Page 4 - 3-2018
P. 4
Pegaso 1951-1958
Text: Staffan Engström Illustrationer: Jan Segerfeldt och Staffan Engström
Pegaso var en svindyr sportvagn av lyxigt slag, tillverkad i diktator Francos Spanien av en lastbilsfabrikant
vars tekniska chef kom att baktalas i Enzo Ferraris memoarer. Kan det bli mer kontroversiellt?
Pegaso/ ENASA tillverkade det mesta själva, dock inte ekerhju-
len som var av det italienska fabrikatet Borrani. (AQ 49-3).
Wifredo Ricart direktör. Wifredo Ricart som var tekniskt lämnade Alfa Romeo 1939. I april 1940
begåvad, kunde flera språk, var belevad, blev Ricart formellt teknisk rådgivare åt
Vi börjar storyn i kronologisk ordning med steg i graderna och kom att bl.a. bli chef fabriksledningen, vilket medförde att han
nämnda tekniska chef, Wifredo Ricart, över Enzo Ferrari. Tyvärr hade de två blev ansvarig för alla befintliga och blivande
som föddes i Barcelona 1897. År 1920 herrarna svårt för varandra och Ferrari konstruktioner. Fastän Italiens
startade han firman Sociedad Anonima
Motores Ricart y Pérez, som tillverkade
industrimotorer. År 1922 började man även
tillverka små sportiga bilar och år 1927
gjorde de en 1½ liters tävlingsbil kallad Ricart
España, ett projekt som avslutades 1931,
på grund av politiska oroligheter. Spanien
blev då en republik och kungen lämnade
landet. Don Wifredo engagerade sig då i
dieselmotorkonstruktioner och busstrafik.
Situationen i Spanien förvärrades och
1936 när inbördeskriget bröt ut lyckades
familjen Ricart fly till Italien där Wifredo,
fick jobb som konsult åt Alfa Romeo. Året
innan hade Italien attackerat Abessinien
och som en följd av det beordrades Alfa
Romeo att koncentrera sig på militära
fordon och flygplanskomponenter, särskilt
motorer. Teknisk chef var Ugo Gobbato,
som Wifredo Ricart tidigare kände, och
med tanke på Ricarts tidigare erfarenheter
blev han konsult åt Alfa Romeos
dieselmotoravdelning.
Tävlingsverksamheten sköttes av Enzo
Ferraris tävlingsstall. År 1937 köpte Alfa
Romeo 80% av Scuderia Ferrari och lade
ner dess verksamhet. I stället bildade
fabriken en egen racingavdelning ”Alfa
Corse” och utsåg Enzo Ferrari som dess
Wifredo Ricart till höger håller upp den bakkantshängda
Ventilen • 4 | 2018 dörren för formelettmästaren Nino Farina som provsitter
en Pegaso på Salon de Paris 1951. (AQ 25-3).