Page 14 - 4-2018.html
P. 14

Tekniskt  och  inte  minst  ekonomiskt  var   Visserligen höjdes även enstaka kritiska   bilföretagen  som  var  affärspartners  med
       det ett smart drag att använda så mån-  röster, bland annat för att bilen var trång i   Halliwells/Tube Investments  knorrade för
       ga  beprövade  delar  som  möjligt  från  den   sittbrunnen och bagageutrymmet begrän-  att deras underleverantörer hade börjat
       nya sportbilen Triumph TR2 men paket-  sat. Inte ens Rainbow själv var helt nöjd   tillverka konkurrerande bilar. De ansåg
       erat  som  ett  annorlunda helhetskoncept,   med premiärbilen och umgicks med tankar   att underleverantörerna skulle hålla sig till
       där  Swallow  Doretti  skulle  framstå  som   på  att  förbättra  den  på  flera  punkter  före   sin kärnverksamhet, nämligen att leverera
       en modernare, större och bekvämare bil.   serieproduktionsstarten. Men han fick stå   komponenter, och om de inte gjorde det,
       För detta hade man förstärkt chassit och   tillbaka för viljan hos ledningen att smida   så skulle de stora kunderna snart söka sig
       gjort det 15 cm längre och 5 cm bredare.   medan järnet var varmt och komma igång   till  andra  komponenttillverkare.  Det  fanns
       Motor och växellåda var visserligen stan-  med att sälja bilar fortast möjligt.   inte mycket annat att välja på för Halliwells/
       dard TR2 men man hade placerat drivkäl-                                  Tube Investments än att böja sig för sina
       lan längre bak i chassiet för bättre balans   Den lilla Swallow Coachworks-fabriken vid   viktiga  storkunder.  Denna  affärsverksam-
       med en viktfördelning på 48/52. Bilen blev   Airport  works,  Walsall,  Birmingham,  med   het  var enormt mycket  mer omfattande
       nu svagt understyrd och därmed mer sta-  sina totalt 18 anställda, kom snabbt igång   och viktig för koncernens ekonomi än den
       bil i svängarna. Kompletterande ändringar   med produktionen i slutet av 1954 och   lilla biltillverkning man hade startat och nu
       av  hjulupphängningen gjorde dessutom   tillverkningstakten var snart uppe i en bil   hastigt  stoppat.  Så  det  var  bara  att  offra
       att bilen kom att kännas väldigt trygg på   per dag. Försäljningen rullade på bra och   Swallow Doretti - inte för att det var något
       vägen. Jämfört med Triumph TR2 med   de flesta produktionsbilarna såldes snabbt.   fel på bilarna, tvärtom - de var uppenbarli-
       sina nerskurna dörrsidor kunde Swallow   Mer än hälften skeppades direkt till USA för   gen så lyckade att  de utgjorde ett  reellt
       Doretti  med  sina  raka  dörrsidor  upplevas   att säljas där. Export var högsta prioriter-  hot mot produktionen hos de stora eta-
       som nästintill dragfri för de åkande. Det   ing, så engelsmännen själva fick vänta på   blerade bilföretagen. Swallow Doretti-bilar-
       kraftiga rörchassit byggdes i krommolyb-  sina exemplar.                 na var tydligen så bra att de skapade en
       denstål från Reynolds, som också ingick                                  störande  intern  konkurrens.  Jaguar  Cars
       i  Helliwells-koncernen.  Karosstommen   Man började redan planera för en uppföl-  Ltd har nämnts bland dem som direkt oro-
       gjordes i stål medan ytterpanelerna, vars   jare. Rainbows tänkta förbättringsåtgärder   ades av Swallows gryende försäljnings-
       tillverkning las ut på ett utomstående före-  som förstärkt chassi, generösare passag-  framgångar. Skulle den relativt obetydliga
       tag, Panelcraft Ltd i Woodgate,  Birming-  erarutrymme och ett effektivare bagageu-  Swallow-sportbilen verkligen ha kunnat ta
       ham, gjordes i aluminium för att minimera   trymme fick nu åter aktualitet. En mycket   marknad från den stora etablerade Jaguar
