Page 6 -
P. 6
ra förändringar av bilens massfabrikerna med en produktion på amerikanska marknaden kom att
utformning skedde vid en halv miljon karosser och 40 000 domineras helt av de tre stora GM,
1920-talets början och gjorde att anställda redan 1926. Fisher fortsatte Ford och Chrysler (The Big Three) och
massproducerade bilar kunde säljas faktiskt att delvis använda trä som övriga bilföretag fick allt svårare att
hos oss till överkomliga priser. De förstärkning i sina stålkarosserier stå emot dessa jättar. Utvecklingen
första bilarna som kom hit sent på ända till 1937. av motorer ledde till att det blev
1800-talet var nästan alltid öppna vanligare med sexor i stället för
bilar som var lätta och relativt enkla Från och med nu kunde de fyror. I toppen av sortimentet fanns
i sin konstruktion och därmed blev amerikanska tillverkarna sälja sina också ofta versioner med rak åtta
de också billiga att serietillverka. bilar i större mängd såväl i USA på längre chassi och med finare
De få täckta bilar som förekom så som i Europa. De stora bilföretagen karosseri. Inom samma koncern
tidigt var helt hantverksmässigt i USA fick väldiga muskler och fanns allt från lågprismärken (som
gjorda och blev både tunga, dyra och tillverkade miljoner bilar per år. Med Essex), medelklass (som Dodge) eller
klena. Dessutom tog det omständiga, denna storskalighet i produktionen lyxklass (som Cadillac). Några få av
manuella lackeringsarbetet lång tid. kunde också priserna hållas på allt de riktigt dyra bilarna från Cadillac,
Snickrade karosser var ett hinder lägre nivåer och flera amerikanska Lincoln och Packard letade sig också
för massproduktion ända tills The förtag sänkte sina priser i omgångar hit till Sverige och ibland försågs de
Edward G Budd Manufacturing under 1930-talet. Andra orsaker med dyra, svenskbyggda karosserier.
Company of Philadelphia (American härtill var depressionen i USA och
Budd Company) kom med den hårdnande konkurrensen. Den
lösningen: en pressad kaross helt
i stål. I kombination med den
nya billackeringsprocessen med
cellulosalack som innebar mycket
snabbare torktider i stora värmeugnar
blev den nya amerikanska modellen
att göra färdiga stålkarosser en
framgång och snart följde de
europeiska biltillverkarna efter.
Stålkarosser gjordes i England
(Pressed Steel Fisher Ltd), Tyskland
(Ambi-Budd) och på licens hos
Citroen enligt den nya metoden,
vilket snabbt gjorde många av de
gamla karosserimakarna arbetslösa.
General Motors tillverkade sina egna
karosser efter delförvärvet 1919 av
Fisher Body Co och från 1926 helägt
av GM. Fisher blev sedan egentligen
bara en integrerad del av de stora

Med den hårdnande konkurrensen Pontiac, Oldsmobile och Buick en bit Redan 1931 hade Ford hunnit
och toppstyrningen av marknaden i ovanför och lyxbilen Cadillac överst sälja 100 000 Fordar i vårt land. I
USA följde också att bilarna blev mer på toppen. Till detta hade man att marknadsföringssyfte körde man
lika varandra. De avbildade bilarna välja mellan ett par motoralternativ ofta runt i landet med nya bilar
på omslaget av Ventilen illustrerar i varje segment, ibland en fyra i det i jubileumskaravaner som sågs
hur lika många amerikanska bilar billigaste, och en sexa som då var av nästan alla. Dessa turnéer
var vid tiden ungefär 1928-1930. ”den billigaste sexan på marknaden” rönte både stor uppskattning och
Någon avgörande teknisk skillnad och kanske en åtta för lyxvarianten. uppmärksamhet. Detta var typisk,
var det egentligen inte på ett chassi På den högsta lyxbilsnivån (Cadillac) aggressiv reklam före TV:ns och
från en Ford eller en motsvarande kunde köparna välja mellan 8-, internets tid.
Chevrolet. De något dyrare märkena 12- och 16-cylindriga motorer. Det
var egentligen inte heller särskilt måste ha varit en stor sensation I allmänhet fanns det inom
annorlunda i konstruktionstekniskt 1932 när Ford presenterade en V8- varje segment ett stort urval
avseende. De tre stora kunde å motor till sina marknadsmässigt karosstyper. Nästan alla tillverkare
andra sidan erbjuda ett komplett rätt ordinära bilar. Kan det ha varit med självaktning hade flera olika
smörgåsbord, ”en bil för varje Fords framgång med V8:an som drev karossutföranden att erbjuda för
plånbok och varje ändamål”, som dem att bara några år senare släppa varje modell under 1930-talet såsom:
GM uttrtyckte det. I sitt sortiment ut lågprislyxbilen Lincoln-Zephyr
kunde man erbjuda produkter med V-12-motor i ett uttryck av
som lågprismärket Chevrolet med storhetsvansinne?

fyradörrars öppen: tourer, phaeton, four door cabriolet, convertible sedan
tvådörrars täckt fyrsitsig: coupe, coach
tvådörrars täckt tvåsitsig: business coupe, sports coupe
fyradörrars täckt femsitsig: four door sedan, four door touring sedan
tvådörrars täckt fyrsitsig: two door sedan, two door touring sedan
tvådörrars öppen tvåsitsig: roadster, cabriolet

Ventilen • 6 | 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11