Page 4 -
P. 4
VARFÖR USA-SPECIAL? Jan Segerfeldt

Det har aldrig varit så stort intresse
hos GMHK-läsarna kring vår tävling
Quiz som när bilen ifråga var en udda
amerikansk bil från tiden 1939-41,
Graham Hollywood. Vad kan det
komma sig? Brukar man inte säga att
över tid förskjuts intresset för gamla
bilar ständigt framåt och ligger nu
runt 1970-80 medan de äldsta bilarna
är helt ute idag?

Bland GMHK:s medlemmars
bilinnehav finns enligt vår matrikel
följande amerikanska bilar från den
här tiden 1920-1940:

Auburn 1
Buick 7
Cadillac 2
Chevrolet 22
Chrysler 5
DeSoto 1
Dodge 5
Erskine 1
Ford 47
Graham-Paige 1
Jewett 3
Mercury 1
Nash 4
Oakland 1
Oldsmobile 3
Overland-Whippett 1
Packard 2
Plymouth 3
Pontiac 2
Reo 2
Stanley Steamer 1
Studebaker 1

Det vore naturligtvis synd om alla med billigare i inköp än de flesta på marknaden, vilket ytterlligare
fascinerande motorfordon från enklare europeiska bilar som fanns möjliggjorde för gemene man att
första hälften av 1900-talet snart på marknaden vid samma tid. Det skaffa bil. De som ändå inte hade
skulle komma att bli ointressanta första året som T-Forden såldes i råd att köpa egen bil hade kanske
och bortglömda. Vi på Ventilen- Sverige, 1909, var den visserligen någon gång åkt automobildroska,
redaktionen tolkar alla alerta inte så billig, cirka 5 000 kr, men den som man kallade taxibilarna. Det var
klubbmedlemmars reaktioner så att blev bara billigare och billigare för vanligt att droskan var en stor vagn
ni fortfarande har ett genuint intresse vart år som gick. 1914 hade priset av amerikanskt ursprung, ibland
för de amerikanska förkrigsbilarna sjunkit till 3 500 kr och 1924 kostade förekom de till och med i förlängda
och att ni också har goda kunskaper den billigaste modellen under 2 000 versioner av originalet. Dessa robusta
om dem. Det finns ju faktiskt kr. Chevrolet 490 (namnet kommer amerikanska drosktyper var ofta
fortfarande väldigt många kvar av från att introduktionspriset i USA var sexcylindriga, täckta vagnar som
dem i vårt land även om vi kanske $ 490) sålde också bra trots att den kunde köpas för 5 000 - 6 000 kr
inte ser dem ute på vägarna lika ofta vid samma tid hade ett svenskt pris och var nästan alltid billigare än
som förr. på cirka 4 500 kr. Ganska snart fanns motsvarande europeiska vagnar.
också ett stort antal begagnade bilar
En viktig omständighet som
bör framhållas när det gäller
förekomsten av de här bilarna är
att de amerikanska bilföretagen var
väldigt framgångsrika med att sälja
sina produkter under 1920- och
1930-talen, inte minst här i Sverige.
Vi behövde bilar som klarade våra
vintervägar men som inte var alltför
dyra, för de flesta svenskar hade
det ganska kärvt ekonomiskt. Här
passade de amerikanska bilarna
bra. Tidigt var det T-Forden som gav
väldigt många svenskar möjlighet
att äga sin första bil. Den var till och

Ventilen • 4 | 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9