Page 15 - 3-2018
P. 15
åtminstone fick rejält med god mat
på bordet, för sitt skickliga arbete.
Tävlingsverksamheten var viktig och
Delahaye var aktiva och rönte fram-
gång både på banan och i Monte
Carlo Rallyt mfl liknande evenemang.
Franska Grand Prix var en betydan-
de tävling men i senare halvan av
30-talet dominerade den statsun-
derstödda racerindustrin från Italien
och Tyskland, så man gav slutligen
upp med att ordna dessa tävlingar i
Frankrike. Detta ansågs aningen för-
udmjukande, så det inrättades en
Delahayes nya image hade lyckats Delahaye-chassiet fick bära många fond med pengar från en skatt på
på marknaden för eleganta bilar, spektakulära karosser, för de väl- nya körkort. Den som byggde en ra-
men man var inte ensam. Bugatti beställda, som ville visa upp sig i oli- cerbil, som kunde prestera 200 km/t
och Talbot-Darracq var också aktiva ka skönhetstävlingar med sina bilar. på Monthlérybanan kunde kvittera ut
i denna sektor. 1935 övertogs kon- Fantastiska skapelser med ett otroligt 1 million francs. Delahaye tog fram
kurrenten Delage som nu blev mas- detaljutförande såg dagens ljus. Man en ny tävlingsbil –typ 145 – med en
kerade Delahaye- bilar, men något får innerligt hoppas att de många
billigare. händiga hantverkarna, (forts. sid 16)
QUIZ - BIL: 2
Interiör med joystick för Cotal - väx-
Axelavstånd: 315 cm. Vikt: 1900 kg ellådan och en fjädrande ratt
Lennart Fischer knäppte påpassligt nog dessa fina bilder av denna unika Delahaye 148L, då den någongång på det tidiga
1950-talet, syntes vid trottaren framför gamla Lorensberg på Kungprtsavenyen i Göteborg.
Bilcentralen i Göteborg AB, på saftigt pris. Om det berodde på bilen rerna hade svårt att ta till sig stilen
Södra Vägen 10, sålde 1951, denna eller Bilcentralens ovana med dem med pontonkarosserier, men denna
Delahaye 148L till Ballografverken AB är höljt i dunkel. Det verkar ha blivit bil blev väl ändå ganska lyckad. 1954
i Mölndal. Bilen hade den timmade en eller möjligen två, Delahaye, som sålde Ballografverken bilen som,
115 hkrs 3-förgasarmotorn och var de sålde. Förre GMHK-aren Christer hamnade i Stockholm. Via Norrköping
en vass bil för ett växande företag, Mellin, hävdade att han på tidigt kom den till Mjölby och skrotanmäl-
som nog behövde en snabb vagn. 1960-tal hade skymtat en Delahaye des där 1958.
Företaget hade börjat tillverka kul- i ett garage på Johannebergsgatan.
spetspennor 1947 och är 2018 i full Den skulle i så fall ha levererats 1953.
verksamhet. Den hos Bilcentralen an- Quiz-bilen: typ 148L är en i princip
ställde Sven Nilsson kunde berätta att lång typ 135. Karossen är byggd av
köparna hade en del klagomål på de Parisfirman Letourneur & Marchand,
nya Delahaye 148L, som hade sålts välrenommerad och verksam sedan
av Bilcentralen, till ett förmodligen 1905. De gamla franska karossö-
Ventilen • 15 | 2018