Page 6 - 3-2018
P. 6
Enzo Ferraris memoarer publicerades 1964
i Automobile Quarterly. Där ondgjorde han
sig över att Ricart lyckats smila in sig hos
Alfa Romeos direktör Ugo Gobbato och
att Ricarts nya racerbil Tipo 512 bara var
en typ 158, fast med en tolvcylindrig motor
och att den aldrig blev tävlingsklar. Sedan
ondgjorde Enzo Ferrari sig över Wifredo
Ricart som person. Det kan inte ha varit
roligt för Wifredo att läsa detta. Han dog år
1974 och efterlämnade en rad fantastiska
motorhistoriska pärlor.
Tryckta källor:
År 1954. Stora Bilboken. ”Pegaso”,
Ingemar Wretman. Den här modellen formgavs av Touring och kallades Cúpola
År 1964. Automobile Quarterly 3-1. efter plexiglaskupolen i akterpartiet. Diktatorn Trujillo blev
första ägaren av ett exemplar med gult karosseri och röda
“My Memoirs”, Enzo Ferrari. däckssidor. Den bilen blev då kallad El Dominicano. (J.S.).
År 1967. Automobile Quarterly
6-2. “Pegaso El Caballo Volador de
España”, Nicholàs Franco, Jr.
År 1979. Automobile Quarterly 17-2.
“Enzo Ferrari´s Scruderia Days”,
Luigi Orsini.
År 1987. Automobile Quarterly 25-
3. “Wifredo Ricart, Alfas Innovator
in the Shadow of War”, Griffith
Borgeson. Den franske karosserimakaren
År 1999. Automobile Quarterly 39-3. Saoutchik gjorde några olika mo-
deller innan firman gjorde konkurs
“Pegaso Thrill”, Winston Goodfellow. 1954. (J.S.).
År 2009. Automobile Quarterly 49-
3. “The Pegaso Adventure”, Mario
Laguna.
Internet:
Diverse bilder
Här har vi en bild från Villa
d´Este 2004 där denna Le
Mans spider från Touring stäl-
ler upp i eleganstävlingen.
(AQ 49-3).
Motorrummet i en Thrill. En annan
komponent som fick köpas utifrån
var förgasarna av det italienska
fabrikatet Weber. (AQ 39-3).
Modellen till vänster kallas Thrill
och är en variant på Tourings
Interiören i en Thrill. (AQ 39-3). standardmodell till höger. (J.S.).
Ventilen • 6 | 2018