Page 5 - 3-2018
P. 5

inträde  i  Andra  Världskriget  närmade   helt nytt bilmärke, kallat Pegaso efter den   Men smakar det  så kostar det.  Stora
       sig så gavs tid åt att  konstruera nya   mytologiska vingförsedda hästen. Chassit,   Bilboken  1954 noterade att den billigaste
       racerbilar.  Mercedes  och  Auto  Union   lika för alla modellerna, bestod av en kraftig   modellen kostade i USA 18.000 dollar. Det
       hade  ju  fått  Alfa  Romeos  vagnar  framstå   bottenplåt med påsvetsade hjulhus och   var mer än vad fyra Cadillac-bilar kostade.
       som gammalmodiga, så Ricart utvecklade   kardantunnel, allt optimalt dimensionerat.   Sedan nämndes en kompressorförsedd
       bl.a. en mittmotorvagn, ”Tipo 512”, med   Kanske inte så märkvärdigt, men resten av   modell som kostade 29.700 dollar. Under
       en urstark motor men med katastrofala   bilen  var  märkvärdig.  Hjulupphängningar,   produktionstiden  1951-1958  tillverkades
       vägegenskaper. Det sistnämnda gick   V8-motor  med  4  överliggande  kamaxlar,   det 84 stycken bilar enligt en uppskattning
       säkert att lösa om inte det vore för kriget.   kraftöverföring m.m. var av racerbilsklass,   som publicerades 2009. Varför slutade
       Ricart konstruerade även flygplansmotorer   dock utan ambitionen att  verkligen vara   man  med  tillverkningen?  Tja,  antagligen
       av avancerat slag, så Alfa Romeo-fabriken   ”racerbil”.  Allt  var  tillverkat  av  högsta   för att ekonomin blev ansträngd och att den
       blev en naturlig måltavla för de Allierades   kvalitet, bortsett från bromsarna, som   skulle i framtiden bli ännu mer ansträngd
       bombningar.  Viss  fabriksverksamhet  inte höll måttet  i tävlingssammanhang.   med  tanke  på  utvecklingskostnaderna  för
       kunde  flyttas  utsocknes  och  Ricart   Jodå,  visst  tävlades det,  men kanske lite   konkurrenskraftig teknik. Och förresten,
       själv lyckades överleva kriget för att 31   halvhjärtat från fabrikens sida. Motorerna   man hade ju redan visat omvärlden sin
       mars  1945  kontraktsenligt  avsluta  sin   fanns  med  olika  specifikationer  och   tekniska kompetens.
       verksamhet  hos  Alfa  Romeo.  Innan  han   karosserier fanns av eget fabrikat, eller
       återvände till Spanien blev han hyllad av   från någon utomstående karosserimakare.
       195 medarbetare.                    Alla bilar levererades fullt inkörda, och då
                                           handlar det om hundratals mil.
       Pegaso

       Det Spanien Wifredo Ricart återvände till
       styrdes med järnhand av diktator Franco,
       avskydd  av  omvärlden,  som  bojkottade
       landet. Spanien var i behov av kommersiella
       fordon, och när sådana inte gick att köpa
       utomlands så etablerade spanska staten
       en  egen  lastbilsfabrik  år  1946;  Empresa
       Nacional  de  Autocamiones  Sociedad
       Anónima  (E.N.A.S.A.)  i  Hispano-Suizas
       gamla fabrik i Barcelona. Teknisk chef blev
       Wifredo Ricart, som i sin tur rekryterade
       duktigt folk. Produktionen kom igång trots
       att  i  stort  sett  alla  komponenter  måste
       tillverkas  i  fabriken.  Spaniens  politiska
       och kommersiella situation förändrades
       något till det bättre 1950 varför man ville
       på olika sätt demonstrera landets tekniska
       kompetens.  E.N.A.S.A.  tyckte  det  bästa
       sättet för deras del var att bygga en GT-vagn,
       ett naturligt val för en firma vars tekniska                            Pegasos första modell, typ 102, med eget
       chef  hade  varit  racerbilskonstruktör.                                karosseri. (J.S.)
       En    annan    bevekelsegrund   för
       sportvagnsprojektet var att det ansågs
       som  lämpligt  övningsobjekt  för  fabrikens
       ingenjörer och hantverkare. Så kom det sig
       att i oktober 1950 startade arbetet med ett
























                                           Detta standardkarosseri från italienska Touring fick
       Utställschassi av plexiglas. Bakaxel typ   flest kunder. Motorhuvens främre utformning skall
       de Dion. Notera växellådan längst bak.   påminna om den spanska tjurens näsborrar. (J.S.).
       (AQ 39-3).                                                                             Ventilen • 5 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10