Page 6 -
P. 6
ASTE NYTT OM VÅRA BILARS BRÄNSLEN!

I dag innehåller all 95 oktanig let, med den tioprocentiga eta- terats att reprodelar blir angrip-
bensin i Sverige 5 % etanol. Det nolinblandningen i den form det na (sämre kvalitet?). Dessutom
europeiska bränslekvalitetsdirek- står till förfogande i dagsläget, håller de inte i limfogar. Gum-
tivet (2009/30/EG) föreskriver sparar oljeresurser så det eko- miledningar blir värdelösa. Även
inblandning av upp till 10 % eta- logiska bidraget blir betydande. motorerna påverkas genom att
nol i bensin fr.om. den 1 januari Den nuvarande E10-regleringen den lägre kompressionen orsakar
2011. I Sverige kommer inbland- baseras på riktlinje 2009/30/EG ofullständig förbränning. Detta, i
ning av upp till 10 % etanol i 95 från den 23:e april 2009 som i sin tur främst hos förkrigsmoto-
oktanig bensin att vara tillåtet sin tur syftar till ändringen av rer, orsakar att förbränningsres-
från 1 maj 2011, då det införs i EU:s bränslekvalitets riktlinje ter blir kvar på ventilsäten res-
svensk lag. Bränslet kommer att 98/70/EG. pektive i ventilföringar. Motor går
kallas E10. inte rent.
Tvärt emot EU:s positiva upp-
En bränslekvalitet (företrädes- skattning och beslutsglättighet I jämförelse med den vanliga
vis 98 oktan) som får innehålla radas upp negativa erfarenheter bensinen innehåller etanolbräns-
upp till 5% inblandning av etanol som flera ägare av äldre fordon le ca en tredjedel mindre ener-
kommer att finnas tillgänglig för gjort. Det etanolhaltiga bräns- gi, alltså ger lägre effekt. Enligt
de modeller som inte kan använ- let orsakar betydande skador i bensinbolagen behövs ca 3%
da E10 (bensin med upp till 10% främst bränslesystem, i tank, mer bränsle för åtgång. Detta
inblandning av etanol). Orga- insprutningsanläggning samt gäller alla motorer försedda med
nisationen Bil Sweden har gjort förgasare. Generellt kritiseras lambda-sond. Det i sin tur, kan
en lista på (moderna) bilar som bränslets hållbarhet, ty etanol lätt innebära stigande priser för
klarar det nya bränslet. Däre- är hydroskopisk, m.a.o. suger framställning av biobränsle är
mot sägs inte något om hur våra åt sig omgivningens fuktighet. dyrare än bensin framställd på
äldre fordon kommer att klara Detta ger i den snabba förfallo- mineraloljebas. Många moder-
bränslet. Kan vi räkna med drift- processen upphov till bildande na fordon klarar inte av det nya
störningar, värmelås och slitage av skadliga produkter som i sin E10-bränslet. Det kommer därför
på grund av bytet till E10? tur skadar alla de beståndsde- även i fortsättningen att finnas
lar som dessa kommer i kontakt E5-bränsle. Säkerligen kommer
Albert Schulhof har följande att med. Märk väl, dessa konstate- oljebolagen i en eller annan form
berätta om vilka erfarenheter rade problem är relaterade till att ta betalt för detta. Fram till
man har i Tyskland av det nya det hitintills marknadsförda fem- år 2013 är tillgång på E5-bränsle
bränslet: procentiga etanolbränslet. Detta garanterad - så långt sträcker sig
säljs sedan nittiotalet och förblir nämligen det aktuella EU-beslu-
Från och med den 1:e januari tills vidare tillgängligt. Hotar nu tet. Den tyska staten förordar att
säljs i Tyskland drivmedel med med den dubbla etanolmängden den även i fortsättningen vill ha
en tioprocentig inblandning av i bränslet fördubblade skador? kvar E5-bränsle på den allmän-
bio-etanol. Redan tidigare med Det får framtiden att utvisa. Fak- na marknaden. Hur oljebolagen
den hittills försålda femprocen- tum är, att det finns redan nu nog ställer sig till detta är det dock
tiga blandningen, har det stun- med problem, så som tidigare ingen som vet.
dom funnits problem vad det den förfrågningar bland fordonsägare
äldre bilparken beträffar. Likväl visat. Vad kan man då göra för att und-
hotar oss inte någon superbräns- komma dessa problem? Vardags-
lekaos - inte än... Många klagomål har registrerats bilen går halvvägs säker. I Tysk-
beträffande läckande bränsleled- land har man sammanställt en
Är biobränsle bra eller ej? Följer ningar och tankar som korrode- lista på alla de fordon som kla-
man (den tyska) miljöministerns rar från insidan. Till detta tillkom- rar det nya E10-bränslet. (Denna
argument, innebär biobränsle mer packningar som löses upp så kan fås för övrigt på www.dat.
stor nytta för miljön. E10-bräns- att efter att man tankat fullt upp de). I regel går dessa angivel-
bränslet sipprar eller till och med ser dock från och med år 1995.
skvätter ut. Korroderade tankar Vid rådande osäkerhet kan man
och ledningar är på dagordning- alltså tills vidare stanna kvar vid
en. Vad insprutningsanläggning- E5-bränslet eller tanka 98-okta-
ar beträffar, verkar i första hand nig Super Plus. Inför längre pe-
mekaniska så som Kugelfischer rioder är det tillrådligt att tillsätta
samt Bosch K-jetronic vara i fara.
Det skadade bränslet kan täppa
till de finmekaniska komponen-
terna samt i värsta fall skada
dem på ett irreparabelt sätt.
Bensinpumpsmembraner blir an-
gripna. SU-förgasarnas metalle-
gering angrips däremot inte, inte
heller flottören. Ofta har konsta-

6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11