Page 6 - 3-2018
P. 6

Enzo Ferraris memoarer publicerades 1964
       i Automobile Quarterly. Där ondgjorde han
       sig över att Ricart lyckats smila in sig hos
       Alfa  Romeos  direktör  Ugo  Gobbato  och
       att Ricarts nya racerbil Tipo 512 bara var
       en typ 158, fast med en tolvcylindrig motor
       och att den aldrig blev tävlingsklar. Sedan
       ondgjorde  Enzo Ferrari sig  över  Wifredo
       Ricart som person. Det kan inte ha varit
       roligt för Wifredo att läsa detta. Han dog år
       1974 och efterlämnade en rad fantastiska
       motorhistoriska pärlor.

       Tryckta källor:
       År 1954. Stora Bilboken. ”Pegaso”,
       Ingemar Wretman.                                          Den här modellen formgavs av Touring och kallades Cúpola
       År 1964. Automobile Quarterly 3-1.                        efter plexiglaskupolen i akterpartiet. Diktatorn Trujillo blev
                                                                 första ägaren av ett exemplar med gult karosseri och röda
       “My Memoirs”, Enzo Ferrari.                               däckssidor. Den bilen blev då kallad El Dominicano. (J.S.).
       År 1967. Automobile Quarterly
       6-2. “Pegaso El Caballo Volador de
       España”, Nicholàs Franco, Jr.
       År 1979. Automobile Quarterly 17-2.
       “Enzo Ferrari´s Scruderia Days”,
       Luigi Orsini.
       År 1987. Automobile Quarterly 25-
       3. “Wifredo Ricart, Alfas Innovator
       in the Shadow of War”, Griffith
       Borgeson.                                                                     Den franske karosserimakaren
       År 1999. Automobile Quarterly 39-3.                                           Saoutchik gjorde några olika mo-
                                                                                     deller innan firman gjorde konkurs
       “Pegaso Thrill”, Winston Goodfellow.                                          1954. (J.S.).
       År 2009. Automobile Quarterly 49-
       3. “The Pegaso Adventure”, Mario
       Laguna.
       Internet:
       Diverse bilder





                                                                                          Här har vi en bild från Villa
                                                                                          d´Este 2004 där denna Le
                                                                                          Mans spider från Touring stäl-
                                                                                          ler upp i eleganstävlingen.
                                                                                          (AQ 49-3).











       Motorrummet i en Thrill. En annan
       komponent som fick köpas utifrån
       var förgasarna av det italienska
       fabrikatet Weber. (AQ 39-3).














                                             Modellen till vänster kallas Thrill
                                             och är en variant på Tourings
         Interiören i en Thrill. (AQ 39-3).  standardmodell till höger. (J.S.).

        Ventilen • 6 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11