Page 5 - Ventilen 2017-4
P. 5
kuggstångsstyrning och framdrivning
genom en sensationell och nykonstruerad
boxermotor med toppventiler på 1.486 cc
och 50 hkr såg den nya bilen, som skulle
få modellnamnet Javelin, ut som en sportig
och snabb familjevagn av senaste mode,
med en pigg acceleration och en toppfart
på cirka 125 km/t. En bil med så många
avancerade tekniska lösningar skulle
inte bli lika billig att tillverka som en mer
konventionell typ av bil. Därför var det inte
så lätt för den förhållandevis lilla Jewett-
firman att få allt klart i god tid för att anpassa
produkten till en löpande serieproduktion.
De omfattande förberedelserna inklusive
planeringen och prototyptillverkningen
blev inte helt komplikationsfria på sin
väg mot produktionalisering. En viktig
underleverantör var Briggs Motor Bodies i
Doncaster som framställde de självbärande
karosserna. Hos dem hade lilla Jowett svårt
att få gehör för sina leveransprioriteringar,
eftersom Briggs krävde ett större antal för tidigt med försäljning av den nya Javelin den stora organisationen British Motor
att det skulle löna sig för dem att medverka. även i Sverige. Importör och generalagent Corporation (BMC), en sammanslagning
När Jowetts sammansättning av bilar var Alpen, Gundersen AB i Göteborg. av Austin och Nuffieldkoncernen 1952.
väl kom igång, drabbades flödet tidvis Grundmodellen kostade 13.400 kr inklusive Gerald hade nu avancerat till chefsingenjör
av störningar och arbetet i fabriken kom accis 1953, medan de luxe-versionen gick inom BMC. Men när han redan ett par år
i otakt med leveranserna av andra delar på 15.010 kr, inte billigt men inte värre än senare kunde få chansen att ta över ett
utifrån. Ibland kunde det bli ett överskott att flera bilar såldes. Kvalitén på de hit motsvarande arbete som chefsingenjör
av karosser som fastnade i Bradford, innan importerade bilarna verkar ändå ha varit i för personbilarna hos General Motors-
resten av bilarna kunde byggas färdigt. nivå med priset, för långt in på 1960-talet ägda konkurrenten Vauxhall, så nappade
Produktionsstörningarna medförde också kunde man fortfarande se någon enstaka han direkt. Det verkar som han trivdes
att Jowett fick problem med sitt kassaflöde. Jowett Javelin rulla i Göteborgstrafiken. utmärkt hos Vauxhall, för där blev han kvar
på sin post ända till 1972. En och annan
Britterna fick en första glimt av den nya bilen Tyvärr var allt inte som det borde vara Viva- och Victormodell är resultatet av
när den presenterades för allmänheten i på fabriken i Bradford där Javelin hans senare inflytande på bilkonstruktion
fullt ösregn på bilindustrins egen Golden serietillverkades. Kvalitén på produkterna och bildesign. Geralds efterträdare hos
Jubilee Parade i London lördagen den 27 höll inte vad den lovat. Det var inte i BMC blev förresten en viss Alec Issigonis
juli 1946. På paradaffischerna kunde man första hand fel på konstruktionerna utan (Morris Minor och hundkojorna BMC 850,
läsa texten: ”En dag kommer den att bli er!” snarare på möjligheten att sätta in dem i 1100, 1800 och 3-litre).
Tyvärr besannades detta på så sätt att det en massproduktionsbaserad verklighet.
dröjde ända till 1949 innan det fanns några Tillverkningsstakten var så hög som det var Trots att Gerald arbetade hela sitt
färdiga produktionsbilar att köpa. Oavsiktligt möjligt för en liten tillverkare som var helt i yrkesverksamma liv inom bilindustrin,
hade man skapat ett starkt uppdämt behov händerna på sina underleverantörer och så ägnade han även en del av sin fritid
och höga förväntningar hos det engelska beroende av deras kapacitet att leverera åt att leka med bilar och då särskilt med
folket. Det var ont om nya bilar för dem att delar. Det fanns vissa tröga sektorer här sin ägandes Mercedes-Benz Grand Prix-
köpa, för fabrikerna satsade i första hand och det gjorde att produktionsbandet i racerbil som i ett tidigare liv hade vunnit
på exporten medan hemmamarknaden Bradford fick stoppas tidvis. Tillförlitligheten Targa Florio 1924. Efter omfattande eget
fick stå tillbaka. När Jowett Javelin väl blev hos de levererade bilarna visade sig vara renoveringsarbete ställde han upp med den
tillgänglig hos de engelska återförsäljarna bedrövlig och kunderna drabbades av i Targa Florio 1974, alltså vid 50-årsjubileet
sålde den därför som smör i solsken. De plågsamma besvär över diverse saker som av den ursprungliga tävlingen, och körde
motsvarande modellerna från Austin, gick sönder. Effekten av kvalitetsbristerna fullt ut runt banan. Den gick som en bomb,
Morris och Hillman var fortfarande tog ut sin rätt och 1954 sattes företaget i sa han efteråt.
omoderna förkrigsbilar som hade fått tvångslikvidation efter att 23 307 bilar hade
nytt liv efter kriget, så de såg verkligen hunnit byggas. Denne man som hette Gerald var verkligen
ålderdomliga ut i jämförelse med den en sann bilman i allt han företog sig.
snyggt strömlinjeformade Jowett Javelin. Vår man Gerald å sin sida hade hunnit Någon känd designikon blev han ändå inte.
Den gick hem både hos motorjournalister lämna Jowett för länge sedan. Väl tillbaka Vore det inte på tiden att ge honom litet
och kunder. Tävlingsframgångarna med hos Morris 1949 fick han en chefsplats i berättigad uppmärksamhet nu?
fina placeringar i RAC-rallyt, Tulpan-rallyt toppen, där han ansvarade för tillkomsten
- och inte minst Monte Carlo-rallyna 1949 av MG Magnette ZA, Wolseley 4/44,
och 1951 - spädde på intresset för bilen Riley Pathfinder, MG TF och MGA. Med
ytterligare. Detta ledde till att Jowett också tiden fick han allt svårare att få gehör för
började tillverka en öppen sportmodell sina idéer bland övriga chefer, särskilt
kallad Jupiter. På grund av att exporten den starke ledaren Leonard Lord, som
var högprioriterad, kom Jowett tidigt igång styrde och ställde över det mesta inom
Ventilen • 5 | 2017