Page 9 - Ventilen 2017-4
P. 9

Jönköping, Motala och Örebro, totalt  ligt utseende, oavsett vilket varumär-  ytbehandlingen av spetskylaren. Om
        en körsträcka på 1 282 km mitt i kall-  ke  som  stod  på  själva  chassiet.  De  en svensk karosserimakare skulle ha
        laste vintern. Tydligen så lyckades inte  ansedda  svenska  karosserimakarna  plagierat Kellners design, vilket i och
        herr Skog så bra i tävlingen den här  på  den här  tiden  låg huvudsakligen  för  sig  inte  alls  vore  uteslutet  eller
        gången, för han tvingades bryta re-  i huvudstaden.  Sålunda  kunde  man  ens ovanligt på den tiden, så är det
        dan vid passagen av Arboga. (Anders  som  Hans  Kungliga  Höghet  Gustav  likväl osannolikt att likheterna  hade
        Skog  hade  vunnit  Vinterpokalen  re-  V  beställa  ett högklassigt karosseri  synts så här långt i detaljerna. Vidare
        dan 1909 i en annan Mors.)           hos Gustaf Nordbergs Vagnfabrik AB  framgår tydligt av Kellners annonser
                                             i Stockholm på ett valfritt utländskt  i tysk press att de hade tagit patent
        Brevet från Anders Skog till vännen  chassi och förse fronten med det se-  på  sina  karossutföranden  och  detta
        Otto i Sverige  tyder  på  att han  har  naste  inom  bildesign  på  den  tiden,  mönsterskydd gällde uttryckligen
        köpt bilen utomlands och hämtat den  en  spetskylare  som  effektivt  dolde  även i Sverige. De olika karossdesig-
        där för att sedan användas i Sverige.  bilmärkets  ursprung.  Det  spelade  nerna hade fått egna namn. Det här
        Då  borde  den väl rimligen redan  ha  ingen roll om chassit var en Minerva  aktuella utförandet kallade Kellner för
        varit komplett med sitt karosseri från  från Belgien, en Cadillac från USA el-  Type Constantinopel.
        någon av de kända karosserimakarna  ler en Benz från Tyskland, alla skulle
        i Berlin? Men varför i all världen skul-  ha snarlika långa spetskylare och en  Karosseriet på  det franska Mors-
        le  Anders  Skog  köpa  en  fransk  bil i  öppen karosstyp kallad phaeton, som  chassit bör nog vara byggt hos Alexis
        Berlin och försöka registrera den där?  var lång och med konkava sidor och  Kellner i Berlin. Man tycker sig till och
                                             den  stora  suffletten  elegant  infälld  i  med  känna  igen  de  små  namnskyl-
        Hade bilen kommit från Frankrike till  bakpartiet. De dåtida svenska karos-  tarna  på  sidan  av  torpeden  bakom
        Sverige i chassiform och därefter för-  serifabrikerna gjorde alla  liknande  motorhuven från bilderna. Det lär nog
        setts med karosseri hos någon av de  designer, så det var väldigt svårt att  stå Alexis Kellner Carrossier Berlin på
        kända  Stockholmsfirmorna  och  när  skilja dem åt. Ett fint engelskt chassi  någon av dem, även om så små de-
        sedan hela ekipaget var färdigbyggt,  från  Crossley  fick  sin  tyskdesignade  taljer inte går att uttyda från de här
        hade  man  bestämt  sig  för  att,  ef-  kaross hos Katrineholms Vagnfabrik  fotona. Därmed förstår man också
        ter det att krånglet med de svenska  AB så sent som 1920. Även så ordinä-  bakgrunden till Anders Skogs föreha-
        myndigheterna  var  ur  världen,  göra  ra bilar som T-Fordar kunde kostas på  vanden och ärenden i den dåvarande
        en långfärd Berlin tur och retur för att  med svenska karosserier i den tyska  huvudstaden  för  det  tyska  kejsar-
        utprova och njuta av den nya bilen?  stilen, eftersom de amerikanska ofta  riket.  Eftersom  han  uppenbarligen
        Nej det scenariot verkar inte hålla.  ansågs vara  av undermålig kvalitet.  representerade  Mors  och  ansvarade
        Det som är  särskilt iögonenfallande  Det tyska modet på de exklusiva lyx-  för försäljningen av märket i Sverige,
        med bilen på de gamla fina originalbil-  vagnarna  hade startat ungefär 1912  så tyckte han väl att allt krångel med
        derna  från  Göteborgs stadsmuseum  men ansågs hopplöst ute efter 1920.   att registrera  och hämta  hem  bilen
        är att den inte alls ser typiskt fransk                                   från Berlin var värt besväret. Kanske
        ut.  Något  bilmärke  finns  inte  mon-  Det  finns  mer  att  notera  angående  lyckades han till och med sälja någon
        terat på fronten. Bilens identitet blir  Anders  Skogs  Mors.  Sålunda  är  de  enstaka Mors i Sverige även om han
        därför  ett mysterium.  Man  kan  inte  karakteristiska positionsljusen delvis  hade större framgång med försälj-
        ens se av den spetsiga fronten att det  inbyggda i framskärmarna på samma  ningen av en del andra märken.
        skulle vara en Mors, som på den här  vis som bland annat en Daimler från
        tiden hade en platt grill med böljande  1912,  en  Minerva  från  1915  och  en  Läs mer om mysteriet med den svåri-
        kanter. Inte så att man skulle ha an-  annan Mors byggd 1915, alla med det  dentifierbara  bilen  på  följande  sidor.
        sett en Mors vara på något sätt un-  gemensamt att karosserierna byggts  De slutliga bildbevisen uppdagas här
        derlägsen som produkt vars identitet  hos Nordbergs i Stockholm. Det skul-  av Owe Persson efter frekventa  be-
        man velat dölja. I stället berodde ut-  le därför ligga nära till hands att häv-  sök hos landsarkivet och därmed kan
        seendet på att det bland välsituerade  da att den här detaljen är typisk just  rätta  svaret på  vår  Quiz avslöjas:
        och automobilintresserade personer  för  Nordbergs.  Strålkastarna har  ett  MORS.  Det  var  faktiskt  Kent  Forsén
        i Sverige för tillfället gällde det tysk-  ovanligt utseende och något liknande  som var först med rätt Quiz-svar, tätt
        inspirerade modet, som föreskrev att  sitter  exempelvis  på  bokförläggare  följd av Jarl Östensson och Christer
        automobiler skulle ha ett visst enhet-  Erik Åkerlunds ovannämnda Daimler  Persson. GRATTIS!
                                             från 1912. Det kan givetvis inte helt
                                             uteslutas att Anders Skogs Mors från
                                             1913/14 kan vara  försedd med ett
                                             tyskt karosseri men, givet de svens-
                                             ka  karosserifabrikernas  kopiering  av
                                             det tyska  modet,  så  är  det kanske
                                             ändå inte så mycket som talar för det
                                             - ända tills man studerar tyska bilan-
                                             nonser och särskilt de från Carrossier
                                             Alexis Kellner i Berlin.

                                             Här  förekommer  bland  annat  fo-
                                             ton  av  en  bil (bilmärket anges inte)
                                             av  1913  års  modell.  Likheten  med
                                             Anders Skogs Mors är slående i samt-
                                             liga  detaljer,  inklusive  den  märkliga
                                                                                               Ventilen • 9 | 2017
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14