Page 4 -
P. 4
Historien rullar fram med ånga på tre hjul.

”Cugnot (kynjå´), Nicolas Jo- på styrveven mellan fulla utslag. tillgänglig där. Vid en snabb oku-
seph, fransk artilleriofficer (1725 Under tumultet i samband med lär jämförelse förefaller kopian
– 1804), var den förste, som för- den franska revolutionen tycks vara trogen originalet. Den enda
sökte använda ånga som driv- resterna gömts undan i delvis synliga skillnaden är tillägget av
kraft för fordon. De två lands- demonterat skick. Det lär även en vattentank, utformad som en
vägslokomotiv han byggde, det på den tiden ha varit metalltju- liggande trätunna, bakom fö-
första 1769, och som närmast var i farten. Exemplaret som idag rarplatsen. Den är försedd med
avsågos för att draga artilleri- finns på CNAM kan vara resulta- texten ”Bourbon” vilket är nam-
pjäser, motsvarade icke förvänt- tet av att resterna av de båda net på den då regerande kunga-
ningarna; ångpannan var alltför återmonterades till ett exemplar, familjen. Alltså inte amerikansk
liten och regleringsanordningar- vilket sägs ha skett genom Napo- whiskey.
na för bristfälliga. C:s försök ha léons försorg.
dock haft betydelse dels som fö- Denna fardier, som den kallas i
regångare för automobilen, dels Nästan ett kvartsmillennium se- Frankrike, behöver eldas med
på gr. av det höga ångtryck, som nare, närmare bestämt 2009, björkved ca 45 – 60 min för att
för första gången användes.” påbörjades emellertid byggan- uppnå erforderligt ångtryck: 1,5
det av - inte en - utan två kopior. bar. Ångmaskineriet består av
saxat ur Svensk Uppslagsbok; Båda med fransk utgångspunkt två enkelverkande vertikala cy-
1948 och får väl anses vara en av vilken den ena nog var huvud- lindrar . Slaglängd och diameter
ganska korrekt beskrivning kring attraktionen på 2011 års upplaga kan grovt uppskattas till ca 35
detta välkända fordon, som se- av ”Rétromobile” i Paris, där den cm. För att överföra den upp och
dan urminnes tider funnits att förevisades varje utställningsdag nedgående rörelsen tillämpas en
beskåda på Conservatoire Natio- i fungerande skick. Bakom den- sorts hakmekanism kopplat till
nal des Arts et Métiers (CNAM) i na kopia står Alain Cerf, en till ett hakhjul på vardera sidan av
Paris, etablerat på sent 1700-tal. Florida inflyttad fransman med drivhjulet, som sitter fram. Cy-
Att det ena exemplaret under ett uppenbarligen stort mekanik- lindrarna påverkar varandra ge-
en provtur körde in i en murad historiskt intresse. Trächassiet är nom en vipparm som åstadkom-
vägg, vilket pekade på att Cug- tillverkat av fransk ek i Frankrike mer den återgående rörelsen.
not inte hade insett behovet av medan de resterande mekaniska Fordonet kan köras framåt och
bromsar och därmed blev skyldig delarna, inklusive kopparång- bakåt genom att hakrörelsen kan
till den första bilolyckan – för 241 pannan, har framställts i Flo- ställas om uppåt eller nedåt. Det
år sedan - är en känd historia. rida. Man har studerat förlagan är uppenbart att konstruktionen
Incidenten kan även ha berott på CNAM samt även tagit del av visar på en spetskompetens för
på att det måste vevas 15 varv den dokumentation, som fanns sin tid, särskilt om man betän-

4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9