Page 14 -
P. 14
FÖRSÄLJNINGSSTÄLLEN I GÖTEBORG CIRKA 1948

Alla som var med redan på 1940/50-talen och var var väl annars Friggagatan/Odinsgatan, där den
intresserade av bilar besökte väl någon dåtida bilför- största Motorverken sålde Ford i en specialbyggnad
säljningslokal i stan. På den här tiden låg de ofta inom med utställningslokaler, kontor och verkstad i ett.
bekvämt gångavstånd i centrum (om man själv bod- Mer centralt belägna ställen var AB Gradur på Östra
de i centrum vill säga). Jag minns själv flera besök i Hamngatan där man sålde amerikanska fordon som
olika utställningslokaler för bilar, särskilt när det var Nash och Hudson men det var före min tid och det
någon speciell bil mina föräldrar tog mig med till för fanns säkert flera andra firmor inne i centrum som
att kolla på. Jag är född 1947 så mina minnesbilder jag inte känner till personligen. En som jag däremot
börjar i mitten på 1950-talet. Ett särskilt populärt minns väl låg i hörnet av Engelbrektsgatan-Avenyn
besök var det på Norra Hamngatan där Förenade Bil där man sålde nya Opel. Något enklare var den
AB sålde bland annat BMW och Morris och ansvarade förmodat tillfälliga utomhusförsäljningen av BMW
för lotteriet med Luciabilen. Långa köer ringlade ut- 501 i Gårda på en utegård bakom några träplank.
anför när lotterna skulle säljas och första pris var en Ovanför Götaplatsen i Konserthuset hade Fiat sin
splitter ny Morris Minor. Ett annat trevligt tillfälle var försäljningslokal och på den lilla gräsytan rakt ovan-
Per Nyqvist AB:s visning 1955 av världsrekordbilen för Konserthuset förekom tillfälliga bilutställningar
Railton Mobil Special i Hasselbladshuset på Sankt några gånger. Jag är medveten om att det har fun-
Eriks Torg, Lilla Bommen. Under fyra dagar 1955 såg nits otaliga intressanta bilställen i Göteborg genom
jag och 8 000 andra göteborgare John Cobbs impo- åren men jag väljer här att begränsa mig till några
nerande rekordbil Railton Mobil Special (han satte få bilföretag och utställningsadresser med utgångs-
nytt världsrekord på land 1947 med den i 394,196 punkt i en gammal bok som jag nu har kommit över
mph). I vanliga fall var det Volkswagens bruksbi- (se nedan).
lar man sålde där. Den bilförsäljningstätaste gatan

Alpen, Gundersen Aktiebolag bildades 1940 av
Arnljot Gundersen medan Gösta Alpen anslöt sig
först 1946. Detta bolag hade skaffat sig generala-
genturen för västra och södra Sverige för engelska
Jowett Cars. Fabriken låg i staden Bradford och för
de kommersiella fordonen (skåpvagnar) använde
man namnet Bradford som bilmärke i stället för
Jowett. Alpen, Gundersen AB var ensamförsäljare i
Sverige för de tre engelska sportbilarna AC, HRG och
Morgan. Det rörde sig nog inte om särskilt många
av dessa bilar som kom hit från England. Utöver de
tre märkena - och vilket säkert var viktigare för af-
färerna - var Alpen, Gundersen AB exklusiva åter-
försäljare för den tekniskt intressanta italienska
biltillverkaren Lancia i Sverige. Sammantaget var
Alpen, Gundersen AB ett ganska litet verkstadsfö-
retag med adress på nybyggda Stadsskrivaregatan
6 i Marieholm.

Bilaktiebolaget Tham startades 1939 av bland
andra L V Wernergren som en enskild handelsfir-
ma men det ombildades redan 1941 till aktiebolag
och 1945 fick man ta hand om generalagenturen för
amerikanska Studebaker personbilar och lastbilar i
västra Sverige. Försäljningsadressen var från 1947
Friggagatan 20 medan den ”ultramoderna” verksta-
den låg på Lagerhusgatan 1-3 i Gullbergsvass.

14 Ventilen 4-2010
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19