Page 6 - 4-2018.html
P. 6
1942, den 9 februari, upphör all civil pro- Pratt & Whitney-motorer också Hamilton personer är fullt sysselsatta inom produktio-
duktion av personbilar. Den totala siffran Standard-propellrar och Sikorsky-helikop- nen.
för hela året kommer ändå att bli 222 862 trar.
personbilar, men de flesta är öronmärkta En stor del av dessa arbetar inom varvs-
för försvaret och får därmed anses mili- Redan i juli 1942 är produktionstakten hos industrin med att bygga de s.k. Liberty-
tära. Påföljande månad (mars) införs ran- samtliga tillverkande företag högre än mot- fartygen för transporter. De är en uppfin-
sonering på personbilar, senare även på svarande siffra i fredstid och när året är ning av industrimagnaten och varvsägaren
bensin, och produktionen av lastbilar för slut rapporterar A.C.W.P. – Fordonsindu- Henry J. Kaiser och bygger på den ratio-
civilt bruk upphör samtidigt. Andra åtgär- strikommittén för Krigsproduktionen – ett nella principen med färdiga sektioner som
der är en högsta tillåten fartgräns över hela sammanlagt tillverkningsvärde på ofattba- sätts samman nästan som på ett löpande
USA på 40 mph (65 km/tim) för att spara ra 4 miljarder 665 miljoner dollars! band. De första fartygen, de börjar byggas
bränsle. Gränsen sänks senare till 35 mph i september 1941, tar en dryg månad att
(56 km/tim). 1943 är det första året som är helt inrik- färdigställa, men tiden kapas alltmer och
tat på krigsmaterielproduktion. Siffran slutligen behövs mindre än en vecka för att
Buicks flygmotorfabrik, påbörjad året för antalet tillverkade personbilar för hela bygga ett Liberty-fartyg. Mitt uppe i detta
innan, snurrar i mars för fullt och ligger året är endast 139 stycken (!) och får an- arbete, på sommaren 1943, avslöjar Kaiser
redan ett drygt halvår före den bestämda ses försumbar. Redan i januari införs ett att han tänker starta biltillverkning efter kri-
leveransplanen och Buick har samtidigt förbud mot all onödig bilkörning och som get. Kaisers blivande kompanjon, Joseph
konverterat sina andra fabriksanlägg- regleras nästan automatiskt av bränsleran- W. Frazer hos Graham-Paige, meddelar
ningar för att kunna tillverka ytterligare ett soneringen. Redan under första kvartalet samma sak i augusti 1944.
trettiotal olika militära produkter. I Fords utfärdas 25 miljoner ransoneringshäften
Willow Run-fabrik påbörjas tillverkningen för inköp av bensin. Chryslers 40-miljoner- Hos Dodge tillverkas sexhjulsdrivna last-
av kompletta Liberator B-24 bombplan sinvestering i rationell stridsvagnsproduk- och trupptransportbilar för armén vid si-
i maj samtidigt som Chrysler investerar tion har visat sig effektiv och i januari ligger dan av den mångsidiga fyrhjulsdrivna WC
mångmiljonbelopp för att ytterligare ef- man redan sju månader före schemat och (Weapon Carrier) i olika utföranden samt
fektivisera sin stridsvagnsproduktion och Fords tillverkning av turbokompressorer för patrullbilar. Dodges ägare Chrysler utökar
man startar dessutom en flygmotorfa- flygplansmotorer ligger på full kapacitet. I sin produktion med att börja bygga bog-
brik i Chicago. Amfibietanks byggs hos juni noteras att tillverkningen i samman- serbåtar för flottan, s.k. Sea Mules, och
Graham-Paige i Detroit och vid Nash- lagt tusen fabriker har fördubblats under Packard levererar Merlin-motorer för P-51
Kelvinator i Kenosha tillverkas förutom de senaste tolv månaderna och 1 250 000 Mustang-planen för fulla muggar.
Vid sidan av Jeepen (Willys och Ford) var Dodge WC i sina olika varianter det fordon som amerikanarna tillverkade
i störst antal under kriget. Tillsammans med koncernsyskonet Fargo tillverkade Dodge nästan 400 000 enheter
fram till 1945. Den vanligaste typen var de användbara fyrhjulsdrivna ¾-stonnarna WC 51 och 52 som under huven
hade en sävlig men smidig och pålitlig sidventilad sexa på 3,8 liter och strax över 90 hk.
Ventilen • 6 | 2018