Page 16 -
P. 16
genjörsfirman Sven Lundén Aktiebolag bil-
dades 1934 som framgår av namnet av ingenjören
Sven Lundén. Hans syfte med företaget var att idka
handel med den nya och revolutionerande Citroen
som hade introducerats samma år som hans fir-
ma startade. Först låg ingenjörsfirman vid Norra
Larmgatan men 1939 flyttade man till nya lokaler
vid Friggagatan 8, där man hade låtit uppföra en
specialbyggnad för att kunna samla all verksamhet
(försäljning av bilar, reservdelar, tillbehör och verk-
stad samt ett kontor). Dotterbolaget Biltjänst till-
kom 1939 för att sköta verkstadsdelen och välkom-
nade även andra bilmärken än det egna och detta
ägdes av Sven Lundén själv. Biltjänst hade inves-
terat i många nya specialmaskiner och klarade alla
reparationer och all service på Citroenbilarna. Även
motorcyklar av märkena Sarolea, Terrot, Scott och
Dot ingick i Lundéns sortiment. (På Odinsgatan och
Friggagatan fanns flera andra konkurrerande mo-
torcykelföretag som till exempel Motorfirman Malte
Blohm Aktiebolag som sålde Harley-Davidson med
flera.)

Automobilfirma Ragnar Janson AB bildades
1941 av Ragnar Janson. Han hade fått tillgång till
Göteborgs Hyrverks gamla lokaler vid Magasinsgatan.
Janson byggde om och moderniserade dessa för
att på så sätt kunna få plats med två stora utställ-
ningslokaler, en som vette mot Kaserntorget och
en annnan mot Magasinsgatan, precis i hörnet av
Magasinsgatan och Södra Larmgatan. Här ställde
man ut de senaste modellerna av General Motors
produkter från de amerikanska bästsäljarna Buick,
Cadillac, Oldsmobile och Chevrolet i spetsen men
också från engelska Vauxhall, som även det tillhörde
General Motors. På Södra Larmgatan låg tillbehörs-
butiken med reservdelslagret på övervåningen och
med den stora verkstaden på baksidan. Verkstaden
var ovanligt välförsedd och modern med möjlig-
het att borra motorer, mäta och ställa in styrning,
göra felsökning av elektrisk utrustning genom en
så kallad bildoktor och snabbladda batterier. Man
hade också fyra sprutboxar för omlackeringar och
var fullutrustade för alla snickeriarbeten. Företaget
ville givetvis inte vara sämre än Bil & Truck så man
hade en egen Chevrolet bärgningsbil igång 24-7 (ett
uttryck som inte fanns då). Vagnmottagningshallen
med högt i tak låg på Magasinsgatan 19. Snart skulle
man bygga en stor ny verkstad på en ledig tomt på
Göteborgsvägen mellan Göteborg och Mölndal.

Källa: Boken Stor-Göteborg (utgiven 1948 av
Aktiebolaget Bokförmedlingen, Göteborg, tryckt i 15
000 exemplar med foton av fotograf Sven Sjöstedt
i Göteborg, tryckt hos Elanders Boktryckeri AB i
Göteborg 1949).

Fotnot: Göteborg hade 337 000 innevånare 1948.

Jan Segerfeldt Oskviacknsetlåveanådresbeinldarveis.ar verkstaden i färdigt

16 Ventilen 4-2010
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20