Page 5 - 4-2018.html
P. 5
en demonstration av ett litet lätt och 1941 växlar industrin sakta upp redan inn- bilar. Samma lätta typ av luftvärnspjäser
smidigt allroundfordon med beväpning an det japanska anfallet på Pearl Harbor som Pontiac gör börjar även tillverkas av
som byggts av en kapten Robert Howie. eftersom man tror att ett eventuellt inträde Studebaker Corporation i South Bend, och
Demonstrationen av Howies bil resulte- i kriget endast gäller Europa och avgörs Studebaker får dessutom kontrakt gällande
rar kort därefter i utvecklingen av Jee- när och hur av amerikanerna själva. Man produktion av flygplansmotorer och lastbi-
pen. har ingen aning om vad som planeras på lar. En annan lastbilstillverkare, White, tar
andra sidan Stilla Havet. I likhet med Pack- fram olika slags tyngre arméfordon, bl.a.
Under året skriver Packard kontrakt med ard och Ford bygger Buick en fabrik för med banddrivning baktill, s.k. half-tracks
brittiska Rolls-Royce om att tillverka de- tillverkning av flygplansmotorer (Pratt & och både Willys-Overland i Toledo och
ras flygmotorer på licens, främst Merlin- Whitney) och samtliga GM-divisioner bör- Ford börjar leverera ett lätt litet fordon som
motorn, efter att Ford först tackat nej. Ford jar dessutom tillverka kulsprutor, även Ca- kan användas till nästan allt. Dess officiella
skriver istället kontrakt med den amerikan- dillac. Oldsmobile börjar samtidigt att gjuta namn är US Army Truck ¼ ton 4x4 Com-
ska flygmotortillverkaren Pratt & Whitney granathylsor i ett nytt gjuteri och Pontiac mand Reconnaissance, eller General Pur-
om tillverkning av deras motorer. För att startar tillverkning av de schweiziska 20 pose Vehicle, men blir snabbt förkortat och
underlätta den fortsatta flygplansproduk- mm Oerlikon automatkanonerna avsedda förvanskat till Jeep. Året avslutas med att
tionen bildas Fordonsindustrikommittén för för däcksmontage på örlogsfartyg som den utökade Fordonsindustrikommittén för
Luftförsvar. Dodge i Detroit bygger under lätt luftvärnsartilleri. Chrysler Corporation Krigsproduktionen ersätter den tidigare be-
detta år 20 000 speciallastbilar för arméns tillverkar redan stridsvagnar på löpande gränsade kommittén med uppgift att lägga
räkning. band, levererar sina första luftvärnspjäser om hela fordonsindustriproduktionen från
och ror hem mängder av försvarskontrakt, civila till militära produkter.
och hos Ford börjar man bygga pansar-
Bilen som vann kriget. Det törs man nästan kalla den, Willys-Overlands genialiska Jeep. Den tålde allt, höll i alla lägen och tog sig fram överallt med
sin pålitliga 2,2-liters sidventilsfyra på 60 hk och fyrhjulsdrift. Och med lite god vilja kunde den rulla i 100 km/tim på slät väg. När freden 1945 kom
ställde Willys snabbt om produktionen till den civila CJ-versionen av Jeepen – svensk generalagent blev Scania-Vabis – och som därmed blev värl-
dens första masstillverkade fyrhjulsdrivna civila motorfordon.
Ventilen • 5 | 2018