Page 14 - Ventilen 2017-4
P. 14

Bilderna med ”MORS” - bil i arkivlådan hos Polstjärnan





                                                                                                      Owe  Persson


















        Polstjärnan är det ge-
        mensamma namnet för
        Stadsmuseets arkivlokaler
        vid Polstjärnegatan intill
        Lindholmen på Hisingen. Här                                                inbördes tävling om vem som hade den
        förvaras bl a Industrimuseets                                             mest imponerande bilen och herr Skog
        samlingar. Vid arbetet med                                                låg nog bra till med sin bil, som bl a hade
        GMHKs 50 års jubileum gjordes                         erhåller då reg.    en specialtillverkad unik och utstickande
        några besök i Industrimuseets                   nr. O263 och tillhörig Herr   spetskylare.
        efterlämnade dokumentarkiv.              Anders Skog, Göteborg. Automobilen
        GMHKs tidigaste historia hör ju intimt   beskrivs som: Dubbel – Phaeton, hållen i   Anders Skog är med i KAKs medlemsför-
        samman med detta museum. Väl motta-  grå färgton med svarta hjul. Uppgift om   teckning 1919, med en MORS på 65 hkr.
        gen och med de vita arkivhandskarna av   bilens fabrikat har utelämnats – slarv eller   Registreringsnummer saknas så vi vet
        bomull påtagna, enligt den uppförandekod   ointresse? – det är svårt att veta nu över   inte om det kan vara samma bil. Morsens
        som numera gäller i sådana här miljöer,   hundra år efteråt.              vidare öde är tillsvidare okänt.
        kunde utforskandet börja. Dokumenten är
        ganska väl organiserade särskilt om man   Med utgångspunkt från det i besiktnings-  Paris före sekelskiftet 1900 var som en
        betänker att Industrimuseet har flyttats   instrumentet angivna axelavståndet 335   myrstack med mer än 300 firmor kopp-
        minst två gånger. En del av ”fynden” kom   cm kan typbeteckningen fastställas till   lade till biltillverkning i någon form. Därtill
        till användning vid framtagandet vår tid-  en MORS 28 - 35, som enligt katalogen   kan man lägga ytterligare 350 liknande
        ning Ventilens jubileumsnummer.      för 1913 är deras exklusivaste modell.   företag i de olika departementen runt om i
                                             Motoreffekten i besiktningsinstrumentet   Frankrike. Uppgifterna finns i en årsbok för
        För den motorhistoriskt intresserade är   uppges till 35 - 70 hkr och får antas vara   den franska automobilbranschen publice-
        detta en guldgruva med en hel del foto-  en omräkning mellan franska och svenska   rad 1898. Det framgår att det näst största
        grafier, broschyrer och annat efterlämnat.   beräkningsnormer eller en inte helt   billandet i Europa, Tyskland endast kunde
        I en arkivlåda hittades flera foton visande   orimlig bedömning med tanke på motorns   visa upp en tiondel så många företag.
        samma bil, tagna ur olika vinklar och med   slagvolym, 7, 24 liter. I katalogen erbjuds   Bokens författare hade dock inte lyckats
        ett ganska extravagant utseende och re-  8 olika chassier i prisklasser från 6,700   få fram – säger man – några uppgifter
        gistrerad med O – nummer. En av bilderna   frs till 17,000 frs. (alla priser gällde chassi   rörande förhållandena på andra sidan
        hade på baksidan en handskriven text, kan-  utan däck).                 4 chassier erbjuds med   Atlanten. I Frankrike skulle det samtidigt ha
        ske inte helt lättläst.  Mottagare var broder   motorer fungerande med tallriksventiler   funnits över 5000 registrerade motorfor-
        Otto och avsändaren hette Anders. Av   och 4 chassier erbjuds med slidmotorer   don jämfört med ca 80 i Tyskland.
        texten framgick att bilen skulle kunna vara   tillverkade av belgiska Minerva. 28/35 var
        av det franska märket MORS och att bilden   den dyraste – 17,000 frs - och för Rudge -   De största biltillverkarna: De Dion, Bouton;
        hade sänts från Berlin. Då Jan Segerfeldt   Whitworth trådekerhjul fick man lägga till   Panhard & Levassor; Peugeot och Renault
        fick se bilden blev vi på det klara med att   800 frs. För samma pris som det billigaste   sålde årligen var och en 100-tals motor-
        avsändaren var grosshandlaren Anders   chassiet kunde i Frankrike köpas 3 – 4 st   fordon. Mors tillhörde en stor grupp av
        Skog boende i Göteborg. Frågan om vem   kompletta Ford T.                 mellanstora företag med en numerärt
        mottagaren broder Otto kunde vara har                                     mindre tillverkning. Frankrike var åren före
        ännu inte kunnat besvaras. I denna utgåva   De bilintresserade i Göteborg fick verkligen   sekelskiftet 1900 det ledande billandet
        av Ventilen har Jan skrivit en artikel om   något att titta på när Anders Skog kom   men bara några år in på det nya seklet var
        Anders Skog, som bl a hade den skandina-  körande i sin eleganta MORS. Bland de   bilden en annan i och med USAs entré på
        viska agenturen för MORS, och hans övriga   välbärgade bilägarna rådde säkerligen en   världsmarknaden.
        verksamheter och bedrifter.
                                              Källor:
        Enligt kopia av Besiktningsinstrumentet,   Automobiles MORS, katalog 1913
                                              Automobilens Historia, John Nerén, 1937
        från Landsarkivet i Göteborg, införs bilen i   La France et l´Automobile, Charles W. Bishop, 1971
        bilregistret den 7 april 1913 i Göteborg och   Motor Sport, artikel av W. Boddy, februari1974
                                              Göteborgs Stadsmuseum, Industriarkivet, Arkivarie: Manne Wernemyr, oktober 2017
          Ventilen • 14 | 2017
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19