Page 5 -
P. 5
behovet av en flexibel ångtät Cugnot´s konstruktion så troget med sin ångmaskin. Det obekant
förbindelse mellan ångpanna och det hade låtit sig göras. varför Cugnot, inte använde den
ett rörligt ångmaskineri, som är principen.
svängbart tillsammans med driv- M. Cerf sade sig ha funnit ett
hjulet. gammalt tryck, som visade hur Den i inledningen omnämnda an-
fordonet skulle användas, därför dra franska kopian byggs i Nico-
Vid lunchtid varje dag rullades var en ca fyra ton tung bronska- las Cugnots hemort, Void-Vacon.
alltså denna fardier-kopia ut ur non upphängd under bakpartiet. Man önskar även detta projekt
utställningshallen till en anslu- Det fanns även ett anbringat be- lycka och framgång med sin far-
tande parkeringsplats, där den siktningsmärke från en nutida fe- dier-kopia.
påeldades och gjordes körklar. deral myndighet i USA som gjor-
Vardera hakhjulet har fyra in- de fordonet godkänt för körning Ytterligare en kopia existerar på
grepp per varv, vilket innebär att på allmän plats. Dock uppgavs järnvägsmuseet i Nürnberg, till-
vardera cylinder måste arbeta den bakre registerskylten från verkad i början 1930-talet utförd
fyra gånger och därmed blir det Florida vara falsk. helt i trä och inte fungerande men
åtta rökpuffar per hjulvarv på använd vid en filminspelning.
det drivande framhjulet, som har Totalvikt med last är ca 7 ton,
en diameter på 120 cm. Topp- längd: 732 cm, bredd: 220 cm, Owe Persson
farten uppges till 4 km/t, så det axelavstånd 342 cm och vändra-
blev en hel del ångpuffljud. Det dien är ca 14 m. Var 15e minut Februari 2011
var fantastiskt att få se denna måste ny ved tillföras och vat-
gamla konstruktion fungera, vil- tenpåfyllnad är nödvändig efter
ket ju också skulle bevisas. På en 1 timme och 15 minuter.
fråga till en av M. Cerfs assisten-
ter svarades att man hade följt James Watt tidigare hade paten-
terat en vevrörelse i kombination

5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10