Page 8 -
P. 8
det goda flyt som försäljningen dimensionerade för att hålla längre. slut de flesta USA-bilar från 1920-40
hade fått i Sverige startade flera Till exempel utsattes en typisk gått till skrot. Av det beaktansvärda
små sammansättningsfabriker europeisk liten högvarvig motor för lilla antal bilar som ändå lyckades
på plats. Ett sådant exempel är betydligt större påfrestningar än överleva har de flesta renoverats av
bilimportföretaget Philipsons, som en traditionell, amerikansk, stor, duktiga amatörer under andra halvan
genom ett nybildat dotterbolag, AB lågvarvig sidventilare. Det var inte av 1900-talet, vilket har gjort att vi
Svenska Bilfabriken, började sätta heller svårt att få tag på nödvändiga har kunnat se många fina exemplar
ihop Chrysler, Plymouth och Dodge reservdelar. Därför drabbades inte av de här bilarna på våra träffar och
i Sverige 1932. Ett annat är AB de vanliga populära amerikanska rallyn. Utvecklingen går nog tyvärr
Nyköpings Automobilfabrik, ANA, som vagnarna av samma öden som många mot att de äldre bilarna får stå kvar
satte ihop Plymouth och DeSoto i av de högkvalitativa och exklusiva i sina garage och att det i stället
Sverige 1937-39. GM öppnade redan europeiska vagnarna gjorde. Många är de modernare efterkrigsbilarna
1928 en sammansättningsfabrik av de unika bilarna har ju tyvärr gått som används i första hand.
i Hammarbyhamnen i Stockholm, till skrot, trots att de skulle varit fullt ”Veteranbilshobbyn” är ett stort och
där Chevrolet och Pontiac byggdes kördugliga om bara reservdelar hade betydelsefullt populärkulturområde
för den svenska marknaden. Det funnits att tillgå. Många bilhistoriskt som kräver större uppmuntran
danskägda AB Autoropa satte i Malmö intressanta fordon i Sverige har om rörelsen inte ska försvinna
ihop Nashbilar för Sverige från 1938. försvunnit efter bara några år på helt i framtiden. Det kanske är på
Dessa svenskbyggda bilar höll i grund av att de helt enkelt var tiden att vi satsar på att arrangera
allmänhet en något högre kvalitet än osäljbara. De amerikanska bilarna
sina amerikanska förlagor. Det gällde däremot förekom i så pass stort antal
även för den danska firma utanför för att tillräckligt många skulle klara
Köpenhamn som tidigt monterade att överleva det andra världskriget.
T-Fordar, vilka också såldes här i
landet. 1931 öppnade Ford i Sverige En viktig del av förklaringen till hur
en egen sammansättningsfabrik i vår veteranbilshobby har uppstått
Stockholms Frihamn. Så kom den står att finna i den omständigheten
japanska attacken på Pearl Harbour att när unga grabbars intresse för
den 7 december 1941 och den 7 äldre fordon vaknade efter kriget,
februari 1942 var det definitivt stopp så fortsatte man att hålla liv i några
på all bilproduktion i USA. Därmed av de vanligaste äldre bilarna som
var det också stopp för försäljningen då råkade finnas kvar och kunde
av nya amerikanska bilar i Sverige. återanvändas för en billig penning.
Amerika hade fått ett världskrig att ta Många av dessa var amerikanska
hand om. och de var förhållandevis billiga att
serva och funkade bra även om de

De amerikanska bilar som hade sålts kunde se rätt risiga ut för att de särskilda rallyn och träffar för de
i Sverige mellan 1920 och 1940 var slitna - men de var ännu inte äldre fordonen, om vi ska få se dem
var i allmänhet robust byggda men utslitna. Tyvärr kördes ett stort antal ute i fortsättningen. Sådana initiativ
samtidigt ganska okomplicerade i princip värdelösa, gamla USA- som Automobilhistoriska Klubbens
rent tekniskt, vilket underlättade bilar sönder i stock car races, som Mässing- och Nickelgrupp som ordnar
skötsel och underhåll. Det var inte var en populär motorsport på isiga träffar enbart för entusiaster för de
nödvändigtvis så att kvalitén på de sjöar i Sverige på 1950-talet. Västra allra tidigaste fordonen är värd allt
amerikanska bilarna var överlägsen Nedsjön i Hindås var en populär stöd. Kanske är det dags nu att bilda
de europeiska men de var bättre sådan racebana vintertid. Nu har till en motsvarande sektion också för alla
förkrigare?

Ventilen • 8 | 2012
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13