Page 9 - Ventilen 2017-4
P. 9
Jönköping, Motala och Örebro, totalt ligt utseende, oavsett vilket varumär- ytbehandlingen av spetskylaren. Om
en körsträcka på 1 282 km mitt i kall- ke som stod på själva chassiet. De en svensk karosserimakare skulle ha
laste vintern. Tydligen så lyckades inte ansedda svenska karosserimakarna plagierat Kellners design, vilket i och
herr Skog så bra i tävlingen den här på den här tiden låg huvudsakligen för sig inte alls vore uteslutet eller
gången, för han tvingades bryta re- i huvudstaden. Sålunda kunde man ens ovanligt på den tiden, så är det
dan vid passagen av Arboga. (Anders som Hans Kungliga Höghet Gustav likväl osannolikt att likheterna hade
Skog hade vunnit Vinterpokalen re- V beställa ett högklassigt karosseri synts så här långt i detaljerna. Vidare
dan 1909 i en annan Mors.) hos Gustaf Nordbergs Vagnfabrik AB framgår tydligt av Kellners annonser
i Stockholm på ett valfritt utländskt i tysk press att de hade tagit patent
Brevet från Anders Skog till vännen chassi och förse fronten med det se- på sina karossutföranden och detta
Otto i Sverige tyder på att han har naste inom bildesign på den tiden, mönsterskydd gällde uttryckligen
köpt bilen utomlands och hämtat den en spetskylare som effektivt dolde även i Sverige. De olika karossdesig-
där för att sedan användas i Sverige. bilmärkets ursprung. Det spelade nerna hade fått egna namn. Det här
Då borde den väl rimligen redan ha ingen roll om chassit var en Minerva aktuella utförandet kallade Kellner för
varit komplett med sitt karosseri från från Belgien, en Cadillac från USA el- Type Constantinopel.
någon av de kända karosserimakarna ler en Benz från Tyskland, alla skulle
i Berlin? Men varför i all världen skul- ha snarlika långa spetskylare och en Karosseriet på det franska Mors-
le Anders Skog köpa en fransk bil i öppen karosstyp kallad phaeton, som chassit bör nog vara byggt hos Alexis
Berlin och försöka registrera den där? var lång och med konkava sidor och Kellner i Berlin. Man tycker sig till och
den stora suffletten elegant infälld i med känna igen de små namnskyl-
Hade bilen kommit från Frankrike till bakpartiet. De dåtida svenska karos- tarna på sidan av torpeden bakom
Sverige i chassiform och därefter för- serifabrikerna gjorde alla liknande motorhuven från bilderna. Det lär nog
setts med karosseri hos någon av de designer, så det var väldigt svårt att stå Alexis Kellner Carrossier Berlin på
kända Stockholmsfirmorna och när skilja dem åt. Ett fint engelskt chassi någon av dem, även om så små de-
sedan hela ekipaget var färdigbyggt, från Crossley fick sin tyskdesignade taljer inte går att uttyda från de här
hade man bestämt sig för att, ef- kaross hos Katrineholms Vagnfabrik fotona. Därmed förstår man också
ter det att krånglet med de svenska AB så sent som 1920. Även så ordinä- bakgrunden till Anders Skogs föreha-
myndigheterna var ur världen, göra ra bilar som T-Fordar kunde kostas på vanden och ärenden i den dåvarande
en långfärd Berlin tur och retur för att med svenska karosserier i den tyska huvudstaden för det tyska kejsar-
utprova och njuta av den nya bilen? stilen, eftersom de amerikanska ofta riket. Eftersom han uppenbarligen
Nej det scenariot verkar inte hålla. ansågs vara av undermålig kvalitet. representerade Mors och ansvarade
Det som är särskilt iögonenfallande Det tyska modet på de exklusiva lyx- för försäljningen av märket i Sverige,
med bilen på de gamla fina originalbil- vagnarna hade startat ungefär 1912 så tyckte han väl att allt krångel med
derna från Göteborgs stadsmuseum men ansågs hopplöst ute efter 1920. att registrera och hämta hem bilen
är att den inte alls ser typiskt fransk från Berlin var värt besväret. Kanske
ut. Något bilmärke finns inte mon- Det finns mer att notera angående lyckades han till och med sälja någon
terat på fronten. Bilens identitet blir Anders Skogs Mors. Sålunda är de enstaka Mors i Sverige även om han
därför ett mysterium. Man kan inte karakteristiska positionsljusen delvis hade större framgång med försälj-
ens se av den spetsiga fronten att det inbyggda i framskärmarna på samma ningen av en del andra märken.
skulle vara en Mors, som på den här vis som bland annat en Daimler från
tiden hade en platt grill med böljande 1912, en Minerva från 1915 och en Läs mer om mysteriet med den svåri-
kanter. Inte så att man skulle ha an- annan Mors byggd 1915, alla med det dentifierbara bilen på följande sidor.
sett en Mors vara på något sätt un- gemensamt att karosserierna byggts De slutliga bildbevisen uppdagas här
derlägsen som produkt vars identitet hos Nordbergs i Stockholm. Det skul- av Owe Persson efter frekventa be-
man velat dölja. I stället berodde ut- le därför ligga nära till hands att häv- sök hos landsarkivet och därmed kan
seendet på att det bland välsituerade da att den här detaljen är typisk just rätta svaret på vår Quiz avslöjas:
och automobilintresserade personer för Nordbergs. Strålkastarna har ett MORS. Det var faktiskt Kent Forsén
i Sverige för tillfället gällde det tysk- ovanligt utseende och något liknande som var först med rätt Quiz-svar, tätt
inspirerade modet, som föreskrev att sitter exempelvis på bokförläggare följd av Jarl Östensson och Christer
automobiler skulle ha ett visst enhet- Erik Åkerlunds ovannämnda Daimler Persson. GRATTIS!
från 1912. Det kan givetvis inte helt
uteslutas att Anders Skogs Mors från
1913/14 kan vara försedd med ett
tyskt karosseri men, givet de svens-
ka karosserifabrikernas kopiering av
det tyska modet, så är det kanske
ändå inte så mycket som talar för det
- ända tills man studerar tyska bilan-
nonser och särskilt de från Carrossier
Alexis Kellner i Berlin.
Här förekommer bland annat fo-
ton av en bil (bilmärket anges inte)
av 1913 års modell. Likheten med
Anders Skogs Mors är slående i samt-
liga detaljer, inklusive den märkliga
Ventilen • 9 | 2017