Page 4 - 3-2018
P. 4

Pegaso 1951-1958






       Text: Staffan Engström  Illustrationer: Jan Segerfeldt och Staffan Engström

       Pegaso var en svindyr sportvagn av lyxigt slag, tillverkad i diktator Francos Spanien av en lastbilsfabrikant
       vars tekniska chef kom att baktalas i Enzo Ferraris memoarer. Kan det bli mer kontroversiellt?


























                                                              Pegaso/ ENASA tillverkade det mesta själva, dock inte ekerhju-
                                                              len som var av det italienska fabrikatet Borrani. (AQ 49-3).

       Wifredo Ricart                      direktör.  Wifredo Ricart  som var tekniskt   lämnade  Alfa  Romeo  1939.  I  april  1940
                                           begåvad,  kunde  flera  språk,  var  belevad,   blev  Ricart  formellt  teknisk  rådgivare åt
       Vi börjar storyn i kronologisk ordning med   steg i graderna och kom att bl.a. bli chef   fabriksledningen, vilket medförde att han
       nämnda tekniska chef, Wifredo Ricart,   över Enzo Ferrari. Tyvärr hade de två   blev ansvarig för alla befintliga och blivande
       som  föddes  i  Barcelona  1897.  År  1920   herrarna svårt för varandra och Ferrari   konstruktioner. Fastän Italiens
       startade  han  firman  Sociedad  Anonima
       Motores Ricart y Pérez, som tillverkade
       industrimotorer. År 1922 började man även
       tillverka små sportiga bilar och år 1927
       gjorde de en 1½ liters tävlingsbil kallad Ricart
       España, ett projekt som avslutades 1931,
       på grund av politiska oroligheter. Spanien
       blev då en republik och kungen lämnade
       landet.  Don Wifredo engagerade sig då i
       dieselmotorkonstruktioner  och  busstrafik.
       Situationen i Spanien förvärrades och
       1936 när inbördeskriget bröt ut lyckades
       familjen  Ricart  fly  till  Italien  där  Wifredo,
       fick jobb som konsult åt Alfa Romeo. Året
       innan  hade  Italien  attackerat  Abessinien
       och  som  en  följd  av  det  beordrades  Alfa
       Romeo att koncentrera sig på militära
       fordon  och  flygplanskomponenter, särskilt
       motorer.  Teknisk  chef  var  Ugo Gobbato,
       som Wifredo Ricart  tidigare kände,  och
       med tanke på Ricarts tidigare erfarenheter
       blev  han  konsult  åt  Alfa  Romeos
       dieselmotoravdelning.

       Tävlingsverksamheten sköttes av Enzo
       Ferraris  tävlingsstall.  År  1937  köpte  Alfa
       Romeo 80% av Scuderia Ferrari och lade
       ner  dess  verksamhet.  I  stället  bildade
       fabriken  en  egen  racingavdelning  ”Alfa
       Corse”  och  utsåg  Enzo  Ferrari  som  dess
                                                                   Wifredo Ricart till höger håller upp den bakkantshängda
        Ventilen • 4 | 2018                                        dörren för formelettmästaren Nino Farina som provsitter
                                                                   en Pegaso på Salon de Paris 1951. (AQ 25-3).
   1   2   3   4   5   6   7   8   9