Page 5 -
P. 5
rför är det kanske inte så konstigt att
många svenska bilentusiaster som var med
redan på den tiden har minnen från de
amerikanska 1920- och 1930-talsbilarna.
Man brukar räkna med att det fanns cirka 7
000 bilar i Sverige 1920. Tio år senare hade
antalet bilar ökat till 100 000. Merparten av
ökningen stod de amerikanska bilarna för. Etta
i försäljningsstatistiken var Ford, tätt följd av
Chevrolet, medan Nash, Buick, Dodge, Pontiac,
Essex, Chrysler, Plymouth och Hupmobile sålde
lika många tillsammans som Ford ensam. Det
tog flera år innan lilla tyska Opel kunde hota
den amerikanska försäljningsframgången.
Vår inhemska Volvo, som redan när den
introducerades 1927 i mångt och mycket var
en föråldrad och dyr USA-kopia, förmådde
inte sälja i särskilt stort antal. Kanske inte
så konstigt när USA hade en bilpark på 18,5
miljoner bilar 1926. Vad kunde då lilla Sverige
förmå? (Läs mer i Nils Kinchs avhandling vid
Företagsekonomiska Institutionen Uppsala
universitet 1995: Förebilden för en svensk
personbilsindustri? Utvecklingen i USA och
Storbritannien fram till 1939. Finns publicerad
på internet.)

Den amerikanska dominansen amerikanska bilarna utmärkt för liten småstad och by i väntan på
märktes tydligt på våra vägar på den litet längre resor till storstaden i körningar. Till och med Stockholms
tiden. En stor del av befolkningen någorlunda god bekvämlighet. Det centrum dominerades av amerikanska
i Sverige bodde fortfarande på krävdes något större bilar för att få bilar på gatorna på 1930-talet. Ville
landsbygden. Vägarna var inte alltid plats med hela familjen. Som man man å andra sidan se någon av de
asfalterade och de var ofta krokiga, ofta kan se på gamla vykort stod extremt ovanliga lyxbilar som hade
smala och tjälskadade. Med den flera droskor, många av amerikanskt kommit till Sverige var det nästan
begränsade trafikintensitet som ursprung, uppställda mitt på torget bara i vår huvudstad den chansen
var på vägarna passade ändå de och vid järnvägsstationen i varje skulle uppenbara sig!

Ventilen • 5 | 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10