Page 4 - Ventilen 2017-4
P. 4
EN MAN SOM HETTE GERALD
Jan Segerfeldt
Bland en del av oss bilentusiaster är han Sent 1941 fick han se en annons i förslag till personbil som passade engelska
känd som ansvarig för formgivningen av branschtidningen The Automobil Engineer, medelklassfamiljer. Han bedömde att de
MG Magnette ZA/ZB och systermodellen där man sökte en ung chefsdesigner skulle komma att efterfråga en lagom stor,
Wolseley 4/44 men hans bana inom till en bilfabrik, vars namn inte angavs i attraktiv och rymlig fyrdörrad fyrcylindrig
bilindustrin hade redan tidigare krönts av annonsen. Gerald sökte ändå och fick bil.
en annan succé, nämligen Jowett Javelin, jobbet. Det visade sig vara Jowettfabriken i
som han gjorde på uppdrag av en liten före Bradford i Yorkshire i norra England, alltså Förutsättningarna var således de allra
detta krigsindustri i norra England som belägen långt utanför det engelska bilbältet bästa och Gerald satte ivrigt igång med
behövde något att göra efter kriget. som ligger runt Birmingham och Coventry. att både ingenjöra och formge den första
Detta gjorde Gerald tveksam till om han Jowettbilen för kommande fredstid. Redan
Mannen ifråga hette Gerald Palmer (1911- verkligen skulle ta jobbet och tvingas flytta. efter ett halvårs förberedelser var hela
1999) och kom från Bulawayo i Södra konceptet till bilen färdigt. Då hade Gerald
Rhodesia (idag Zimbabwe), där hans far Jowett hade tillverkat bilar sedan 1906. haft sitt inflytande över varenda detalj i den
hade lett uppbyggnaden av järnvägen De hade fått viktiga uppdrag under kriget nya bilen. Konstruktionen genomsyrades
genom landet. Pappan hade väl tänkt sig att och hade lyckats bygga upp en lönsam av smarta och annorlunda lösningar i ett
lille Gerald skulle ta över efter honom men verksamhet inom den militära sektorn. Men snyggt paket. Inom de flesta bilföretag
sonen valde i stället att flytta till England när kriget väl skulle vara över avsåg Jowett brukar konstruktörerna dra åt ett håll
1927 och utbilda sig till ingenjör där. Han att starta fredlig verkstadsproduktion medan de som sitter på pengarna drar
varvade studierna med att praktisera hos igen. Man förberedde sig för att återuppta åt ett annat. Gedigna konstruktioner blir
lastbilstillverkaren Scammell. På fritiden personbiltillverkningen men inte genom att ofta dyrare än enkla lösningar och är mer
tog han chansen att med en sponsor fortsätta bygga förkrigsbilar utan nu tänkte krävande att anpassa till serieproduktion.
bakom sig starta ett eget företag döpt till man börja utveckla helt nya modeller från Men i fallet Jowett Javelin kan man tala om
Deroy Car Company för att bygga en liten scratch. Detta lockade Gerald tillräckligt för ingenjörernas seger över de ansvariga på
sportbil. Prototypen var klar 1936 men att ändå säga ja till det nya jobbet. ekonomiavdelningen.
sedan blev det inget mer. Lätt besviken
men stolt över sitt sportbilskoncept körde Gerald började arbeta hos Jowett i januari Gerald började med en helsvetsad
Gerald prototypen till Abingdon för att 1942. Hans primära uppgift blev att skapa kaross i stål som var självbärande, rundat
visa upp den för den kände fabrikören och en ny Jowett-bil efter egna villkor från framparti, rymlig passagerarbur och ett
MG-sportbilsprofilen Cecil Kimber. Detta ett blankt papper - ett kalastillfälle för en starkt sluttande bakparti vilket medförde
ledde direkt till att Gerald blev anställd på duktig ingenjör med kreativ läggning - så att den såg aerodynamisk ut. En viss
ritkontoret i Morrisfabriken i Cowley, där det passade Gerald som hand i handske. amerikansk designinfluens (från Lincoln
flera nya MG-bilar föddes på ritborden åren Den enda konkreta begränsningen var Zephyr) kan man spåra här men Gerald
1938-39, bland annat MG Y-type, som kom att växellåda och bakaxel redan fanns hade nog inspirerats även från andra
i produktion först efter kriget. och måste användas i den nya bilen. håll som till exempel Tatra och Lancia.
Ledningen ville att Gerald skulle ta fram ett Med individuell framvagnsupphängning,
Ventilen • 4 | 2017