Page 8 -
P. 8
TJOLÖHOLM – SJUTTON OCKSÅ!

Tjolöholm Classic Motor ägde rum för sjuttonde gången
sedan starten. Kan detta evenemang behålla sin attrak-
tion efter alla dessa år? Ja, många gånger har det varit
och många bilar är ju desamma år från år, så det kan väl
inte locka oss längre?

Absolut!
Det här är den viktigaste dagen i kalendern som inle-
der en nysäsong med härliga fordon från alla tider och av
alla sorter. Christer Olsson som ansvarig för hela arrang-
emanget de senaste åren har gjort ett fantastiskt jobb
och lyckats vidmakthålla och till och med vidareutveck-
lat idén med Tjolöholmsutställningen. Det var inte bara
de 1 300 utställarna från 100 motorentusiastklubbar som
gjorde denna årets utställning till en spännande händelse
för oss alla i publiken. Det pågick också allehanda sor-
ters aktiviteter någonstans på området under hela dagen.
Inte minst imponerande av dessa var alla helikoptrar som
cirklade ovanför oss och de häftiga flygplanen, en äkta
Spitfire med härligt motorsurr som gjorde farliga loopar
och dykningar men också små modellplan som surrade
på sina alldeles egna sätt. Alla ni som gillar säckpipespel
fick dessutom höra ett helt annat sorts surrande från The
Murray Pipes & Drums.
Särskilt grattis till Kåre Lindén vars Wolseley Hornet
Special (se artikel i Ventilen Nr 1 2010) vann publikens
pris för finaste bil!
Visst var det många bilar man kände igen sedan tidi-
gare år men man ser dem så gärna igen. Dessutom fanns
här massor av ”nya” gamla bilar att titta på och njuta
av. Många större märkesklubbar hade gott om bilar i sina
montrar som MG, Jaguar och Alfa-Romeo men vem hade
väntat sig att få se hela 14 stycken de Tomaso parkerade
intill varandra? Volvo passade på att fira tre egna jubi-
leer vid ett och samma tillfälle – Volvo PV36 (Cariocan)
75 år, Volvo 780 25 år och Volvo 480 också 25 år. Den
sistnämnda betydde framför allt ett stort trendbrott för
Volvo som den första med framhjulsdrift. Huvudsponsor
var Audi som passade på att fira 30 år med sin fyrhjuls-
drift, Quattro.
På finbilsparkeringen utanför själva utställningsområdet
hittade man såsom brukligt är många intressanta bilar,
ofta av amerikanskt ursprung och i fint skick, och hund-
ratals motorcyklar.
Om det var något man saknade så var det väl som all-
tid numera alla de riktigt gamla bilarna. Okej, det fanns
några förkrigsbilar som var verkligt härliga men de var
ändå relativt få. Tyvärr tycks det vara svårt att få ägarna
till de äldre bilarna att känna sig motiverade till att ta ut
gamlingarna i sin samling.
Även om märkesklubbarna är duktiga och ambitiö-
sa med att entusiasmera sina medlemmar att komma
till Tjolöholm och visa sina fina bilar, så är det väl ändå
Mölndals motorklubb och GMHK tillsammans som är störst
på Tjolöholm. Fina bilar i långa rader av olika märken,
olika ursprungsland och av olika årgångar. GMHK är nu
välkänt för det stora tältet och den fina kaffeserveringen,
i år också med nyinköpta bord och stolar, så det fanns
plats för alla. Perfekt ställe att ta en paus i rundvand-
ringen och bara njuta av det trevliga sällskapet och det
för i år så ovanligt vackra vädret.
JanSegerfeldt

8 Ventilen 4-2010
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13