Page 18 -
P. 18
Intryck Uttryck Jan Segerfeldt

BILBROSCHYRERNAS FRAMTID SLUTAR HÄR!

Nu har vi kommit in i 2000-talet. Då behövs inte bilbroschyrer längre som
instrument för att informera bilköparna om förträffligheten hos företagets
produkter. Det vet de redan. Den presumtive köparen har suttit hemma el-
ler på jobbet eller kanske i bilen och läst in sig på allt om den nya bil han vill
köpa genom att gå in på internet, kolla biltillverkarens hemsida, ladda ner nya
applikationer till mobilen och läsa biltester i iPad-magasinet. Återförsäljaren
har lagt ut hela sin försäljningsbroschyr på nätet. Därigenom har den mo-
derna köparen tagit del av all information, sett alla bilder och videor på bi-
len ifråga, kollat alla utrustningsalternativ och gjort egna val av exteriörfärg,
inredning och extrautrustning och sett hur just hans bil ser ut på skärmen.
Dessutom har han jämfört priser mellan olika återförsäljare och hittat till hans
IRL-showroom genom GPS:en.

Så vad sjutton ska han med en pappersversion av en bilbroschyr till? Den
är dyr att trycka, den kan inte täcka in all information till alla köpare och den
måste hämtas hos handlaren eller så tar det flera dagar och kostar dyrt porto
om han ska skicka den med posten. En tryckt pappersbroschyr är helt enkelt
passé på dagens bilmarknad. Vem läser för resten tidningar på papper nu
för tiden när man kan hämta all information man behöver på nätet, det gäl-
ler såväl dagstidningarna som biltidningarna. Göteborgs-Postens nyheter är
betydligt färskare på websidan än på den pappersversion vi får hem i brevlå-
dan dagen efter. De fina engelska motortidningarna som Classic Car och The
Automobile, som vi kan köpa här i Pressbyrån flera veckor efter att de publi-
cerades i sitt hemland och till dubbla priset beroende på höga portokostnader,
har hemsidor på internet där vi kan få veta allt i kalendern redan innan det har
hänt. Så vad ska vi ha papperstidningen till? Dessutom tar den mycket plats
och hälften av tidningen är fylld av annonser.

Biltillverkarna har redan insett att de inte längre behöver göra broschyrer för
att sälja bilar. Det är bara dyrt och ohanterligt och inte särskilt effektivt. Nu
slipper de att ligga med ett lager av tusentals broschyrer som ska delas ut.
De tänker modernt miljömedvetet och vill inte slösa upp en hel skog av pap-
persmassa bara för att sälja några bilar. Nu finns det så många bättre vägar
att nå ut till kunderna. Man kan ladda ner en PDF-fil i sin laptop eller en få en
specialgjord applikation för sin smartphone i stället. Säg adjö till pappersbro-
schyren. Bilbroschyrerna har sett sina sista dagar - utan saknad.

Nu finns det ju trots allt några få bakåtsträvande kunder som absolut vill ha
en broschyr på papper, så därför har bilförsäljarna ett begränsat antal sådana
också för säkerhets skull så att företaget inte missar dessa snabbt utdöende
traditionalister, för de kan ju faktiskt vara presumtiva bilköpare, trots hög
ålder och elektronikfientligt tänkande. Fast bilföretaget vet att de flesta som
vill ha en pappersbroschyr förmodligen är typiska broschyrsamlare som ändå
inte tänker köpa någon ny bil. Nu är pappersnostalgikernas dagar räknade.
Bilbroschyrerna går in i bilhistorien. Den digitala revolutionen har tagit över.

18 Ventilen 4-2010
   13   14   15   16   17   18   19   20