Page 9 - 3-2018
P. 9
Nej vi har inga problem med
bränsleslukande bilar som den
här Cadillacen! Det går alltid lätt
att tanka när man har med sig sin
egen bensinpump!
Vart har alla härliga Lloydar tagit
vägen? De i början av 1950-talet
å så vanliga Lloyd-skåpbilarna
LT 500 är numera nästan helt
borta. Extremt få är i så fint
bevarat originalskick som den här
från 1953. Den stolta ägarinnan,
som här poserar för kameran,
ser överlycklig ut för att hon har
hittat denna perfekt färgkoor-
dinerade kofta, kanske till och
med av samma årsmodell, till
sin fina sommarklänning. Bilen
har tillbringat större delen av sitt
skyddade liv i olika lador och sägs
bara ha rullat 350 mil totalt på
65 år!
Hur ofta ser ni en sådan här bil? Ganska ofta, skulle ni kanske svara. Men då är ni nog inte medvetna om att detta inte är någon
vanlig USA-Ford! Bilens rätta namn är Meteor Montcalm Rideau 500 two-door hardtop och den tillverkades 1959 i Canada. Det
påstås att just den här modellen bara gjordes i ca 200 exemplar men när alla inte såldes så snabbt och lätt som beräknat, så skro-
tades många av dem ut innan de ens hann få sina första ägare. Det är förklaringen till att så få finns kvar idag. Ford hade alltså
en sammansättningsfabrik i Oaksville, Ontario, Canada som gjorde Fordbilar under annat namn och med en del annorlunda och
större kromlister och med diverse namnskyltar och emblem som skilde sig från de amerikanska. Meteorbilarna gjordes enbart för
den kanadensiska marknaden så det gick inga på export. Därför ser vi sällan dessa Meteorer varken i USA eller i Europa. Inte ens
Transportstyrelsen visste att det var en Meteor, för den här bilen registrerades som en ”Ford av okänd modell” vid importen till
Sverige 2016.
Ventilen • 9 | 2018