       både vikten och rostrisken. Swallow Doretti   skarpare Swallow Doretti Mk II låg snart   XK120? Det måste ha framstått som väldigt
       skulle bli en bekväm kvalitetsbil med en fin-  i pipeline.  Arbetet  med denna var redan   smickrade för lilla Swallow om så var fallet
       ish som låg flera snäpp högre än Triumphs   långt framme, när Rainbow en dag fick ett   men samtidigt starkt tragiskt under rådan-
       för att inte direktkonkurrera. Därmed ham-  telefonsamtal från högsta ort: Stäng ome-  de  omständigheter.  Tänk  om  Swallow
       nade den i en högre prisklass än den min-  delbart ner hela tillverkningen av bilen och   Doretti med sin goda utvecklingspotential
       dre Triumphen, med en prisskillnad på ca   skicka hem personalen!        hade fått fortsätta tillverkas och säljas. Då
       25 procent. Oundvikligen kom den också                                   kanske den hade trumfat alla farhågor-
       att hamna i en högre viktklass, vilket må   Ingen förklaring gavs till den plötsliga or-  na  med  försäljningssiffror  som  överträf-
       ha varit en nackdel ur marknadsföringssyn-  dern att stänga fabriken efter tio månders   fade Jaguars, Triumphs, MG:s och Aus-
       punkt, men eftersom det trots den betydan-  löpande produktion och 276 färdigbyggda   tin-Healeys attraktiva sportbilar och blivit
       de storleksskillnaden i realiteten bara han-  Swallow Doretti seriebilar. Kan det ha varit   en av 1950-talets mest populära engelska
       dlade om 30 kilos övervikt, så var inverkan   så att försäljningen visade sig gå så dåligt   sportbilar i västvärlden! Nu fick vi inte se
       på bilens prestanda knappt märkbar. Stan-  att det  var bäst  att  snabbt  upphöra med   detta bli verklighet. Beslutet blev i stället att
       dard-motorn på 1.991 cc och 90 hästkrafter   tillverkningen innan förlusterna skulle ha   Swallow snabbt la ner tillverkningen 1955
       gav en 0-100-tid under 13 sekunder och en   blivit alltför kännbara för företaget?   för att aldrig komma tillbaka - inte för att
       toppfart precis över den viktiga gränsen                                 deras  sportbil  var  ett  företagsekonomiskt
       100 miles per hour (161 km/t). Även om   Det saknas fortfarande officiella uttaland-  misslyckande utan för att den kanske risk-
       detta var marginellt sämre än för Triumph   en från berörda parter om skälen till stop-  erade att bli en försäljningssuccé!
       TR2, så var Swallow Dorettis prestanda   pet. Men det har visat sig att några av
       inte direkt dåliga, så man tyckte inte det var
       nödvändigt att stressa motorn ytterligare.
       Däremot tänkte man satsa på att förbättra
       Swallow Dorettis sportiga framtoning gen-
       om flitigt deltagande med en trimmad ver-
       sion i sportbilstävlingar i USA. Ledningens
       tilltro till den nya bilen var på topp. Allt såg
       väldigt bra ut.

       Den  första  färdiga  bilen  fraktades  på
       Queen Mary till USA under Rainbows över-
       inseende. I början av januari 1954 ordnade
       man en stor visning av flera bilar i Embassy
       Room på på Ambassador Hotel i Los An-
       geles  med  buller  och  bång,  glittriga  film-                                        Den populära lilla eng-
       stjärnor och diverse kändisar. Visningen                                                elska scootern Swal-
                                                                                               low Gadabout ritades
       blev  en  jättesuccé  och  rönte  stor  medial                                          av Frank Rainbow och
       uppmärksamhet.                                                                          tillverkades i ca 2.000
                                                                                               exemplar 1946-1951.

        Ventilen • 14 | 2018
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19