Page 10 - 3-2018
P. 10
Urtypen för tidiga MG-bilar är den tvåsit-
siga och körglada M-type Midget-modellen,
som gjordes 1929-1932 i över 3.000
exemplar. Med sin lilla 20 hästars motor
på 847 cc gick den populära sportbilen
inte särskilt fort, inte ens när den senare
uppgraderades till 27 hästar, och trots att
karossen var väldigt liten och nätt, enkelt
byggd av askträ och plywood och klädd
med pegamoid. Men det kändes fort när
man åkte i den och det var huvudsaken.
1931 kom en fyrsitsig version som fick
namnet D-type och tillverkades i 250 ex-
emplar 1931-1932. Den här D-typens ägare
är Halvard Carlsson.
Även från Norge hade kommit flera deltagare, här i form av Opel byggde både stora och små bilar före andra världskriget.
sportiga Sunbeam-Talbot Alpine cabriolet från ca 1954, Austin Det var en populär bil även i Sverige. Den stora modellen Super
Healey 100 från ca 1960 och Austin Healey 3000 Mark III från Six hade en 2,5 liters sexa på 55 hästar och byggdes 1937 och
ca 1965. 1938 i flera olika utföranden, även som här i stilig cabriolet-
version.
VETERANMARKNAD under tak 6 oktober 2018 - Volvo Cars Gustaf Larssons väg - Torslanda
Arrangörer: Svenska Volvoklubben - GMHK - Svenska Saabklubben Se kalendern på hemsidan gmhk.se
Ventilen • 10 | 2018