Page 12 -
P. 12
BILEUMSÅRET 2010

Det är många bilföretag och bilmodeller som firar jämt
i år - inte minst Peugeot som firar sitt 200-årsjubileum.
Visserligen har man inte tillverkat bilar i 200 år men man
har faktiskt haft en ännu obruten biltillverkning sedan
1889! Därmed var Peugeot före Gottlieb Daimler (som må
ha uppfunnit bilen och vars patent även Peugeot använde
sig av för motorkonstruktionen i de första bilarna) men
samtida med Panhard & Levassor och är således det för-
sta ännu levande bilmärket i världen med en löpande pro-
duktion av bilar. Peugeot har kvalificerat sig väl för titeln
Världens äldsta biltillverkare.
Riktigt hur Peugeot räknar tiden 200 år bakåt till 1810
är inte helt klart. Enligt företagets egen historiebeskriv-
ning var det just det året 1810 som de två bröderna Jean-
Pierre och Jean-Frédéric Peugeot i Valentigney i Frankrike
byggde ett stålverk av familjens vattenkvarn och sedan
tillverkade verktyg och metallkonstruktioner av olika slag,
kaffekvarnar kom 1842, sedan cyklar, motorcyklar och till
sist bilar. Faktum är att familjen Peugeot bedrev verksam-
het redan under 1700-talet och således i flera generatio-
ner före 1810. Rent formellt bildades bolaget som inledde
biltillverkning först 1890 under firmanamnet Les Fils des
Peugeot Frères, Valentigney. Det var inte förrän Armand
Peugeot hade påbörjat tillverkning av
cyklar som det bestämdes att före-
taget skulle ge sig in i bilbranschen.
Den berömda företagssymbolen med
det stående lejonet har följt Peugeot i
mycket lång tid, sedan Emile Peugeot
införde det som familjens företags-
symbol 1858. Liknande symboler är
vanliga i familjesköldar och på stads-
vapen som exempelvis Göteborgs och
kan mycket väl ha följt med sedan
1700-talet från Souchaux i Frankrike
varifrån släkten kommer.
Det finns många fascinerande delar att ta del av om
Peugeots långa historia men de får inte plats här. Företaget
hade ett omfattande utbud av intressanta modeller ge-
nom åren. Modellen som kom 1929, Peugeot 201, kanske
inte är så intressant för sin tekniska konstruktion men väl
för namnet, för det var nu som Peugeot inledde med att
använda typbeteckningarna med
tre siffror och en nolla i mitten.
Detta har genomförts konsekvent
genom åren och finns kvar även på
2010 års bilar. Vid ett tillfälle fick
Peugeot problem med att andra i
bilbranschen ville använda siffror
på samma sätt som Peugeot. En
sådan incident inträffade 1964 när Porsche presenterade
sin nya sportbil 901. Porsche 901 döptes dock snabbt om
till Porsche 911 efter det att Peugeot protesterat vänligt
men bestämt och åberopat sin exklusiva rätt att använda
sifferkombinationen 901, vilket Porsche följsamt respek-
terade. Det är tveksamt om det finns någon registrerad
ensamrätt för Peugeot till de här sifferbeteckningarna
men konkurrenterna vill nog helst undvika att hamna i
dyrbara rättegångar för att få fastställt en gång för alla
om Peugeots anspråk verkligen håller rent juridiskt. Det
kan tilläggas att Peugeot hittills aldrig har använt siffran
901 på sina bilar.
Jan Segerfeldt

12 Ventilen 4-2010
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17