Page 14 - 4-2018.html
P. 14
Tekniskt och inte minst ekonomiskt var Visserligen höjdes även enstaka kritiska bilföretagen som var affärspartners med
det ett smart drag att använda så mån- röster, bland annat för att bilen var trång i Halliwells/Tube Investments knorrade för
ga beprövade delar som möjligt från den sittbrunnen och bagageutrymmet begrän- att deras underleverantörer hade börjat
nya sportbilen Triumph TR2 men paket- sat. Inte ens Rainbow själv var helt nöjd tillverka konkurrerande bilar. De ansåg
erat som ett annorlunda helhetskoncept, med premiärbilen och umgicks med tankar att underleverantörerna skulle hålla sig till
där Swallow Doretti skulle framstå som på att förbättra den på flera punkter före sin kärnverksamhet, nämligen att leverera
en modernare, större och bekvämare bil. serieproduktionsstarten. Men han fick stå komponenter, och om de inte gjorde det,
För detta hade man förstärkt chassit och tillbaka för viljan hos ledningen att smida så skulle de stora kunderna snart söka sig
gjort det 15 cm längre och 5 cm bredare. medan järnet var varmt och komma igång till andra komponenttillverkare. Det fanns
Motor och växellåda var visserligen stan- med att sälja bilar fortast möjligt. inte mycket annat att välja på för Halliwells/
dard TR2 men man hade placerat drivkäl- Tube Investments än att böja sig för sina
lan längre bak i chassiet för bättre balans Den lilla Swallow Coachworks-fabriken vid viktiga storkunder. Denna affärsverksam-
med en viktfördelning på 48/52. Bilen blev Airport works, Walsall, Birmingham, med het var enormt mycket mer omfattande
nu svagt understyrd och därmed mer sta- sina totalt 18 anställda, kom snabbt igång och viktig för koncernens ekonomi än den
bil i svängarna. Kompletterande ändringar med produktionen i slutet av 1954 och lilla biltillverkning man hade startat och nu
av hjulupphängningen gjorde dessutom tillverkningstakten var snart uppe i en bil hastigt stoppat. Så det var bara att offra
att bilen kom att kännas väldigt trygg på per dag. Försäljningen rullade på bra och Swallow Doretti - inte för att det var något
vägen. Jämfört med Triumph TR2 med de flesta produktionsbilarna såldes snabbt. fel på bilarna, tvärtom - de var uppenbarli-
sina nerskurna dörrsidor kunde Swallow Mer än hälften skeppades direkt till USA för gen så lyckade att de utgjorde ett reellt
Doretti med sina raka dörrsidor upplevas att säljas där. Export var högsta prioriter- hot mot produktionen hos de stora eta-
som nästintill dragfri för de åkande. Det ing, så engelsmännen själva fick vänta på blerade bilföretagen. Swallow Doretti-bilar-
kraftiga rörchassit byggdes i krommolyb- sina exemplar. na var tydligen så bra att de skapade en
denstål från Reynolds, som också ingick störande intern konkurrens. Jaguar Cars
i Helliwells-koncernen. Karosstommen Man började redan planera för en uppföl- Ltd har nämnts bland dem som direkt oro-
gjordes i stål medan ytterpanelerna, vars jare. Rainbows tänkta förbättringsåtgärder ades av Swallows gryende försäljnings-
tillverkning las ut på ett utomstående före- som förstärkt chassi, generösare passag- framgångar. Skulle den relativt obetydliga
tag, Panelcraft Ltd i Woodgate, Birming- erarutrymme och ett effektivare bagageu- Swallow-sportbilen verkligen ha kunnat ta
ham, gjordes i aluminium för att minimera trymme fick nu åter aktualitet. En mycket marknad från den stora etablerade Jaguar
både vikten och rostrisken. Swallow Doretti skarpare Swallow Doretti Mk II låg snart XK120? Det måste ha framstått som väldigt
skulle bli en bekväm kvalitetsbil med en fin- i pipeline. Arbetet med denna var redan smickrade för lilla Swallow om så var fallet
ish som låg flera snäpp högre än Triumphs långt framme, när Rainbow en dag fick ett men samtidigt starkt tragiskt under rådan-
för att inte direktkonkurrera. Därmed ham- telefonsamtal från högsta ort: Stäng ome- de omständigheter. Tänk om Swallow
nade den i en högre prisklass än den min- delbart ner hela tillverkningen av bilen och Doretti med sin goda utvecklingspotential
dre Triumphen, med en prisskillnad på ca skicka hem personalen! hade fått fortsätta tillverkas och säljas. Då
25 procent. Oundvikligen kom den också kanske den hade trumfat alla farhågor-
att hamna i en högre viktklass, vilket må Ingen förklaring gavs till den plötsliga or- na med försäljningssiffror som överträf-
ha varit en nackdel ur marknadsföringssyn- dern att stänga fabriken efter tio månders fade Jaguars, Triumphs, MG:s och Aus-
punkt, men eftersom det trots den betydan- löpande produktion och 276 färdigbyggda tin-Healeys attraktiva sportbilar och blivit
de storleksskillnaden i realiteten bara han- Swallow Doretti seriebilar. Kan det ha varit en av 1950-talets mest populära engelska
dlade om 30 kilos övervikt, så var inverkan så att försäljningen visade sig gå så dåligt sportbilar i västvärlden! Nu fick vi inte se
på bilens prestanda knappt märkbar. Stan- att det var bäst att snabbt upphöra med detta bli verklighet. Beslutet blev i stället att
dard-motorn på 1.991 cc och 90 hästkrafter tillverkningen innan förlusterna skulle ha Swallow snabbt la ner tillverkningen 1955
gav en 0-100-tid under 13 sekunder och en blivit alltför kännbara för företaget? för att aldrig komma tillbaka - inte för att
toppfart precis över den viktiga gränsen deras sportbil var ett företagsekonomiskt
100 miles per hour (161 km/t). Även om Det saknas fortfarande officiella uttaland- misslyckande utan för att den kanske risk-
detta var marginellt sämre än för Triumph en från berörda parter om skälen till stop- erade att bli en försäljningssuccé!
TR2, så var Swallow Dorettis prestanda pet. Men det har visat sig att några av
inte direkt dåliga, så man tyckte inte det var
nödvändigt att stressa motorn ytterligare.
Däremot tänkte man satsa på att förbättra
Swallow Dorettis sportiga framtoning gen-
om flitigt deltagande med en trimmad ver-
sion i sportbilstävlingar i USA. Ledningens
tilltro till den nya bilen var på topp. Allt såg
väldigt bra ut.
Den första färdiga bilen fraktades på
Queen Mary till USA under Rainbows över-
inseende. I början av januari 1954 ordnade
man en stor visning av flera bilar i Embassy
Room på på Ambassador Hotel i Los An-
geles med buller och bång, glittriga film- Den populära lilla eng-
stjärnor och diverse kändisar. Visningen elska scootern Swal-
low Gadabout ritades
blev en jättesuccé och rönte stor medial av Frank Rainbow och
uppmärksamhet. tillverkades i ca 2.000
exemplar 1946-1951.
Ventilen • 14 | 2018