Page 5 - 3-2018
P. 5
inträde i Andra Världskriget närmade helt nytt bilmärke, kallat Pegaso efter den Men smakar det så kostar det. Stora
sig så gavs tid åt att konstruera nya mytologiska vingförsedda hästen. Chassit, Bilboken 1954 noterade att den billigaste
racerbilar. Mercedes och Auto Union lika för alla modellerna, bestod av en kraftig modellen kostade i USA 18.000 dollar. Det
hade ju fått Alfa Romeos vagnar framstå bottenplåt med påsvetsade hjulhus och var mer än vad fyra Cadillac-bilar kostade.
som gammalmodiga, så Ricart utvecklade kardantunnel, allt optimalt dimensionerat. Sedan nämndes en kompressorförsedd
bl.a. en mittmotorvagn, ”Tipo 512”, med Kanske inte så märkvärdigt, men resten av modell som kostade 29.700 dollar. Under
en urstark motor men med katastrofala bilen var märkvärdig. Hjulupphängningar, produktionstiden 1951-1958 tillverkades
vägegenskaper. Det sistnämnda gick V8-motor med 4 överliggande kamaxlar, det 84 stycken bilar enligt en uppskattning
säkert att lösa om inte det vore för kriget. kraftöverföring m.m. var av racerbilsklass, som publicerades 2009. Varför slutade
Ricart konstruerade även flygplansmotorer dock utan ambitionen att verkligen vara man med tillverkningen? Tja, antagligen
av avancerat slag, så Alfa Romeo-fabriken ”racerbil”. Allt var tillverkat av högsta för att ekonomin blev ansträngd och att den
blev en naturlig måltavla för de Allierades kvalitet, bortsett från bromsarna, som skulle i framtiden bli ännu mer ansträngd
bombningar. Viss fabriksverksamhet inte höll måttet i tävlingssammanhang. med tanke på utvecklingskostnaderna för
kunde flyttas utsocknes och Ricart Jodå, visst tävlades det, men kanske lite konkurrenskraftig teknik. Och förresten,
själv lyckades överleva kriget för att 31 halvhjärtat från fabrikens sida. Motorerna man hade ju redan visat omvärlden sin
mars 1945 kontraktsenligt avsluta sin fanns med olika specifikationer och tekniska kompetens.
verksamhet hos Alfa Romeo. Innan han karosserier fanns av eget fabrikat, eller
återvände till Spanien blev han hyllad av från någon utomstående karosserimakare.
195 medarbetare. Alla bilar levererades fullt inkörda, och då
handlar det om hundratals mil.
Pegaso
Det Spanien Wifredo Ricart återvände till
styrdes med järnhand av diktator Franco,
avskydd av omvärlden, som bojkottade
landet. Spanien var i behov av kommersiella
fordon, och när sådana inte gick att köpa
utomlands så etablerade spanska staten
en egen lastbilsfabrik år 1946; Empresa
Nacional de Autocamiones Sociedad
Anónima (E.N.A.S.A.) i Hispano-Suizas
gamla fabrik i Barcelona. Teknisk chef blev
Wifredo Ricart, som i sin tur rekryterade
duktigt folk. Produktionen kom igång trots
att i stort sett alla komponenter måste
tillverkas i fabriken. Spaniens politiska
och kommersiella situation förändrades
något till det bättre 1950 varför man ville
på olika sätt demonstrera landets tekniska
kompetens. E.N.A.S.A. tyckte det bästa
sättet för deras del var att bygga en GT-vagn,
ett naturligt val för en firma vars tekniska Pegasos första modell, typ 102, med eget
chef hade varit racerbilskonstruktör. karosseri. (J.S.)
En annan bevekelsegrund för
sportvagnsprojektet var att det ansågs
som lämpligt övningsobjekt för fabrikens
ingenjörer och hantverkare. Så kom det sig
att i oktober 1950 startade arbetet med ett
Detta standardkarosseri från italienska Touring fick
Utställschassi av plexiglas. Bakaxel typ flest kunder. Motorhuvens främre utformning skall
de Dion. Notera växellådan längst bak. påminna om den spanska tjurens näsborrar. (J.S.).
(AQ 39-3). Ventilen • 5 | 2018