Page 6 - 4-2018.html
P. 6

1942, den 9 februari, upphör all civil pro-  Pratt  &  Whitney-motorer  också  Hamilton   personer är fullt sysselsatta inom produktio-
       duktion  av  personbilar.  Den  totala  siffran   Standard-propellrar och Sikorsky-helikop-  nen.
       för hela året kommer ändå att bli 222 862   trar.
       personbilar,  men  de  flesta  är  öronmärkta                            En stor del av dessa arbetar inom varvs-
       för försvaret  och får därmed anses mili-  Redan i juli 1942 är produktionstakten hos   industrin med att bygga de s.k. Liberty-
       tära. Påföljande månad (mars) införs ran-  samtliga tillverkande företag högre än mot-  fartygen  för  transporter.  De  är  en  uppfin-
       sonering på personbilar,  senare även på   svarande  siffra  i  fredstid  och  när  året  är   ning av industrimagnaten och varvsägaren
       bensin,  och produktionen av  lastbilar  för   slut  rapporterar  A.C.W.P.  – Fordonsindu-  Henry J. Kaiser och bygger på den ratio-
       civilt bruk upphör samtidigt.  Andra åtgär-  strikommittén för Krigsproduktionen – ett   nella principen med färdiga sektioner som
       der är en högsta tillåten fartgräns över hela   sammanlagt tillverkningsvärde på ofattba-  sätts samman nästan som på ett löpande
       USA på 40 mph (65 km/tim) för att spara   ra 4 miljarder 665 miljoner dollars!   band. De första fartygen, de börjar byggas
       bränsle. Gränsen sänks senare till 35 mph                                i september  1941,  tar  en  dryg månad att
       (56 km/tim).                                                                                                                                     1943 är det  första året  som är helt  inrik-  färdigställa,  men  tiden  kapas  alltmer  och
                                           tat  på  krigsmaterielproduktion.  Siffran   slutligen behövs mindre än en vecka för att
       Buicks  flygmotorfabrik,  påbörjad  året   för antalet tillverkade personbilar för hela   bygga ett Liberty-fartyg. Mitt uppe i detta
       innan, snurrar i mars för fullt och ligger   året är endast 139 stycken (!) och får an-  arbete, på sommaren 1943, avslöjar Kaiser
       redan ett drygt halvår före den bestämda   ses försumbar. Redan i januari införs ett   att han tänker starta biltillverkning efter kri-
       leveransplanen och Buick har samtidigt   förbud mot all onödig bilkörning och som   get.  Kaisers  blivande  kompanjon,  Joseph
       konverterat sina andra fabriksanlägg-  regleras nästan automatiskt av bränsleran-  W. Frazer hos Graham-Paige, meddelar
       ningar för att kunna tillverka ytterligare ett   soneringen. Redan under första kvartalet   samma sak i augusti 1944.
       trettiotal  olika  militära  produkter.  I  Fords   utfärdas 25 miljoner ransoneringshäften
       Willow Run-fabrik påbörjas tillverkningen   för inköp av bensin. Chryslers 40-miljoner-  Hos Dodge tillverkas sexhjulsdrivna last-
       av kompletta Liberator B-24 bombplan   sinvestering  i  rationell  stridsvagnsproduk-  och trupptransportbilar för armén vid si-
       i maj samtidigt  som Chrysler investerar   tion har visat sig effektiv och i januari ligger   dan av den mångsidiga fyrhjulsdrivna WC
       mångmiljonbelopp för att ytterligare ef-  man redan sju månader före schemat och   (Weapon Carrier) i olika utföranden samt
       fektivisera  sin  stridsvagnsproduktion  och   Fords tillverkning av turbokompressorer för   patrullbilar. Dodges ägare Chrysler utökar
       man  startar  dessutom  en  flygmotorfa-  flygplansmotorer ligger på full kapacitet. I   sin  produktion med  att  börja  bygga  bog-
       brik  i  Chicago.  Amfibietanks  byggs  hos   juni noteras att tillverkningen i samman-  serbåtar  för  flottan,  s.k.  Sea  Mules,  och
       Graham-Paige i Detroit och vid Nash-  lagt  tusen fabriker har fördubblats under   Packard levererar Merlin-motorer för P-51
       Kelvinator  i Kenosha tillverkas  förutom   de senaste tolv månaderna och 1 250 000   Mustang-planen för fulla muggar.













































                              Vid sidan av Jeepen (Willys och Ford) var Dodge WC i sina olika varianter det fordon som amerikanarna tillverkade
                              i störst antal under kriget. Tillsammans med koncernsyskonet Fargo tillverkade Dodge nästan 400 000 enheter
                              fram till 1945. Den vanligaste typen var de användbara fyrhjulsdrivna ¾-stonnarna WC 51 och 52 som under huven
                              hade en sävlig men smidig och pålitlig sidventilad sexa på 3,8 liter och strax över 90 hk.





        Ventilen • 6 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11