Page 4 - Ventilen 2017-4
P. 4

EN MAN SOM HETTE GERALD



                                                                                                      Jan Segerfeldt
        Bland en del av oss bilentusiaster är han   Sent  1941  fick  han  se  en  annons  i   förslag till personbil som passade engelska
        känd som ansvarig för formgivningen av   branschtidningen The Automobil Engineer,   medelklassfamiljer.  Han bedömde att  de
        MG Magnette ZA/ZB och systermodellen   där  man  sökte  en  ung  chefsdesigner   skulle komma att efterfråga en lagom stor,
        Wolseley 4/44 men hans bana inom     till en bilfabrik,  vars  namn inte angavs  i   attraktiv och rymlig fyrdörrad fyrcylindrig
        bilindustrin  hade  redan  tidigare  krönts  av   annonsen.  Gerald  sökte  ändå  och  fick   bil.
        en annan succé, nämligen Jowett Javelin,   jobbet. Det visade sig vara Jowettfabriken i
        som han gjorde på uppdrag av en liten före   Bradford i Yorkshire i norra England, alltså   Förutsättningarna var således de allra
        detta  krigsindustri i norra England som   belägen långt utanför det engelska bilbältet   bästa och Gerald satte ivrigt  igång med
        behövde något att göra efter kriget.  som ligger runt Birmingham och Coventry.   att både ingenjöra och formge den första
                                             Detta gjorde Gerald tveksam till om han   Jowettbilen för kommande fredstid. Redan
        Mannen ifråga hette Gerald Palmer (1911-  verkligen skulle ta jobbet och tvingas flytta.   efter ett halvårs förberedelser var hela
        1999) och kom från Bulawayo i Södra                                       konceptet till bilen färdigt. Då hade Gerald
        Rhodesia (idag Zimbabwe), där hans far   Jowett hade tillverkat bilar sedan 1906.   haft sitt inflytande över varenda detalj i den
        hade lett uppbyggnaden av järnvägen   De hade fått viktiga uppdrag under kriget   nya  bilen.  Konstruktionen  genomsyrades
        genom landet. Pappan hade väl tänkt sig att   och hade lyckats bygga upp en lönsam   av smarta och annorlunda lösningar i ett
        lille Gerald skulle ta över efter honom men   verksamhet inom den militära sektorn. Men   snyggt  paket.  Inom  de  flesta  bilföretag
        sonen  valde  i  stället  att  flytta  till  England   när kriget väl skulle vara över avsåg Jowett   brukar konstruktörerna dra åt  ett  håll
        1927 och utbilda sig till ingenjör där. Han   att  starta  fredlig  verkstadsproduktion   medan de som sitter på pengarna drar
        varvade studierna med att praktisera hos   igen. Man förberedde sig för att återuppta   åt ett annat.  Gedigna konstruktioner blir
        lastbilstillverkaren  Scammell.  På  fritiden   personbiltillverkningen men inte genom att   ofta dyrare än enkla lösningar och är mer
        tog  han  chansen att  med en sponsor   fortsätta bygga förkrigsbilar utan nu tänkte   krävande att anpassa till serieproduktion.
        bakom sig starta ett eget företag döpt till   man börja utveckla helt nya modeller från   Men i fallet Jowett Javelin kan man tala om
        Deroy Car Company för att bygga en liten   scratch. Detta lockade Gerald tillräckligt för   ingenjörernas seger över de ansvariga på
        sportbil.  Prototypen var  klar 1936 men   att ändå säga ja till det nya jobbet.  ekonomiavdelningen.
        sedan blev det  inget  mer.  Lätt  besviken
        men stolt över sitt sportbilskoncept körde   Gerald började arbeta hos Jowett i januari   Gerald började med en helsvetsad
        Gerald prototypen till Abingdon för att   1942. Hans primära uppgift blev att skapa   kaross i stål som var självbärande, rundat
        visa upp den för den kände fabrikören och   en ny Jowett-bil efter egna villkor från   framparti,  rymlig  passagerarbur  och  ett
        MG-sportbilsprofilen  Cecil  Kimber.  Detta   ett  blankt  papper  -  ett  kalastillfälle  för  en   starkt  sluttande  bakparti vilket  medförde
        ledde direkt till att Gerald blev anställd på   duktig ingenjör med kreativ läggning - så   att den såg aerodynamisk ut.  En viss
        ritkontoret  i Morrisfabriken i Cowley,  där   det passade Gerald som hand i handske.   amerikansk  designinfluens  (från  Lincoln
        flera nya MG-bilar föddes på ritborden åren   Den  enda konkreta begränsningen var   Zephyr) kan man spåra här men Gerald
        1938-39, bland annat MG Y-type, som kom   att växellåda och bakaxel redan fanns   hade  nog  inspirerats  även  från  andra
        i produktion först efter kriget.     och måste användas i den nya bilen.   håll som till exempel Tatra och Lancia.
                                             Ledningen ville att Gerald skulle ta fram ett   Med individuell framvagnsupphängning,









































          Ventilen • 4 | 2017
   1   2   3   4   5   6   7   8   9