Page 10 -
P. 10
VAD ÄR DETTA?

JO, DET VAR ÅRETS HETASTE SVENSKA BILNYHET
PÅ GENEVEMÄSSAN!

På bilutställningen i Geneve i mars 2011 visades nya Volvo V60 med
eldrift och Saabs nya 9-5 kombi. Egentligen inte några sensationella
nyheter att visa upp ute i Europa från våra egna stora biltillverkare.
Man glömmer lätt bort att vi faktiskt har en tredje biltillverkare i
landet, Koenigsegg. Märket var representerat på Genevemässan
med en ny modell, Koenigsegg Agera R. Den lär väl inte få så många
svenska köpare men som ren konsumentupplysning lämnas ändå här
litet uppgifter om bilen.
Bilen har ett kraftpaket i form av en 5-liters V8-motor på 1 115
hästkrafter som går på miljövänligt E85-bränsle. Den hinner till 100
från stillastående på 2,9 sekunder. Accelerationen från 0 till 200 går
på 7,5 sekunder och den gör från 0 till 200 och till 0 igen på 12,7
sekunder. Den går också att köra den på vanlig 95-oktanig bensin
men då ger motorn bara 940 hästar. Bakhjulsupphängningen från
Triplex är revolutionerande på så sätt att stötdämparen och fjädern på
ena sidan är ansluten till motsvarande på andra sidan, vilket innebär
att bakhjulen påverkar varandra dynamiskt och geometriskt. Bilens
vikt är 1 435 kg fördelat med 45 % fram och 55 % bak. Den stora
vingen ändrar karaktär efter hur mycket vind den utsätts för och
nedtrycket (downforce) är max 300 kg vid 250 km/t. Luftmotståndet
varierar mellan 0,33 och 0,37 beroende på vingens läge. Dessutom
fungerar vingen som vindextraktor för varmluften från motorrummet.
Hela chassiet är byggt i en kombination av kolfiber/kevlar och
aluminium och är extremt vridstyvt. För att matcha bilens optimala
prestanda har den ett traction control-system med fem olika
lägen. Trots att det är en extrem superbil har den dubbla airbags,
klimatautomatik, GPS och ett bagageutrymme som sväljer 120
liter och den säljs med tre års fabriksgaranti! En mycket säker och
praktisk bil således!

10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15