Page 5 - 4-2018.html
P. 5

en  demonstration av  ett  litet  lätt  och   1941 växlar industrin sakta upp redan inn-  bilar. Samma lätta typ av luftvärnspjäser
       smidigt  allroundfordon  med  beväpning   an  det  japanska  anfallet  på  Pearl  Harbor   som  Pontiac  gör  börjar  även  tillverkas  av
       som  byggts  av  en  kapten  Robert  Howie.   eftersom man tror att ett eventuellt inträde   Studebaker Corporation i South Bend, och
       Demonstrationen  av  Howies  bil resulte-  i kriget endast gäller Europa och avgörs   Studebaker får dessutom kontrakt gällande
       rar kort därefter i utvecklingen av Jee-  när och hur av amerikanerna själva. Man   produktion av flygplansmotorer och lastbi-
       pen.                                                                                                                                            har ingen aning om vad som planeras på   lar. En annan lastbilstillverkare, White, tar
                                           andra sidan Stilla Havet. I likhet med Pack-  fram olika slags tyngre arméfordon, bl.a.
       Under året skriver Packard kontrakt med   ard  och  Ford  bygger  Buick  en  fabrik  för   med banddrivning baktill, s.k. half-tracks
       brittiska Rolls-Royce om att tillverka de-  tillverkning  av  flygplansmotorer  (Pratt  &   och både Willys-Overland i Toledo och
       ras  flygmotorer  på  licens,  främst  Merlin-  Whitney) och samtliga GM-divisioner bör-  Ford börjar leverera ett lätt litet fordon som
       motorn, efter att Ford först tackat nej. Ford   jar dessutom tillverka kulsprutor, även Ca-  kan användas till nästan allt. Dess officiella
       skriver istället kontrakt med den amerikan-  dillac. Oldsmobile börjar samtidigt att gjuta   namn är US Army Truck ¼ ton 4x4 Com-
       ska  flygmotortillverkaren  Pratt  &  Whitney   granathylsor i ett nytt gjuteri och Pontiac   mand Reconnaissance, eller General Pur-
       om tillverkning av deras motorer. För att   startar tillverkning av de schweiziska 20   pose Vehicle, men blir snabbt förkortat och
       underlätta  den  fortsatta  flygplansproduk-  mm Oerlikon automatkanonerna avsedda   förvanskat till Jeep. Året avslutas med att
       tionen bildas Fordonsindustrikommittén för   för  däcksmontage på örlogsfartyg som   den utökade Fordonsindustrikommittén för
       Luftförsvar. Dodge i Detroit bygger under   lätt luftvärnsartilleri. Chrysler Corporation   Krigsproduktionen ersätter den tidigare be-
       detta år 20 000 speciallastbilar för arméns   tillverkar redan stridsvagnar på löpande   gränsade kommittén med uppgift att lägga
       räkning.                            band, levererar sina första luftvärnspjäser   om hela fordonsindustriproduktionen från
                                           och ror hem mängder av försvarskontrakt,   civila till militära produkter.
                                           och  hos  Ford börjar  man  bygga  pansar-





















































       Bilen som vann kriget. Det törs man nästan kalla den, Willys-Overlands genialiska Jeep. Den tålde allt, höll i alla lägen och tog sig fram överallt med
       sin pålitliga 2,2-liters sidventilsfyra på 60 hk och fyrhjulsdrift. Och med lite god vilja kunde den rulla i 100 km/tim på slät väg. När freden 1945 kom
       ställde Willys snabbt om produktionen till den civila CJ-versionen av Jeepen – svensk generalagent blev Scania-Vabis – och som därmed blev värl-
       dens första masstillverkade fyrhjulsdrivna civila motorfordon.










                                                                                              Ventilen • 5 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10