Page 15 - 4-2018.html
P. 15
Den omständigheten att Swallow Doretti marknadsfördes i USA i med Triumph TR2 gemensamma annonser tyder på att bilarna inte
uppfattades som direkta konkurrenter till varandra utan riktade sig till skilda kundkategorier.
Denna Swallow Doretti kom till Sverige så sent som förra året och har enligt Transportstyrelsen chassinummer 1160. Bilen med
detta nummer var ursprungligen ett exemplar i standardutförande byggt 1955 men ett år senare omgjort till coupé efter en rit-
ning av Peter Kirwan-Taylor (mest känd som skaparen av Lotus Elite). Coupé-karosseriet byggdes hos Williams & Pritchard. Bilen
bar engelskt reg nr RLL280. På 1980-talet vara den i ett bedrövligt skick, närmast skrotmässig. Då kapade någon av och tog hand
om det unika akterpartiet, medan resten användes som reservdelsbil vid renoveringen av en bil med chassinummer 1200. Så vad
återstod då av 1160? Jag har varit i kontakt med Ken Yankey, som ansvarar för hemsidan www.doretti.co.uk. Enligt honom har
man nu koll på nästan 200 av de 276 tillverkade bilarna. 1998 köpte han chassit och frampartiet på bilen med chassinummer 1160,
medan en annan person köpte den unika coupébakdelen. Yankey säger att den nu svenskregistrerade bilen har ett ”post-pro-
duction chassis”, alltså tillkommet efter det att fabrikens bilproduktion hade upphört. Detta chassi tilldelades då inte något eget
chassinummer och byggdes av överblivna reservdelar från fabriken och från annat håll. För att förbättra bilens prestanda bytte
man Standard-Triumph-motorn mot en 2,5 liters V8-motor från Daimler.
Ventilen • 15 | 2018