Page 7 -
P. 7
sinstabilisator i tanken men gammal smuts lagrad i tanken, Sedan år 2009 har franska for-
kontrollera skicket på slangar, upplösning av packningar samt donsägare blivit uppmanade att
tank och tankgivare. Mer än så angrepp på galvaniserad yta. inte använda E10-bränsle till sina
kan man i rådande läge ej göra. bilar tillverkade före år 2000. I
II. Rostangrepp som förorsakar Australien är ägare till fordon
Så långt Tyskland. Tyskland är blockerade förgasaremunstyck- tillverkade före 1986 uppmana-
förvisso tungt vägande medlem en, speciellt accentuerat genom de att inte använda etanolupp-
inom EU, det är allom känt. Det att fordon inte användes frekvent blandat bränsle i någon form. I
finns trots allt dock även andra samt onormalt slitage av nålar, Tyskland är 3.4 miljoner fordon
nationer inom EU där bilhobbyn munstycken samt elastomeriska ej kompatibla med E10, vilket
frodats längre än någon annan- hus. Allt detta bidrar avsevärt till har medfört senareläggning av
stans, nämligen Storbritannien. ökad brandrisk. bränslets introduktion. E5 säljs
Låt oss därför vända blicken väs- tills vidare i Frankrike och Tysk-
terut. Vad säger engelsmännen? III. Potentiellt mycket farliga si- land under benämningen ”Super
Jo, det engelska transportminis- tuationer då förgasareinställning 98”, se härom det jag tidigare
teriet har nyligen offentliggjort samt inställning av mekaniska skrivit ovan, observeras bör dock
en rapport om problemet. Trans- samt elektroniska insprutnings- att oljebolagen ej behöver ange
portministeriets studie beträf- anläggningar rubbas, givet att huruvida deras respektive bräns-
fande etanolbaserade bränslen etanol innehåller 35% av syre. le innehåller etanol eller ej, säker
bekräftar att bensin som blan- kan man alltså aldrig vara på vad
dats med etanol är orsaken till IV. Avgastemperaturer höjs med man får när man fyller på. För bi-
problem för förare med klassiska upp till 30-50% vilket leder till fel lar som används dagligen är det-
fordon över hela världen. För stu- på katalysatorer. ta problem hanterligt. Däremot
dien står Dr. Stephen Wall, Se- drabbas våra hobbyfordon som
nior Scientist at Qineti Qs Fuels V. Bildande av gasbubblor samt kanske är avställda veckovis med
and Lubricants Centre. Man un- problem att starta därigenom vid problemets fulla kraft då, som
dersökte fordons bränslesystem varm motor. jag redan skrivit, E10-bränsle är
med avseende på materialkom- hydroskopiskt och därigenom se-
pabilitet (alltså om meterialen tål Fel på motor förorsakat genom parerar hela tiden. Några additiv,
detta bränsle eller blir påverkade att avlagringar formas på venti- alltså tillsatsmedel som löser el-
därav), fenomenet med isning i ler, ventilsäten och kolvar. ler åtminstone mildrar etanolens
förgasare samt motoregenskaper verkan, finns inte heller.
i samband med att blyfritt bräns- Undersökningen sluter sig till att
le blandat med tioprocent etanol fordon som är tio år gamla eller Hur situationen är i Amerika kän-
(E10) användes. EU:s direktiv äldre, sådana som är utrustade ner jag inte till. Dock vet jag att
säger att E10 skall ersätta E5- med förgasare men även med man försöker att aktivt förhindra
blandningen till år 2013 senast direktinsprutning daterad före år E15-bränslets introduktion. Ob-
dock 2015. 2006 inte borde begagna sig av servera att jag hela tiden skriver
E10-bränsle utom då respektive om EU:s direktiv som gäller E10.
Man fann inget bevis för isning - fordonstillverkare explicit god-
tvärtom visade det sig. Däremot känt detta. Ovan medför i sin Trevlig sommar!
påvisades det att följande kan tur att 8.6 miljoner fordon eller Gilbert Georg Schulhof
hända: 38% av den brittiska vagnparken
inte är i stånd att använda E10- PS Läs också vad som skrivs om
I. Igensatta bränslefilter p.g.a. bränsle. E10 på MHRF:s hemsida: www.
etanolens förmåga att lösa upp mhrf.se/e10 (red anm)

7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12