Page 14 - Ventilen 2017-4
P. 14
Bilderna med ”MORS” - bil i arkivlådan hos Polstjärnan
Owe Persson
Polstjärnan är det ge-
mensamma namnet för
Stadsmuseets arkivlokaler
vid Polstjärnegatan intill
Lindholmen på Hisingen. Här inbördes tävling om vem som hade den
förvaras bl a Industrimuseets mest imponerande bilen och herr Skog
samlingar. Vid arbetet med låg nog bra till med sin bil, som bl a hade
GMHKs 50 års jubileum gjordes erhåller då reg. en specialtillverkad unik och utstickande
några besök i Industrimuseets nr. O263 och tillhörig Herr spetskylare.
efterlämnade dokumentarkiv. Anders Skog, Göteborg. Automobilen
GMHKs tidigaste historia hör ju intimt beskrivs som: Dubbel – Phaeton, hållen i Anders Skog är med i KAKs medlemsför-
samman med detta museum. Väl motta- grå färgton med svarta hjul. Uppgift om teckning 1919, med en MORS på 65 hkr.
gen och med de vita arkivhandskarna av bilens fabrikat har utelämnats – slarv eller Registreringsnummer saknas så vi vet
bomull påtagna, enligt den uppförandekod ointresse? – det är svårt att veta nu över inte om det kan vara samma bil. Morsens
som numera gäller i sådana här miljöer, hundra år efteråt. vidare öde är tillsvidare okänt.
kunde utforskandet börja. Dokumenten är
ganska väl organiserade särskilt om man Med utgångspunkt från det i besiktnings- Paris före sekelskiftet 1900 var som en
betänker att Industrimuseet har flyttats instrumentet angivna axelavståndet 335 myrstack med mer än 300 firmor kopp-
minst två gånger. En del av ”fynden” kom cm kan typbeteckningen fastställas till lade till biltillverkning i någon form. Därtill
till användning vid framtagandet vår tid- en MORS 28 - 35, som enligt katalogen kan man lägga ytterligare 350 liknande
ning Ventilens jubileumsnummer. för 1913 är deras exklusivaste modell. företag i de olika departementen runt om i
Motoreffekten i besiktningsinstrumentet Frankrike. Uppgifterna finns i en årsbok för
För den motorhistoriskt intresserade är uppges till 35 - 70 hkr och får antas vara den franska automobilbranschen publice-
detta en guldgruva med en hel del foto- en omräkning mellan franska och svenska rad 1898. Det framgår att det näst största
grafier, broschyrer och annat efterlämnat. beräkningsnormer eller en inte helt billandet i Europa, Tyskland endast kunde
I en arkivlåda hittades flera foton visande orimlig bedömning med tanke på motorns visa upp en tiondel så många företag.
samma bil, tagna ur olika vinklar och med slagvolym, 7, 24 liter. I katalogen erbjuds Bokens författare hade dock inte lyckats
ett ganska extravagant utseende och re- 8 olika chassier i prisklasser från 6,700 få fram – säger man – några uppgifter
gistrerad med O – nummer. En av bilderna frs till 17,000 frs. (alla priser gällde chassi rörande förhållandena på andra sidan
hade på baksidan en handskriven text, kan- utan däck). 4 chassier erbjuds med Atlanten. I Frankrike skulle det samtidigt ha
ske inte helt lättläst. Mottagare var broder motorer fungerande med tallriksventiler funnits över 5000 registrerade motorfor-
Otto och avsändaren hette Anders. Av och 4 chassier erbjuds med slidmotorer don jämfört med ca 80 i Tyskland.
texten framgick att bilen skulle kunna vara tillverkade av belgiska Minerva. 28/35 var
av det franska märket MORS och att bilden den dyraste – 17,000 frs - och för Rudge - De största biltillverkarna: De Dion, Bouton;
hade sänts från Berlin. Då Jan Segerfeldt Whitworth trådekerhjul fick man lägga till Panhard & Levassor; Peugeot och Renault
fick se bilden blev vi på det klara med att 800 frs. För samma pris som det billigaste sålde årligen var och en 100-tals motor-
avsändaren var grosshandlaren Anders chassiet kunde i Frankrike köpas 3 – 4 st fordon. Mors tillhörde en stor grupp av
Skog boende i Göteborg. Frågan om vem kompletta Ford T. mellanstora företag med en numerärt
mottagaren broder Otto kunde vara har mindre tillverkning. Frankrike var åren före
ännu inte kunnat besvaras. I denna utgåva De bilintresserade i Göteborg fick verkligen sekelskiftet 1900 det ledande billandet
av Ventilen har Jan skrivit en artikel om något att titta på när Anders Skog kom men bara några år in på det nya seklet var
Anders Skog, som bl a hade den skandina- körande i sin eleganta MORS. Bland de bilden en annan i och med USAs entré på
viska agenturen för MORS, och hans övriga välbärgade bilägarna rådde säkerligen en världsmarknaden.
verksamheter och bedrifter.
Källor:
Enligt kopia av Besiktningsinstrumentet, Automobiles MORS, katalog 1913
Automobilens Historia, John Nerén, 1937
från Landsarkivet i Göteborg, införs bilen i La France et l´Automobile, Charles W. Bishop, 1971
bilregistret den 7 april 1913 i Göteborg och Motor Sport, artikel av W. Boddy, februari1974
Göteborgs Stadsmuseum, Industriarkivet, Arkivarie: Manne Wernemyr, oktober 2017
Ventilen • 14 | 2017