Page 9 - 3-2018
P. 9

Nej vi har inga problem med
                                          bränsleslukande bilar som den
                                          här Cadillacen! Det går alltid lätt
                                          att tanka när man har med sig sin
                                          egen bensinpump!




                                          Vart har alla härliga Lloydar tagit
                                          vägen? De i början av 1950-talet
                                          å så vanliga Lloyd-skåpbilarna
                                          LT 500 är numera nästan helt
                                          borta. Extremt få är i så fint
                                          bevarat originalskick som den här
                                          från 1953. Den stolta ägarinnan,
                                          som här poserar för kameran,
                                          ser överlycklig ut för att hon har
                                          hittat denna perfekt färgkoor-
                                          dinerade kofta, kanske till och
                                          med av samma årsmodell, till
                                          sin fina sommarklänning. Bilen
                                          har tillbringat större delen av sitt
                                          skyddade liv i olika lador och sägs
                                          bara ha rullat 350 mil totalt på
                                          65 år!













































       Hur ofta ser ni en sådan här bil? Ganska ofta, skulle ni kanske svara. Men då är ni nog inte medvetna om att detta inte är någon
       vanlig USA-Ford! Bilens rätta namn är Meteor Montcalm Rideau 500 two-door hardtop och den tillverkades 1959 i Canada. Det
       påstås att just den här modellen bara gjordes i ca 200 exemplar men när alla inte såldes så snabbt och lätt som beräknat, så skro-
       tades många av dem ut innan de ens hann få sina första ägare. Det är förklaringen till att så få finns kvar idag. Ford hade alltså
       en sammansättningsfabrik i Oaksville, Ontario, Canada som gjorde Fordbilar under annat namn och med en del annorlunda och
       större kromlister och med diverse namnskyltar och emblem som skilde sig från de amerikanska. Meteorbilarna gjordes enbart för
       den kanadensiska marknaden så det gick inga på export. Därför ser vi sällan dessa Meteorer varken i USA eller i Europa. Inte ens
       Transportstyrelsen visste att det var en Meteor, för den här bilen registrerades som en ”Ford av okänd modell” vid importen till
       Sverige 2016.











                                                                                              Ventilen • 9 | 2018
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14