2, i den tilltänkta Swallow-bilen.
                                                                                Det var hon som, uppbackad av sin pappa,
                                                                                skulle komma att ansvara för försäljningen
                                                                                av Swallow-bilen på den viktiga amerikan-
                                                                                ska västkusten genom att framgångsrikt
                                                                                leda Cal Sales Inc i Gardena, Californien.
                                                                                Det finns andra som gör gällande att Dor-
                                                                                othy Deen egentliga bidrag till Swallows
                                                                                framgångar i USA bara var att hon var ung,
                                                                                snygg och blond, vilket var lyckat ur mark-
                                                                                nadsföringssynpunkt men inte mycket mer.
                                                                                I själva verket låg det nog en hel del seriöst
                                                                                arbete bakom hennes framgångar. Tyvärr
                                                                                kommer hon ändå alltid att vara mest känd
                                                                                som den snygga blondinen som lånade ut
                                                                                sitt namn till en engelsk sportbil.

                                                                                Alltså men nej - bilen hette inte Dorothy. Det
                                                                                kan inte nog understrykas hur viktigt det är
                                                                                att hitta rätt namn på sina produkter om
                                                                                man ska lyckas sälja dem med framgång.
                                                                                Med en italiensk tvist fick Andersens dot-
                                                                                ters förnamn inspirera till bilmodellnamnet
                                                                                Doretti,  ett  namn med den rätta klangen.
                                                                                Vid den här tiden var nämligen litet dyrare
                                                                                italienska sportvagnar högsta mode i USA
                                                                                och namnet Doretti passade bra för att höja
                                                                                den engelska sportbilens status. Det var
                                                                                säkert också på grund av anspelningen på
       Denna  härliga  miljöbild  som                                           italienska sportbilar som man hade försett
       fyller  hela  uppslaget  på  för-                                        bilen med en grill som väl knappast av en
       säljningsbroschyren för Swal-                                            ren tillfällighet råkade påminna om Ferra-
       low  Doretti  ger  den  öppna                                            ri 166 Inter 1948-50. Rainbows lyckade
       sportbilens  köpare  känslan                                             design gav i övrigt ett mycket elegant och
       av  sol  och  värme  med  skönt                                          harmoniskt intryck med en imponerande
       vinddrag i håret  i skarp kon-                                           lång och  mjukt  rundad motorhuv  och ett
       trast mot den ofta bistra eng-                                           bakparti som i princip hade kopierats rakt
       elska verklighetens regn och                                             av från Austin-Healey 100. Resultatet blev
       kyla                                                                     en ”typiskt engelsk” sportvagn i sin bästa
                                                                                bemärkelse.





                                                                                            Ventilen • 13 | 2018
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18