Page 5 - Ventilen 2017-4
P. 5

kuggstångsstyrning  och  framdrivning
        genom en sensationell och nykonstruerad
        boxermotor med toppventiler på 1.486 cc
        och 50 hkr såg den nya bilen, som skulle
        få modellnamnet Javelin, ut som en sportig
        och snabb familjevagn av senaste mode,
        med en pigg acceleration och en toppfart
        på cirka 125 km/t.  En bil med så många
        avancerade tekniska lösningar skulle
        inte bli lika billig att tillverka som en mer
        konventionell typ av bil. Därför var det inte
        så  lätt  för  den  förhållandevis  lilla  Jewett-
        firman att få allt klart i god tid för att anpassa
        produkten till en löpande serieproduktion.
        De omfattande förberedelserna inklusive
        planeringen och prototyptillverkningen
        blev inte helt komplikationsfria på sin
        väg mot  produktionalisering.  En viktig
        underleverantör var Briggs Motor Bodies i
        Doncaster som framställde de självbärande
        karosserna. Hos dem hade lilla Jowett svårt
        att få gehör för sina leveransprioriteringar,
        eftersom Briggs krävde ett större antal för   tidigt med försäljning av den nya Javelin   den stora organisationen British Motor
        att det skulle löna sig för dem att medverka.   även i Sverige. Importör och generalagent   Corporation (BMC),  en sammanslagning
        När Jowetts sammansättning av bilar   var Alpen,  Gundersen AB  i Göteborg.   av  Austin  och  Nuffieldkoncernen  1952.
        väl  kom  igång,  drabbades  flödet  tidvis   Grundmodellen kostade 13.400 kr inklusive   Gerald hade nu avancerat till chefsingenjör
        av störningar och arbetet i fabriken kom   accis 1953, medan de luxe-versionen gick   inom BMC. Men när han redan ett par år
        i  otakt  med  leveranserna  av  andra  delar   på 15.010 kr, inte billigt men inte värre än   senare kunde få chansen att ta över ett
        utifrån.  Ibland kunde det  bli ett  överskott   att  flera  bilar  såldes.  Kvalitén  på  de  hit   motsvarande arbete som chefsingenjör
        av karosser som fastnade i Bradford, innan   importerade bilarna verkar ändå ha varit i   för personbilarna hos General Motors-
        resten av bilarna kunde byggas färdigt.   nivå med priset, för långt in på 1960-talet   ägda konkurrenten Vauxhall, så nappade
        Produktionsstörningarna medförde också   kunde man fortfarande se någon enstaka   han direkt.  Det  verkar  som  han trivdes
        att Jowett fick problem med sitt kassaflöde.  Jowett Javelin rulla i Göteborgstrafiken.  utmärkt hos Vauxhall, för där blev han kvar
                                                                                  på sin post ända till 1972. En och annan
        Britterna fick en första glimt av den nya bilen   Tyvärr var allt inte som det borde vara   Viva- och Victormodell är resultatet av
        när  den  presenterades  för  allmänheten  i   på  fabriken  i  Bradford  där  Javelin   hans  senare  inflytande  på  bilkonstruktion
        fullt  ösregn  på  bilindustrins  egen  Golden   serietillverkades.  Kvalitén  på  produkterna   och  bildesign.  Geralds  efterträdare  hos
        Jubilee Parade i London lördagen den 27   höll inte vad den lovat. Det var inte i   BMC blev förresten en viss Alec Issigonis
        juli 1946. På paradaffischerna kunde man   första hand fel på konstruktionerna utan   (Morris Minor och hundkojorna BMC 850,
        läsa texten: ”En dag kommer den att bli er!”   snarare på möjligheten att sätta in dem i   1100, 1800 och 3-litre).
        Tyvärr besannades detta på så sätt att det   en massproduktionsbaserad verklighet.
        dröjde ända till 1949 innan det fanns några   Tillverkningsstakten var så hög som det var   Trots att Gerald arbetade hela sitt
        färdiga produktionsbilar att köpa. Oavsiktligt   möjligt för en liten tillverkare som var helt i   yrkesverksamma liv inom bilindustrin,
        hade man skapat ett starkt uppdämt behov   händerna på sina underleverantörer och   så ägnade han även en del av sin fritid
        och höga förväntningar hos det engelska   beroende av deras kapacitet att leverera   åt att leka med bilar och då särskilt med
        folket. Det var ont om nya bilar för dem att   delar. Det fanns vissa tröga sektorer här   sin  ägandes  Mercedes-Benz  Grand  Prix-
        köpa, för fabrikerna satsade i första hand   och det gjorde att produktionsbandet i   racerbil som i ett  tidigare liv hade vunnit
        på  exporten  medan  hemmamarknaden   Bradford fick stoppas tidvis. Tillförlitligheten   Targa Florio 1924. Efter omfattande eget
        fick stå tillbaka.  När Jowett Javelin väl blev   hos de levererade bilarna visade sig vara   renoveringsarbete ställde han upp med den
        tillgänglig hos de engelska återförsäljarna   bedrövlig och kunderna drabbades av   i Targa Florio 1974, alltså vid 50-årsjubileet
        sålde den därför som smör i solsken. De   plågsamma besvär över diverse saker som   av den ursprungliga tävlingen, och körde
        motsvarande modellerna från Austin,   gick sönder. Effekten av kvalitetsbristerna   fullt ut runt banan. Den gick som en bomb,
        Morris och Hillman var fortfarande   tog ut sin rätt och 1954 sattes företaget i   sa han efteråt.
        omoderna förkrigsbilar  som  hade fått   tvångslikvidation efter att 23 307 bilar hade
        nytt  liv  efter  kriget,  så  de  såg  verkligen   hunnit byggas.        Denne man som hette Gerald var verkligen
        ålderdomliga ut i jämförelse med den                                      en  sann  bilman i  allt  han  företog  sig.
        snyggt  strömlinjeformade  Jowett  Javelin.   Vår  man Gerald  å sin sida hade hunnit   Någon känd designikon blev han ändå inte.
        Den gick hem både hos motorjournalister   lämna Jowett för länge sedan. Väl tillbaka   Vore det inte på tiden att ge honom litet
        och  kunder.  Tävlingsframgångarna  med   hos  Morris  1949  fick  han  en  chefsplats  i   berättigad uppmärksamhet nu?
        fina placeringar i RAC-rallyt, Tulpan-rallyt   toppen, där han ansvarade för tillkomsten
        - och inte minst Monte Carlo-rallyna 1949   av MG Magnette ZA, Wolseley 4/44,
        och 1951 - spädde på intresset för bilen   Riley  Pathfinder,  MG  TF  och  MGA.  Med
        ytterligare. Detta ledde till att Jowett också   tiden fick han allt svårare att få gehör för
        började tillverka en öppen sportmodell   sina  idéer bland övriga chefer,  särskilt
        kallad Jupiter.  På grund av att  exporten   den starke ledaren Leonard Lord, som
        var högprioriterad, kom Jowett tidigt igång   styrde och ställde över det  mesta inom
                                                                                               Ventilen • 5 | 2017
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10