Page 15 - 3-2018
P. 15

åtminstone  fick  rejält  med  god  mat
                                                                                på  bordet,  för  sitt  skickliga  arbete.
                                                                                Tävlingsverksamheten var viktig och
                                                                                Delahaye var aktiva och rönte fram-
                                                                                gång både på  banan och i Monte
                                                                                Carlo Rallyt mfl liknande evenemang.
                                                                                Franska Grand  Prix  var  en  betydan-
                                                                                de  tävling  men  i senare  halvan  av
                                                                                30-talet  dominerade den statsun-
                                                                                derstödda  racerindustrin  från  Italien
                                                                                och  Tyskland, så  man  gav  slutligen
                                                                                upp med att ordna dessa tävlingar i
                                                                                Frankrike. Detta ansågs aningen för-
                                                                                udmjukande,  så  det inrättades  en
       Delahayes nya  image  hade  lyckats  Delahaye-chassiet  fick  bära  många  fond  med  pengar  från  en  skatt  på
       på  marknaden  för  eleganta  bilar,  spektakulära  karosser, för de väl-  nya körkort. Den som byggde en ra-
       men  man  var  inte  ensam.  Bugatti  beställda, som ville visa upp sig i oli-  cerbil, som kunde prestera 200 km/t
       och Talbot-Darracq var också  aktiva  ka  skönhetstävlingar  med  sina  bilar.  på Monthlérybanan kunde kvittera ut
       i denna sektor.  1935  övertogs kon-  Fantastiska skapelser med ett otroligt  1 million francs. Delahaye tog fram
       kurrenten Delage som nu blev mas-   detaljutförande såg dagens ljus. Man  en ny tävlingsbil –typ 145 – med en
       kerade  Delahaye-  bilar,  men  något  får  innerligt hoppas att de  många
       billigare.                          händiga hantverkarna,                                          (forts. sid 16)

                   QUIZ - BIL: 2














                                                                      Interiör med joystick för Cotal  - väx-
                     Axelavstånd: 315 cm. Vikt: 1900 kg               ellådan och en fjädrande ratt



















           Lennart Fischer knäppte påpassligt nog dessa fina bilder av denna unika Delahaye 148L, då den någongång på det tidiga
           1950-talet, syntes vid trottaren framför gamla Lorensberg på Kungprtsavenyen i Göteborg.

       Bilcentralen  i Göteborg  AB,  på  saftigt pris. Om det berodde på bilen  rerna hade svårt att ta till sig stilen
       Södra  Vägen 10,  sålde  1951, denna  eller Bilcentralens ovana  med dem  med pontonkarosserier,  men denna
       Delahaye 148L till Ballografverken AB  är höljt i dunkel. Det verkar ha blivit  bil blev väl ändå ganska lyckad. 1954
       i Mölndal.  Bilen hade  den  timmade  en eller möjligen två, Delahaye, som  sålde Ballografverken bilen som,
       115  hkrs  3-förgasarmotorn  och  var  de  sålde.  Förre  GMHK-aren  Christer  hamnade i Stockholm. Via Norrköping
       en  vass  bil för  ett  växande  företag,  Mellin,  hävdade  att  han  på  tidigt  kom  den  till Mjölby  och  skrotanmäl-
       som  nog  behövde  en  snabb  vagn.  1960-tal hade skymtat en Delahaye  des där 1958.
       Företaget  hade  börjat  tillverka  kul-  i  ett  garage  på  Johannebergsgatan.
       spetspennor  1947  och  är  2018  i full  Den skulle i så fall ha levererats 1953.
       verksamhet. Den hos Bilcentralen an-  Quiz-bilen:  typ  148L  är  en  i  princip
       ställde Sven Nilsson kunde berätta att  lång typ 135. Karossen är byggd av
       köparna hade en del klagomål på de  Parisfirman  Letourneur  &  Marchand,
       nya  Delahaye  148L,  som  hade  sålts  välrenommerad  och  verksam  sedan
       av  Bilcentralen,  till  ett  förmodligen  1905.  De  gamla  franska  karossö-

                                                                                            Ventilen • 15 | 2018
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20